Veiligheidsplan suicide

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Veiligheidsplan suicide

Bericht door Gips »

Ik kreeg deze link en heb hem na een korte tijd gestopt, omdat ik dit wel erg herken van acties vanuit hulpverlening maar het zelf niet behulpzaam vind.

Wat vinden jullie, is dit voor jullie wel een nuttig 6 stappenplan? Wat wel en wat niet?


https://youtu.be/NNQbRsvpIzo
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door kleintje1980 »

Ik heb vandaag er toevallig 1 gemaakt met me spv-er in opleiding en ik moet zeggen de punten die er in staan zijn eigenlijk best wel helpend.. Ik wil de mijne wel als voorbeeld hier bij zetten..
Afbeelding
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door Gips »

Dat ziet er mooi uit! Kan me er wel wat bij voorstellen.

Maar wat als er geen naasten zijn? In het filmpje zegt men dat men daar dan zsm mee aan de slag moet, bv door een slapend contact wakker maken om je hiermee te helpen :lachen1:

En bij stap 6 vond een van hen dat middelen om zm te plegen de kans op zm enorm verhoogden, dus weg moesten. Maar ik heb juist de ervaring dat dit niet zo is. Dus misschien is dat dan niet zo zwart wit.
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door Gips »

Liggen daar dropjes? :mrgreen:
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door kleintje1980 »

Bij mij staat er ook geen familie in omdat ik daar totaal niet op kan terug kan vallen... maar wel vrienden..
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door kleintje1980 »

Liggen daar dropjes
Nee maar ze hoeven mij echte naam niet te weten en die van me vrienden ook niet :lachen1:
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door Gips »

Ik zou ook alles willen afdekken (met dropjes). :lachen1:
joost1976
Berichten: 5144
Lid geworden op: do jan 17, 2019 14:07
Locatie: Limburg

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door joost1976 »

kleintje ik kan ook niet terug vallen op familie

ik heb een signaleringsplan en een criseskaart en via de criseskaart weet de politie ook dat ik psychische problemen heb en VOORAL wat ze NIET moeten doen maar wel als ze mij weer eens van iets moeten afhalen
Some fools remember all that they say
And forget about all that they hear
Well, I don't wanna be that fool that goes blind through the day
I wanna hear what I need to hear
Just don't break my heart
Just don't break my heart
Gebruikersavatar
Tirade
Berichten: 7203
Lid geworden op: za apr 11, 2020 10:40

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door Tirade »

Gips schreef: vr nov 20, 2020 22:35 Dat ziet er mooi uit! Kan me er wel wat bij voorstellen.

Maar wat als er geen naasten zijn? In het filmpje zegt men dat men daar dan zsm mee aan de slag moet, bv door een slapend contact wakker maken om je hiermee te helpen :lachen1:

En bij stap 6 vond een van hen dat middelen om zm te plegen de kans op zm enorm verhoogden, dus weg moesten. Maar ik heb juist de ervaring dat dit niet zo is. Dus misschien is dat dan niet zo zwart wit.
Als je wilt, mag je mijn naam en nummer opgeven in geval van crisis? Ik kan misschien niet veel doen, maar als de nood aan de man is en ik word gebeld, weet ik wel het één en ander en kan ik in actie komen.

Ikzelf heb wel eens een signaleringsplan gemaakt (dmv stoplicht methode), maar ik heb er geen enkele baat bij. Ik vind het ook niet helpend. Daarnaast heb ik m'n man en beste vriendin die volledig op de hoogte zijn van mijn situatie en die weten redelijk goed wanneer er ingegrepen moet worden. En ook op welke manier. Ik denk dat het wel helpend kan zijn er één te hebben als je geen directe contacten in je omgeving hebt om op terug te vallen, zodat eventueel thuishulp/verzorgers iets hebben om mee aan de slag te gaan, mocht de nood heel hoog zijn.
You know, you're not alone, don't be alarmed
I'll find you no matter where you are
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door Gips »

@ Joost: mooi dat je iets hebt dat wel helpt zodat er in crisis niets gebeurt dat je niet wil :)

Ik herken wel dat jij die stappen van dit veiligheidsplan zet: eerst afleiding zoeken met naasten, dan hulp vragen aan naasten, dan hulp vragen aan ggz.

@ Tirade: erg lief van jou, Tirade! :hug: Het ging gelukkig niet om mij 😅. Ik was vooral nieuwsgierig naar bekendheid met die 6 stappen. Ik kende dit nog niet.

Ik zag dat de ggz in een crisis ook wel graag wenst dat er naasten zijn om de omgeving 'veilig' te houden, iemand om te controleren. Het is voor mij gelukkig ver van mijn bed show. Maar vraag me ook wel af of dit niet juist de nadruk legt op dat iemand niet zelf kan beslissen?
Mijn vraag zegt misschien al dat ik zo'n totale crisis dan niet ken?

Wat goed dat je mensen hebt die in nood (ook andere nood neem ik aan) weten wat je wilt dat ze doen. Ik had dat ivm een operatie ook duidelijk opgeschreven en besproken. Maar ik denk dat je soms pas in een crisis weet wat je nodig hebt, en dan is zo'n plan maken met je naasten misschien al heel steunend.
joost1976
Berichten: 5144
Lid geworden op: do jan 17, 2019 14:07
Locatie: Limburg

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door joost1976 »

@Gips dat is ook zo :)
Some fools remember all that they say
And forget about all that they hear
Well, I don't wanna be that fool that goes blind through the day
I wanna hear what I need to hear
Just don't break my heart
Just don't break my heart
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Veiligheidsplan suicide

Bericht door Gips »

Vanavond heb ik het good old signaleringsplan (4 fasen) gebruikt. Er staan per fase herkenningspunten voor jezelf, en acties voor jezelf en anderen in.

Ik begrijp nu ook het verschil, denk ik. Dat 'veiligheidsplan' gaat dan puur over een suicidale crisis en wat daarmee in 6 stappen te doen.
En een signaleringsplan gaat over alle problemen die van 0 (geen klachten) naar 3 (ernstige klachten) gaan. Dus dit kan dan ook over bv psychose, burn-out, depressie, agressie, etc gaan.

Misschien is het veiligheidsplan ook meer voor de behandeling van zo'n crisis. En misschien is het signaleringsplan wel meer voor blijvende klachten/kwetsbaarheden die in tijd qua ernst op en neer kunnen gaan? Zal het eens navragen.
Plaats reactie