Behandeling eenzijdig stopgezet

Hier kun je je vraag stellen aan hulpverlener uit de Geestelijke gezondheidszorg. De vragen worden iedere woensdag beantwoord.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Neutraal
Berichten: 1512
Lid geworden op: zo aug 22, 2021 17:28

Behandeling eenzijdig stopgezet

Bericht door Neutraal »

Beste Astrid,

Mag een behandelaar zomaar eenzijdig besluiten een behandeling stop te zetten? En dat ook per direct laten ingaan? Maw, je komt op wat je denkt een normale afspraak en krijgt vervolgens te horen dat ze van mening zijn dat andere hulp beter aansluit en ze laten je daarna naar huis gaan zonder verder ergens vervolg aan te geven. Het is mij dus overkomen en het heeft lange tijd een behoorlijke impact gehad op mijn gezondheid.
Ik ben al een tijdje bezig om het gesprek met de behandelaar en de organisatie aan te gaan, maar ik word aan het lijntje gehouden. Ik wil graag uitleg over wat er is gebeurd en waarom. En ik wil excuses. Het feit dat ik geen antwoorden krijg, maakt dat ik een formele klacht indienen aan het heroverwegen ben. Heeft het naar jouw mening zin om daar mijn (nogal beperkte) energie in te steken? Ik denk dat ik wel in mijn gelijk sta, maar ik kom er niet uit of het de energie waard is om mijn gelijk te gaan halen. Ik ben bang dat ik zal worden afgescheept met een standaard antwoord en een nietszeggend excuus en dat ik er feitelijk niets mee opschiet. Wat denk jij?
Bedankt alvast voor het meedenken.

Groet,
Neutraal
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Behandeling eenzijdig stopgezet

Bericht door Hulpverlener »

Beste Neutraal,
Als eerste wat enorm vervelend voor je hoe dit is verlopen en begrijp dat dit veel invloed op je gezondheid heeft gehad.
Het is als eerste niet netjes dat je denkt voor een afspraak te komen en dat het gesprek over iets anders gaat. Mijn insteek zou zijn dat je hiervan op de hoogte zou worden gesteld. Eenzijdig stoppen ken ik niet direct, alleen in uiterste gevallen bij bv incidenten. Het kan zijn dat andere hulp beter zou zijn, meer aansluit maar het is dan wel netjes te kijken hoe dit overbrugt kan worden.
Een klacht indienen, mijn gedachten hierover?
Ik begrijp je dilemma goed van wat levert dit mij op en hoeveel energie kost dit mij? Ik kan je daar ook niet direct 1 antwoord op geven. Het is goed om je mening te laten horen en ook dat er bekendheid komt over de hulpverlening die mis loopt. Daarin past ook de uitleg en het waarom. Hopen op excuses lijkt mij iets moeilijker, hierin kun je teleurgesteld raken voor een 2e keer want je weet niet of dit ook gaat gebeuren. Som blijven mensen vasthouden aan hun gelijk.
De belangrijkste vraag aan jou is, wat kan een klacht mij opleveren en staat dit in verhouding met de energie die het kost. Volgens mij is het belangrijkste dat je de juiste zorg krijgt en zn een overbrugging tot dit gerealiseerd is.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag.
Gr Astrid
Plaats reactie