Borderline of HSP

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Borderline of HSP

Bericht door Panthera »

Heb ik eigenlijk al gelijk een vraag.
Ik heb zelf al heel wat jaren therapie gehad, eerst opgenomen vanwege depressie. Maar daarna wat therapeuten gehad die dachten aan borderline. Daar was ik het niet zo mee eens. Wel dat er nog meer aan de hand was dan alleen depressie. Dus hebben we toen samen de criteria langs gelopen. We kwamen uit op kenmerken van borderline (maar niet alles voor de officiële diagnose).
Vooral vanwege de heftigheid van mijn emoties die ik voel (en niet goed kan reguleren). Hoewel die ik van binnen heftig voel, het is niet altijd zichtbaar voor iedereen. Vooral mijn boosheid uit ik thuis en zien anderen nooit.
Ik deed ook aan zelfbeschadiging.
Maar last van verlatingsangst of bindingsangst of impulsiviteit had ik niet.

Nu een hele tijd later weet ik dat ik ook HSP ben.
Nu vraag ik me af, kunnen die heftige emoties die ik ervaar en voel, ook komen vanuit HSP. (Tenminste ik hoop dat je iemand bent die HSP erkent?).
Zou alles van mijn heftige emoties voelen en ervaren daaruit voort kunnen komen?
Heb ik al die jaren therapie gevolgd onder het mom van ‘kenmerken van borderline’ terwijl het HSP was (of zou kunnen zijn)?
Of kunnen zulke heftige emoties ervaren alleen maar komen van een ‘stoornis’ zoals beschreven in de DSM?

Misschien lastig om te beantwooraden als je mijn hele verhaal en geschiedenis niet kent. En ik snap dat jij niet zomaar diagnoses kunt veranderen. Maar is er een overlap tussen borderline (of miss wel andere persoonlijkheidsstoornissen) en HSP? En wat is het verschil?
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Borderline of HSP

Bericht door Hulpverlener »

Beste Panthera,
Dank je wel voor je vraag en je openheid. Het is een zeer interessante vraag maar tevens ook wel een ingewikkelde vraag.
Zover ik weet wordt de diagnose HSP niet binnen de GGZ gesteld. Het is geen DSM diagnose.
Daar wordt dus ook binnen de GGZ niet zo veel mee gewerkt. Ik denk dat het dan al snel hulpverlener afhankelijk is hoe daar mee wordt omgegaan.
In de praktijk heb ik het veel terug gezien en gehoord bij ADD en ADHD. Maar behandeling/omgaan met is niet echt iets wat binnen de GGZ gebeurd.
Bij HSP zie je de gevoeligheid voor prikkels, alles komt direct binnen en vaak voel je ook veel aan. Betreft emoties kan ik mij dus ook voorstellen dat die ook sterker binnen komen en dat je meer moeite kan hebben om met je emoties om te gaan.
Ik zou ook zeker willen noemen dat omgaan met emoties en het reguleren van emoties in het algemeen best iets moeilijks is en wat lang niet iedereen leert in zijn opvoeding. Bij Borderline zie je dit vaak in ernstige mate maar het klopt dat er dan ook nog andere kenmerken bij komen. Naast de problemen met emotieregulatie zie je vaak problemen met gedrag zoals impulsiviteit, moeite in relatie betreft nabijheid en afstand en vaak ook dysregulatie van de cognitie: soms achterdocht, wantrouwen of veel negatieve gedachten/overtuigingen.
Bij persoonlijkheidstoornissen in het algemeen zie je dat er een probleem is ontstaan in de ontwikkeling van de persoonlijkheid, dit heeft bij alle persoonlijkheidsstoornissen invloed op het gedrag, voelen en gedachten.
Ik hoop dat je iets kunt met dit antwoord. Mocht je nog vragen hebben, stel ze vooral. Groetjes Astrid
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: Borderline of HSP

Bericht door Panthera »

Bedankt voor je antwoord.
Ik wist niet dat het ook vaak een link heeft met adhd / add. Weer wat geleerd :)

Jammer dat er niet veel mee gedaan wordt. Had ik geholpen willen worden hadden ze er toch een diagnose op moeten plakken.
Hoogsensitief zou er denk ik ook gewoon bij moeten, maarja.. Ben ook wel benieuwd hoe andere forumleden dat zien of ermee omgaan?
Ik vond het nog een hele klus om daarmee om te gaan. Niet alleen het voelen maar ook het perfectionisme en omgaan met kritiek.

Ik herken mezelf echt niet meer in borderline. Maar miss dat er toch wat speelt. Zeker in de opvoeding en opgroeien. Klassieke 'ik heb mijn moeder nooit zien huilen' enz. Mis de emotionele steun. En aan de andere kant een overbeschermde vader.

Gelukkig ben ik nu al een heel eind in mijn herstel en heb ik heel wat tools tot mijn beschikking.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Borderline of HSP

Bericht door Creature »

Panthera schreef: di sep 08, 2020 18:43 Bedankt voor je antwoord.
Ik wist niet dat het ook vaak een link heeft met adhd / add. Weer wat geleerd :)

Jammer dat er niet veel mee gedaan wordt. Had ik geholpen willen worden hadden ze er toch een diagnose op moeten plakken.
Hoogsensitief zou er denk ik ook gewoon bij moeten, maarja.. Ben ook wel benieuwd hoe andere forumleden dat zien of ermee omgaan?
Ik vond het nog een hele klus om daarmee om te gaan. Niet alleen het voelen maar ook het perfectionisme en omgaan met kritiek.

Ik herken mezelf echt niet meer in borderline. Maar miss dat er toch wat speelt. Zeker in de opvoeding en opgroeien. Klassieke 'ik heb mijn moeder nooit zien huilen' enz. Mis de emotionele steun. En aan de andere kant een overbeschermde vader.

Gelukkig ben ik nu al een heel eind in mijn herstel en heb ik heel wat tools tot mijn beschikking.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.
Ik heb precies hetzelfde (gehad) met mijn ouders! Mijn vader leeft dan niet meer. En het contact met mijn vader was extreem dubbel (daarin is erg veel gebeurd). Maar mijn moeder schiet en schoot zwaar tekort op emotioneel gebied. Maar dat is geen onwil, meer onvermogen. Ze stelt zich vooral functioneel en praktisch naar me op. Maar emotioneel kan ze me niet steunen en begrijpt ze veel dingen niet. Ze kan ook niet knuffelen of dat soort dingen. Maar ik ben daar zelf ook erg slecht in. Ikzelf heb sinds kort de autisme diagnose en van daaruit ben ik zelf ook erg hoogsensitief en overgevoelig. Omdat hoogsensitiviteit en autisme dus ook veel raakvlakken hebben of hand in hand gaan, is daar wel weer een behandeling of begeleiding voor. Maar dan moet je wel weer de autisme diagnose hebben. Maar ook zonder die diagnose kun je wel daarin diezelfde soort handvatten krijgen eventueel, lijkt me. Alleen probleem is dat hulp vaak pas vergoed wordt als je ook een diagnose hebt. Ik heb daarnaast ook erg last van dat perfectionisme en moeite met kritiek. Ik heb zelf naast de autisme diagnose nog wel steeds de Borderline diagnose. Herken me nog net voldoende in de kenmerken, hetzij in lichte mate. Niet meer zo extreem als vroeger. Ik heb mijn moeder ook vrijwel nooit zien huilen. Zij is zo'n type die vindt dat je altijd maar door moet gaan, sterk moet zijn en emoties niet mag laten zien. Het ging bij haar zelfs zo ver dat ze vond dat, als je ging huilen of zo, dat je dat deed om te manipuleren of om in ieder geval iets gedaan te krijgen.

Ik weet niet, maar zouden prikkeldempende medicatie misschien ook bij hoogsensitiviteit kunnen helpen? Of zou dat weer te ingrijpend zijn?
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: Borderline of HSP

Bericht door Panthera »

Ja herkenbaar!
Hier ook een moeder die vooral praktisch is. En gelijk met oplossingen komt in plaats te kijken naar wat ik nodig heb. Iemand die zegt, goh wat vervelend, hoe voel je je daarbij. Oid. En het is geen onwil, ze is zelf denk ik ook zo opgevoed, ik zie dat in de relatie van mijn moeder met haar moeder (mijn oma) ook terug.
Maargoed, gelukkig denk ik niet zo extreem als bij jou, ik mocht wel huilen en zelden kon een knuffel ook wel. Ik weet dat ze van me houd en me graag gelukkig ziet. In mijn ogen en voor mijn gevoel heb ik een goede en fijne jeugd gehad. Nu pas besef ik me wat ik gemist heb. Neemt niet weg dat ik mijn jeugd nog steeds als goed heb ervaren.

Autisme en hoogsensitief, ik zat net ook te denken, adhd heeft met prikkels te maken, maar autisme natuurlijk ook. Dus miss wel logisch dat ook daar raakvlakken liggen. Wel goed dat je een behandeling die daar ook op aansluit.
Idd, als ik ermee aan de slag wil, enkel het hoogsensitief, dan moet ik daar flink voor betalen. En de problematiek, kun je net zo goed anders verwoorden dat het in een dsm label past. Maarja, die therapeuten zien niet altijd de HSP..
Gelukkig is een goede vriendin van m’n moeder hooggevoelig, en dankzij haar kwam ik er ook achter dat ik dat ben. Twijfel soms of ik niet zal vragen of ze me wilt helpen, maar voelt ergens toch ook niet goed. Andere moeten wel betalen dan. En ze kent m’n moeder heel goed, dus daar kan ik dan ook niet vrijuit over praten.

Medicatie, geen idee of dat dat kan helpen. Klinkt wel logisch in theorie. Ik weet dat ik antidepressiva heb gehad, en m’n gevoel echt minder was. Pas toen ik stopte kwam alles weer heel hard binnen.
Maar ik ben er nu al een tijdje vanaf, en wil dat eigenlijk wel zo houden. Miss is het beter om te leren mee omgaan dan alles weg te maken. Maar in moeilijke tijden kan dat wel een oplossing zijn miss.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Borderline of HSP

Bericht door Hope »

Ik heb je vraag even verplaatst naar "beantwoorde vragen"

Ik vond vooral de laatste opmerking wel interessant. Die over de antidepressiva voor noodgevallen.

Vroeg me af, zou je daar dan niet beter Lorazepam of iets in die hoek voor kunnen gebruiken? Iets wat je eenmalig bij overprikkeling kunt gebruiken? Daar zou ik (als niet HSP) me namelijk zo goed iets bij voor kunnen stellen. Dat je dan op die momenten iets nodig hebt, wat even alles dempt wat zo hard binnen komt. En dat je dat op voorraad hebt en zo nodig kunt gebruiken. Lijkt me dat je dat je dat kunt voorleggen bij een huisarts en dat die dat voor zou kunnen schrijven en dat je dan niet ingewikkeld hoeft te doen via therapeuten/psychiaters etc.

Je hebt toch een tijdje zoiets gehad Panthera?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Borderline of HSP

Bericht door Hulpverlener »

Hoi Panthera,
Goed dat je anderen vraagt, hoe er mee om te gaan. Ook fijn voor je dat je al een heel eind in je herstel bent en tools hebt. Groetjes Astrid
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Borderline of HSP

Bericht door Hulpverlener »

HSP en autisme is ook zeker herkenbaar.
Medicatie kan een hulpmiddel zijn maar is vaak wel dempend gericht. Zelf vind ik het ook belangrijk om vaardigheden te leren om er mee om te gaan. Signaleren leren herkennen en hierbij vaardigheden inzetten. Bv duur van een verjaardag aanpassen, goed naar je dagschema/weekschema kijken, goede verdeling rust/inspanning.
Ook mooi hoe jullie schrijven over jullie ouders. Het is heel vaak ook onvermogen van de ander. Vaak hebben ouders het ook niet geleerd, hoe om te gaan met emoties.
Sterkte en fijn dat jullie met elkaar meedenken. Gr Astrid
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: Borderline of HSP

Bericht door Panthera »

Dank weer voor de reacties.

@Hope, ik heb/had alprazolam (xanax) voor paniekaanvallen, dat werd oxazepam tijdens de zwangerschap. Dat zou bij hele erge overprikkeling ook kunnen. Maar dan ben ik echt weg en ook niet in staat om voor de kids te zorgen. Vind ik dan.
Zelfs als ik naar bed ga durf ik nog geen halve te nemen, want stel er gebeurt wat.. miss valt het wel mee, maar voor mijn gevoel niet. Dus kan het alleen nemen als de kids even weg zijn.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Plaats reactie