Waarom zou het geen valide reden zijn? Ik heb gehoord dat ze je zelfs automatisch orgaan donor willen maken als je je NIET opgeeft. Niet dat ik daar iets op tegen heb, als ik dood ben heb ik niets aan al die dingen, maar snap je dat het weer zoiets is waar anderen voor jou bepalen wat er moet gebeuren?Wim schreef:Hoewel ik je argumentatie wel kan begrijpen, vind ik het nog niet zozeer een valide reden tot zelfmoord.Dame88 schreef:Reden(en) om het wél te doen:
- doodgaan zal uiteindelijk de enige vrijheid zijn die er nog rest. In een wereld waar alles wat je doet wordt beoordeeld (en veroordeeld) door anderen, waar je opgesloten zit tussen moeten en niet mogen, is zelfmoord in mijn ogen een bevrijding.
Als er iets in deze wereld echt van jezelf zou moeten zijn, dan is het natuurlijk je eigen lichaam. Helaas zijn er altijd groeperingen geweest die claimen zeggenschap te hebben over andermans lichaam. Mede aan het christendom hebben we te danken dat we niet zelf over ons levenseinde mogen beslissen (verbod op suïcide). Euthanasie is maar met moeite gelegaliseerd en het is een blijvend gevecht om abortus gelegaliseerd te houden. En wat te denken van drugs, alcohol en tabak.
Voor mij geldt het principe: mijn lichaam, mijn keuzes. Echter, wanneer je de vrijheid krijgt om een keuze te maken wil dat niet zeggen dat je ook automatisch die keuze moet maken. Ik ben vóór de legalisering van drugs, maar ik wil dat het mijn keuze is om het niet te gebruiken. Wanneer de overheid en de mensen om je heen je al je vrijheden afnemen, zodat alleen jouw eigen vrijheid tot zelfmoord nog rest (een moeilijk af te nemen vrijheid), bedenk dan dat de keuze om geen zelfmoord te plegen net zo vrij kan zijn. Niet de dood is de vrijheid, maar de keuze ertoe en die kan net zo goed leiden tot leven. Zolang jij die keuze maar mag maken.
De gedachte aan suïcide geeft mij rust, wetende dat ik altijd een plan B heb. Een weg hieruit. Niemand verplicht mij hiertoe. Ik kies hiervoor en het geeft mij juist een beetje extra vrijheid. Dus niet de dood zelf, maar de vrije keuze ertoe.
De voornaamste redenen om suïcide te plegen zijn voor mij:
-Eenzaamheid
-Falen op carrièrevlak
-Falen op relationeel vlak
-Algehele desinteresse en niet kunnen genieten van leven
Verder ben ik wel sympathiek.
Je geeft zelf als een reden op falen op carrière vlak, dat is bij mij net zo en waarom? Omdat werkgevers van je verwachten dat je 18 jaar bent, met veertig jaar ervaring, liefst een wetenschappelijke opleiding, technische opleiding en wat er nog maar meer bestaat en direct weet hoe alles werkt. Nou, ik heb nooit de vrije keus gekregen om zelfs maar een deel daarvan te vervullen, gewoonweg omdat er in mijn leven dingen zijn gebeurd die het onmogelijk maakten.
En als ik nu kijk naar een opleiding, omdat ik toch nog probeer om me nuttig te maken en niet na een half jaar weer in de WW terecht te komen (en dus onder de duim van anderen), nou, dan kost zo'n opleiding een duit geld die ik niet heb en niet kan ophoesten omdat alles opgaat aan het dagelijks leven.
Ik weet dat ik de vrijheid om te kiezen of ik leef of sterf en blijkbaar is leven tot nu toe altijd de sterkere geweest. Maar zelfs dat is de laatste tijd iets wat afzwakt, gewoonweg omdat er maar obstakels voor me worden opgeworpen die ik met steeds minder middelen kan overwinnen. Suïcide is een keuze, maar ik ben bang dat ik iemand ben die het straks niet langer als keuze ziet, maar als enige uitweg.