Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Hope »

Vaak komen hier mensen die nog niet bekend zijn met gesstelijke hulpverlening. Daarom lijkt het mij handig om hier te beschrijven welke weg je moet doorlopen en wat je kunt verwachten.

Ik weet alleen hoe het werkt in Nederland, misschien kan een van onze Belgische leden uitleggen hoe het daar werkt?

Hier is het zo dat je hulp moet aanvragen via je huisarts. Je hoeft hem niet alles te vertellen, het enige wat hij hoeft te doen is je een verwijsbrief te geven. Maar als je bijvoorbeeld snel geholpen wil worden, is het wel belangrijk om eerlijk tegen hem te zijn. Hij zou dan bijvoorbeeld de crisisdienst in kunnen schakelen, zodat je eerder hulp krijgt.

Via de huisarts wordt je opgeroepen bij het GGZ. In principe moet je dan eerst een psychologische test doen. Een test met enorm veel vragen over jezelf, een IQ test en nog veel meer vragen.

Uit die testen komt jouw problematiek naar voren en op basis daarvan wordt een behandelplan opgesteld. Je hebt zelf ook inspraak in aan welke doelen je wil werken.

In principe is het alleen wel zo dat eerst levensbedreigend gedrag behandeld wordt, zoals zelfmoordplannen. Daarna destructief gedrag, zoals zelfbeschadiging. En daarna de rest.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Wellicht dat het ook handig is als mensen hun persoonlijke ervaring opschrijven. Als ik google kom ik niet veel succesverhalen tegen. Da's ook een beetje mijn ervaring. Ik heb zelf wel eens een aantal van die gesprekken gevoerd en het heeft niet veel geholpen. Later zeiden ze dat de therapie nog niet eens begonnen was. Tsja hoeveel gesprekken heb je nodig. En als het niet helpt doe je je best niet. Ja zo kan ik ook redeneren. Verder vind ik de wetenschappelijk onderbouwing van een aantal therapiëen flinterdun.

Maar goed misschien dat het voor andere mensen wel helpt.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Hope »

dragonknight1986 schreef:dit houd mij al beetje tegen

Een test met enorm veel vragen over jezelf, een IQ test en nog veel meer vragen.

daar heb ik een hekel aan testen

van dragnknight1986
Maar ze kunnen nu eemaal niet zelf bedenken hoe jij in elkaar zit. De testen zijn om een diagnose te kunnen stellen. Het is een dagje investeren. Honderden meerkeuze vragen invullen. En dan kunnen zij gaan kijken of ze je gericht kunnen helpen.

Ik vind dat voordat je besluit wel of niet zelfmoord te plegen, je alles een kans moet hebben gegeven. Als je het al teveel werk vindt om zo'n test te maken. hoe gemotiveerd ben je dan om therapie echt een kans te geven?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
hupeldepup

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door hupeldepup »

Van de ggz weet ik niet zo veel.
Maar voor een eerdere depressie ben ik bij een psygoloog beland die mijn werknemer voor me had gevonden.
Die heeft mij goed geholpen met uit de depressie komen.
Ik heb wel een paar tests ingevuld met de psygoloog, maar dit was om te kijken of er mogelijk sprake was van asperge.
Dus is het mischien mogelijk om hulp te vinden zonder een test in te moeten vullen?
Hier zou een hulpverlener ook rekening mee moeten houden,als jij dit aangeeft.
Ik dacht zelf van mijzelf dat ik ook niet mijn hebben en houden (weer) op de tafel wilde gooien, maar kwam er achter dat ik bang was een stempel te krijgen.

Er zijn buiten de ggz nog veel andere andere mogelijkheden, mogelijk wel een voordeel bij hun is dat ze (bijna) alle disiplines in huis hebben.
Ik ben zelf met mij huidige problemen/handicap niet onmiddelijk bij de juiste mensen beland.
Maar uiteindelijk heb ik wel iemand gevonden waar ik een goed gevoel bij krijg, en die mij helpt met het begrijpen van e.a.

Dit is mij ervaring in het kort.
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Jafo71 schreef:
gast129 schreef:Wellicht dat het ook handig is als mensen hun persoonlijke ervaring opschrijven. Als ik google kom ik niet veel succesverhalen tegen. Da's ook een beetje mijn ervaring. Ik heb zelf wel eens een aantal van die gesprekken gevoerd en het heeft niet veel geholpen. Later zeiden ze dat de therapie nog niet eens begonnen was. Tsja hoeveel gesprekken heb je nodig. En als het niet helpt doe je je best niet. Ja zo kan ik ook redeneren. Verder vind ik de wetenschappelijk onderbouwing van een aantal therapiëen flinterdun.

Maar goed misschien dat het voor andere mensen wel helpt.
...
Zoals ik al eerder aangaf onbreekt de wetenschappelijke onderbouwing in veel gevallen. Vanuit de neurologie wordt er steeds meer bekend over een aantal geestesziekte en de trend is dat men er (nog) niet veel aan kan doen. Praten heeft dan ook geen zin net zo min als 'dieper liggende oorzaken' ontrafelen.

Voor jou heeft het echter wel goed uitgepakt?
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Phoenix »

gast129 schreef:Zoals ik al eerder aangaf onbreekt de wetenschappelijke onderbouwing in veel gevallen. Vanuit de neurologie wordt er steeds meer bekend over een aantal geestesziekte en de trend is dat men er (nog) niet veel aan kan doen.
Ik lees regelmatig onderzoeken op allerlei gebieden die een relatie hebben met suicide, het niveau van de meeste onderzoeken is van bedenkelijk niveau.
Ga je het bekijken vanuit de kwantummechanica dan dan kun je helemaal zeer grote vraagtekens zetten bij dergelijke uitkomsten.

Verder ben ik van mening dat een goed gesprek juist wel werkt, ik denk alleen dat er onder een goed gesprek nogal verschillende dingen worden verstaan.
Vandaag sprak ik iemand die zelfs aangaf dat de hulpverlening een beetje afstapt van kijken naar het verleden en zich richt op het heden.
Helaas zitten de oorzaken van overtuigingen en belemmeringen in het verleden, daar overheenstappen is symptoombestrijding en maakt dat het het probleem zlef nog harder terugkomt.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Jafo71 schreef:...
Dat maakt wel heel vrijblijvend he? Wat nou als je zo auto bij de garage bracht en ze met dat antwoord kwamen.

Psychiatrie is geen wetenschap. Ze weten nog te weinig van de materie. Dit kan je zelf ook naspeuren op www. Daar zal in de komende tijd wel verandering in komen omdat de neurologie ook niet stil zit. In medicijnen heb ik meer vertrouwen hoewel dat zeker geen onschuldig spul is. Maar goed als het voor jou geholpen heeft wie ben ik dan om daar bezwaar tegen te maken.
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Jafo71 schreef:
gast129 schreef: Dat maakt wel heel vrijblijvend he? Wat nou als je zo auto bij de garage bracht en ze met dat antwoord kwamen.
...
Dat klopt, maar daar zijn ze vrij eerlijk in. Met kanker heb je bepaalde slagingspercentages afhankelijk van de soort, plaats en stadium. Als je aan de chemo gaat houden ze het voortdurend in de gaten. Ze kunnen vrij precies aangeven of het gelukt is of niet. Soms beginnen ze er nog niet eens als het in een te ver gevorderd stadium is. Hoewel er flinke sprongen zijn gemaakt bij de genezing van kanker is men er wel degelijk van bewust dat men er nog niet is. De huidige chemokuren doden alle cellen ipv alleen de tumorcellen. Daar zit zeker nog een verbetering in. Maar zie hier het exacte karakter.

Bij de pyschiatrie lees ik dat soort verhalen niet. Ik lees alleen maar dat ze op dit moment eigenlijk nog weinig kennis heeft waar geestesziektes vandaan komen. Laten ze daar eerlijk over zijn. Ze hebben ook een hoop schade aangericht. In de jaren 90 zijn een hele hoop vaders aangeklaagd omdat men er achter was gekomen dat dochterlief na therapeutische sessies misbruikt was. Het zg. 'False Memory Syndrome'.

Anyway voor jou heeft wel goed uitgepakt (al moet je het nog zelf doen).
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Phoenix »

gast129 schreef:In medicijnen heb ik meer vertrouwen hoewel dat zeker geen onschuldig spul is.
Medicatie is alleen een oplossing als iemand een fysiek defect heeft waardoor er een onbalans ontstaat in de bio chemie van het lichaam.
In alle andere gevallen is een antidepressiva hetzelfde als een aspirientje voor hoofdpijn, het haalt de pijn weg maar de oorzaak blijft.

Het verschil met kanker is dat je met een zogenaamde 'geestesziekte' zelf moet werken aan de oplossing, daarvoor is het belangrijk dat je de juiste middelen en oplossingen krijgt aangereikt. Daar wordt vreemd genoeg nooit onderzoek naar gedaan. In mijn ogen is dat hele gedoe van neuro wetenschappen de omgekeerde wereld, het is zoeken naar pijntjes in de hersenen en er dan een pilletje voor gaan bedenken.

Beter is het op meteen met methodieken aan de slag te gaan die leiden tot oplossingen, dat moet sowieso gebeuren dus waarom schrijf je (de hulpverlener) dan in veel gevallen mensen een aspirientjes voor in de hoop dat het daarmee wel weg gaat?
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
Nod87

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Nod87 »

Bijna alle medicijnen zijn remmers en geen oplossingen. Daarom wil ik het met zo weinig mogelijk pillen doen, de bijwerkingen van medicijnen zijn vaak ook niet de leukste en het is 1 grote chemische gedoe.

Ze zouden veel meer onderzoek moeten doen met dingen die je gewoon uit de natuur kan halen, maarja dat levert vast niet genoeg geld op.

Ze zouden ook is veel meer in de oosterse geneeskunde moeten verdiepen of van die mensen in de rimboe, die hebben soms veel betere oplossingen die je uit de natuur kan halen dan wij met allerlei stoffen.

Echter de grootste valkuil is bij de natuur, je moet niet gewoon pakken maar vragen.
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Phoenix schreef:
gast129 schreef:In medicijnen heb ik meer vertrouwen hoewel dat zeker geen onschuldig spul is.
Medicatie is alleen een oplossing als iemand een fysiek defect heeft waardoor er een onbalans ontstaat in de bio chemie van het lichaam.
In alle andere gevallen is een antidepressiva hetzelfde als een aspirientje voor hoofdpijn, het haalt de pijn weg maar de oorzaak blijft.
Dat is nu juist het kernpunt. Veel geestesziekte hebben wellicht een fysieke oorzaak. Over depressie weet men weinig maar men vermoedt dat het met chemische onbalansen in de hersenen te maken hebben. Op MRI scans zijn in ieder geval geen afwijkingen gevonden tov 'normale' hersenen. Deze chemische onbalans theorie is een beetje in een kwaad daglicht komen staan door tegenstanders van de farmaceutische industrie. Het wordt door de tegenstanders verweten als een goedkope reclame slogan om meer pillen te slijten. Nu is het wellicht zo dat teveel mensen ad krijgen, maar men vergeet ook dat het voor een heel boel mensen echt tot een oplossing heeft geleid, waar anders het bij een jarenlange praatsessies niet tot een verbetering is gekomen. Mike Bodde schrijft in zijn boek 'de pil' ook zo'n case op. Uiteindelijk heeft Anafranil zijn leven gered niet die vele ouwhoer sessies.

Verder bestaat er ook iets als winterdepressie. Dat los je ook niet op door te gaan praten. Gewoon onder het zonlicht of kunstmatig uv licht leidt al tot verbeteringen.
Phoenix schreef:Het verschil met kanker is dat je met een zogenaamde 'geestesziekte' zelf moet werken aan de oplossing, daarvoor is het belangrijk dat je de juiste middelen en oplossingen krijgt aangereikt. Daar wordt vreemd genoeg nooit onderzoek naar gedaan. In mijn ogen is dat hele gedoe van neuro wetenschappen de omgekeerde wereld, het is zoeken naar pijntjes in de hersenen en er dan een pilletje voor gaan bedenken.

Beter is het op meteen met methodieken aan de slag te gaan die leiden tot oplossingen, dat moet sowieso gebeuren dus waarom schrijf je (de hulpverlener) dan in veel gevallen mensen een aspirientjes voor in de hoop dat het daarmee wel weg gaat?
Ik zie hier dus geen verschil met kanker. Zie bovenstaand verhaal. Je kan praten wat je wil, als er een fysieke oorzaak is heeft dat weinig vruchtbaars tot gevolg. En dan kom ik weer terug op de oorspronkelijke stelling. Hoeveel mensen hebben hier baat bij? Of wellicht dat mijn vertrouwen in de psychiatrie zou toenemen als ze al na een gesrpek of 2 kunnen aangeven dat het lichamelijk is of dat je eventueel toch met gesprekken vooruit komt. En eignelijk zou er een objectief maatstaaf voor depressies moeten zijn.
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Nod87 schreef:Bijna alle medicijnen zijn remmers en geen oplossingen. Daarom wil ik het met zo weinig mogelijk pillen doen, de bijwerkingen van medicijnen zijn vaak ook niet de leukste en het is 1 grote chemische gedoe.

Ze zouden veel meer onderzoek moeten doen met dingen die je gewoon uit de natuur kan halen, maarja dat levert vast niet genoeg geld op.

Ze zouden ook is veel meer in de oosterse geneeskunde moeten verdiepen of van die mensen in de rimboe, die hebben soms veel betere oplossingen die je uit de natuur kan halen dan wij met allerlei stoffen.

Echter de grootste valkuil is bij de natuur, je moet niet gewoon pakken maar vragen.
Er is een natuurlijk middel tegen depressies, namelijk st janskruid. De preciese werking weet men niet, maar onafhankelijk studies hebben een effect gemten. Pas overigens op voor een overdreven geloof in 'natuurlijk' vs chemisch. Sommige chemische medicijnen hebben hun oorsrpong in natuurlijke middelen. Men heeft later pas de werkbare stof geextraheerd.

Linkje: http://www.kwakzalverij.nl/135/Pseudo_Geneeskruiden
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Phoenix »

Beste gast129
Ik raad je aan mijn berichten nogmaals GOED TE LEZEN.
Ik schrijf namelijk
Phoenix schreef: Medicatie is alleen een oplossing als iemand een fysiek defect heeft waardoor er een onbalans ontstaat in de bio chemie van het lichaam.
Jouw reactie insinueert dat ik iets anders zag wat dus absoluut niet waar is.
En nee, ouwehoer sessies hebben meestal niet zoveel zin, daarom voer ik ook nooit ouwehoer sessies met iemand maar diepgaande gesprekken die altijd het een en ander losmaken.
gast129 schreef:In medicijnen heb ik meer vertrouwen hoewel dat zeker geen onschuldig spul is.
Ik heb geen zicht op de verdeling tussen fysieke oorzaak en mentale oorzaak, wel weet ik dat ik bij alle mensen die ik in de loop der jaren hun verhaal bij mij hebben gedaan er een mentale oorzaak was voor de onbalans in hun bio-chemie. Door aan zichzelf te werken is die onbalans hersteld en kan dus niet veroorzaakt zijn geweest door een fysiek defect. Een van de meer extreme trauma's zoals sexueel misbruik zie ik niet opgelost door een pilletje, dat vraagt echt om verwerking niet om onderdrukking middels chemische antidepressiva.

Ik raad je aan boeken van kritische wetenschappers te lezen in plaats van achter de pharma lobby aan te lopen zonder jezelf te verdiepen in de achtergronden.
Leer bijvoorbeeld eens het boek molecules of emotion van Candace Pert. In dit boek beschrijft zij welke invloed neuro peptiden hebben op onze emoties.

In zekere zin kun je depressie vergelijken met allergische reacties door een verkeerde voeding, je kunt pillen gaan vreten om de allergische reacties tegen te gaan of gewoon door te onderzoeken welke stoffen een allergische reactie veroorzaken en vervolgens je voedingspatroon daar op aan te passen.

Depressie ontstaat door een allergische reacties op levens situaties die bij jou een lading neuro peptiden losmaken waarop jij allergisch reageert. Blijf je die situaties opzoeken dan wordt de allergische reactie steeds erger. De oplossing, zoek uit waardoor die reacties ontstaan en begin met het veranderen van je leefpatroon zodat je dingen gaat doen neuro peptiden in de juiste balans produceren.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Beste Phoenix,

ik heb je verhaal GOED gelezen, maar als individu interpreteer ik jouw tekst.
Phoenix schreef:Het verschil met kanker is dat je met een zogenaamde 'geestesziekte' zelf moet werken aan de oplossing, ...
Hier maak jij wederom een verschil tussen geestesziektes en 'normale' ziektes.
Phoenix schreef:Ik heb geen zicht op de verdeling tussen fysieke oorzaak en mentale oorzaak, wel weet ik dat ik bij alle mensen die ik in de loop der jaren hun verhaal bij mij hebben gedaan er een mentale oorzaak was voor de onbalans in hun bio-chemie. Door aan zichzelf te werken is die onbalans hersteld en kan dus niet veroorzaakt zijn geweest door een fysiek defect. Een van de meer extreme trauma's zoals sexueel misbruik zie ik niet opgelost door een pilletje, dat vraagt echt om verwerking niet om onderdrukking middels chemische antidepressiva.
Sommige depressies worden veroorzaakt door traumatische gebeurtenissen. Daar zijn standaard therapieen voor die ongeveer werken op het principe om gebeurtenis te ontkopelen aan reactie. Een methode is EMDR, al heb ik het gevoel dat jij het daar niet over hebt. Evenwel heb ik niet voor niets het woord 'Sommige' cursief gemaakt. Dat is maar een percentage en geldt zeker niet voor alle depressies. Omdat we nu toch over en weer elkaar boeken aan het aansmeren zijn raad ik je aan om Mike Bodde's boek te lezen (wat lekker luchtig is) of het boek 'de prozac monologen'. Ik hoop overigens dat de mensen waar jij mee praat wel doorstuurt naar de professionals.
Phoenix schreef:Ik raad je aan boeken van kritische wetenschappers te lezen in plaats van achter de pharma lobby aan te lopen zonder jezelf te verdiepen in de achtergronden.
Ok daar hebben we het weer. Mensen die in wetenschap geloven lopen achter de farmaceuten aan. De farmacie is geen groot complot om mensen geld uit hun zakken te kloppen. Weliswaar zijn medicijnen duur, maar daar zit soms wel 15 jaar research achter. Patenten lopen voor 20 jaar, dus hebben ze 5 jaar om hun dure research eruit te halen. Ze worden continu gecontroleerd. Een beetje complot denker gaat natuurlijk zeggen dat die mensen omgekocht zijn. Ze maken veel omzet, maar hebben ook hoge onkosten. En vaak is het een goedlopend medicijn waar ze alle andere mislukte research van moeten betalen. De farmacie heeft geen belang in slecht werkende medicijnen. Als ze er naast zitten gaat het ze veel geld kosten. Ik hoor weer een verwijt Phoenix, maar geen argumentatie. Overigens ben ik zelf van huis uit chemicus, dus geen leek op dit gebied.
Phoenix schreef: Leer bijvoorbeeld eens het boek molecules of emotion van Candace Pert. In dit boek beschrijft zij welke invloed neuro peptiden hebben op onze emoties. In zekere zin kun je depressie vergelijken met allergische reacties door een verkeerde voeding, je kunt pillen gaan vreten om de allergische reacties tegen te gaan of gewoon door te onderzoeken welke stoffen een allergische reactie veroorzaken en vervolgens je voedingspatroon daar op aan te passen.

Depressie ontstaat door een allergische reacties op levens situaties die bij jou een lading neuro peptiden losmaken waarop jij allergisch reageert. Blijf je die situaties opzoeken dan wordt de allergische reactie steeds erger. De oplossing, zoek uit waardoor die reacties ontstaan en begin met het veranderen van je leefpatroon zodat je dingen gaat doen neuro peptiden in de juiste balans produceren.
Ik ken het boek niet, maar het begint al niet goed. Dit gaat echt veel tekort door de bocht. Men weet nog heel weinig van depressies af en dit beschrijft zowaar oorzaak en oplossing. Als ik een beetje google op haar naam kom ik tegen dat ze ooit een goede wetenschapper was die volledig van het padje is geraakt met allerlei vage en niet onderbouwde stellingen. Waarom schrijven dit soort mensen toch altijd van die pseudo wetenschappelijk boeken die door grote massa wordt geslikt als waarheid ipv publicatie in vooraanstaande bladen die peer gereviewed worden door experts? Het antwoord kan ik zelf wel geven. Die laten geen spaan heel van hun niet onderbouwde meningen.

Neemt niet weg dat voeding een belangrijke rol speelt in je hele fysiologie.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Hope »

Ik ben het niet helemaal met iedereen eens. Ik slik zelf al jaren medicatie. Anti-depressiva, anti-psychotica en benzo's voor zo nodig.

En ik kan niet zonder. Is simpelweg niet mogelijk. Ik wilde af van al die pillen, vooral vanwege de bijwerkingen. Eerst zijn we gaan proberen min anti-depressiva af te bouwen. Binnen twee weken zat ik weer diep in een depressie, kon alleen nog maar negatief denken en wilde helemaal niets meer. En dan kan het natuurlijk zo zijn dat ik bang was dat dat zou gebeuren en dat het daarom gebeurde, maar zo was het niet. Ik wilde er echt vanaf, was vast van plan een weg te gaan vinden in de gevoelens die ik weer terug zou krijgen, maar het was simpelweg niet haalbaar. Als ik een normaal leven wil, zal ik die pillen moeten blijven slikken.

Daarna zijn we de anti-psychotica gaan afbouwen. Ik heb nu in zes maanden afgebouwd van 20 naar 10 mg. Op zich gaat het redelijk. Ik zie en hoor dingen die er niet zijn, maar ik kan het relativeren. Maar er komen ook een heleboel gevoelens terug. Zoals paranoia en een enorme verlatingsangst. Dingen die eerder onderdrukt werden. Dan zou je zeggen, ga de confrontatie aan, los die angsten op, maar dan heb je echt geen idee hoe het voor mij voelt. Ik doe mijn best, maar merk dat het echt moeilijk is.

Ik heb die pillen echt nodig gehad. Niet als aspirientje om alles op te lossen, maar gewoon omdat er teveel tegelijk was. De medicatie heeft ervoor gezorgd dat ik enigszins stabiel werd en aan mijn problematiek kon gaan werken. Gewoon omdat alles wat gedempter werd.

Het mag dan troep zijn, maar het helpt. Voor mij is de keuze leven in een depressie, gek van angst voor vanalles en nog wat in een fantasiewereld. Of een gedempt leven. Niet ideaal. Ik wil me bijvoorbeeld graag weer zo enorm blij voelen als vroeger, zin hebben in dingen. En op zich ook wel wat gewicht verliezen. Maar het is dan maar de beste van de twee kwaden.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Plaats reactie