Ervaringen met de hulpverlening

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Hope
Moderator

Ervaringen met de hulpverlening

Bericht door Hope » zo aug 12, 2012 11:36

Wat zijn jouw ervaringen met de hulpverlening. Positief of negatief, het mag allebei.

Zal beginnen met mijn ervaring. Ik ben ruim vijf jaar geleden binnen gekomen bij de crisisdienst van het GGZ. Ik heb toen een psychiater en een SPV-er toegewezen gekregen. En ik kreeg meteen medicatie.

Ik voelde me goed opgevangen, gehoord en serieus genomen.

De afgelopen jaren heb ik verschillende therapieën gedaan bij verschillende hulpverleners. Mijn ervaring is dat er een hoop onkundige empathie-loze mensen bij zitten.

Maar er zijn ook goeden. Mijn SPV-er waar ik dus al vanaf het begin bij ben, is mijn grote steun. Zij heeft al meerdere keren mijn leven gered. Zonder haar zou ik niet zijn waar ik nu ben.

Ze luistert echt naar wat ik zeg, denkt mee en komt met oplossingen. Iedere keer als ik een gesprek bij haar heb gehad, heb ik het gevoel de wereld weer even aan te kunnen. Soms zijn het zware gesprekken, maar ik vertrouw haar, zij mag wroeten in mijn leven.

Maar goed de onkundigen hebben het me best moeilijk gemaakt. De opmerkingen: Ohw je wil zelfmoord plegen, dan spring je toch zometeen voor de trein in plaats van erin te gaan zitten. Jij red het toch niet, jij hoort bij de ? procent van de mensen met Borderline die zelfmoord plegen.

En zo kan ik nog wel even door gaan. Mijn ervaring is, je moet overal achteraan, niets gaat vanzelf. Maar als je er hard genoeg voor werkt, en kritisch genoeg bent, moet het goed komen.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

harry

Re: Ervaringen met de hulpverlening

Bericht door harry » zo aug 12, 2012 17:32

Mijn ervaringen met het GGZ zijn niet erg positief.

Omdat mijn huisarts mij in het begin niet geloofde en fel tegen het GGZ was. (GGZ was toen nog Riagg) heb ik buiten de huisarts om mij bij het GGZ aangemeld( een grote fout achteraf) 2jaar lang heb ik daar de
Meest onzinige therapieèn gehad en gespreksgroepen wat niet hielp. Ook de gesprekken met de spygoloog waren niet prettig en voelde mij daar niet op mijn gemak bij hem. Het was een vreemde man met rare ideeen, ook liet hij mij altijd erg lang wachten, dus heb ik hem ook bewust een aantal keren laten wachten en heb hem toen ook gezegt dat ik niet weer kwam.

Mijn medicatie liep ook 2jaar via het GGZ en daar zijn grote fouten mee gemaakt dat zelfs de apotheek mij belde en zei deze combinatie van pillen is levensgevaarlijk en dat ik dat met het GGZ moest overleggen, maar zover is het niet gekomen het ging helemaal mis en ben toen met spoed opgenomen met dank aan mijn huisarts dat hij optijd ingreep. Het GGZ heeft daarna nog verschillende keren geprobeert om contact met mij op te nemen, maar dat heb ik altijd geweigert. Ik was blij dat ik van het GGZ af was.

Tot mijn grote verbazing stond er vorig jaar iemand van het GGZ aan de deur en wou met mij praten. Ik heb haar gezegt dat ik niets meer met het GGZ te maken wilde hebben en de deur dicht gedaan.
Een week later jahoor de deurbel weer het GGZ ditmaal 2 man sterk, weer heb ik gezegt dat ze niet welkom waren en ik verders niet meer met hun te maken wilde hebben en ze zijn weer gegaan.
Had ik toen eindelijk rust? Nee want een paar dagen later stond er weer iemand van het GGZ aan de duer ditmaal met de huisarts ik heb ze toen maar binnen gelaten en heb de huisarts uitgelegt dat ik geen contact meer met het GGZ wilde en zij mij met rust moesten laten, de huisarts begreep mij en tot nu tot hebben ze mij niet meer lastig gevallen. Nouja kreeg wel een rekening van 130 euro eigen risico.

Ik wil niet zeggen dat het GGZ niemand helpt of slecht is, de zullen ook veel mensen goede ervaringen hebben, maar voor mij hoeft het hele GGZ niet meer.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » ma aug 13, 2012 13:26

Op zich snap ik dat je zo denkt. Maar aan de andere kant, je hebt 1 psycholoog gehad. Waarom heb je niet gevraagd naar iemand anders in plaats van te stoppen? Dat is (vind ik) het grote voordeel van het GGZ, er lopen zoveel mensen rond, dat er altijd wel iemand is met wie je een klik hebt.

harry

Bericht door harry » di aug 14, 2012 18:43

Ik ben toen niet helemaal met de hulpverlening gestopt, maar met het Riagg (nu GGZ).
Naar 3 maanden ziekenhuis opname ben ik in de dagbehandeling gekomen, zowel tijdens de
Opname als de dagbehandeling had ik wel een goede spygoloog. Helaas is hier alles samen gegaan onder de naam GGZ.

Ik had inderdaad om een andere spygoloog kunnen vragen, maar dat durfde ik niet en ook mijn toemalige huisarts vond het beter dat ik niet meer naar het Riagg ging en daar was ik allang blij
Mee.

Het grote nadeel van het GGZ vindt ik dat alles is samen gegaan. In mijn ogen is het GGZ te groot geworden, en omdat het zo groot is, is de kans op fouten/misverstanden ook groter. Ook zijn de wachtlijsten enorm lang. Ook hun machtpositie is te groot, ik heb hier in deze omgeving geen keus meer en zelf betalen kan ik niet. Maargoed dit is mijn meening ik kan het ook fout hebben en de zijn natuurlijk ook veel mensen die wel goede ervaringen met het GGZ hebben.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » di aug 14, 2012 18:56

Ik hoop dat je mijn bericht niet hebt opgevat als kritiek op het hebben van een mening. Zo is het namelijk absoluut niet bedoeld. Ik vind het juist fijn om de discussie hier te voeren, omdat er zoveel mensen zijn met een mening en ik gewoon benieuwd ben hoe ze aan die mening komen.

Het lastige is dat het GGZ werkt met mensen die over het algemeen niet goed voor zichzelf op kunnen komen. Maar er heerst daar een cultuur waarin je eigenlijk alles af moet dwingen, moet vechten voor een goede therapie en therapeut. En dat op het moment dat je zelf zo diep in de put zit. Dat vind ik een heel slechte zaak.

En ze hebben volgens mij zoveel aanbod dat de helft van de therapeuten eigenlijk niet weet wat ze allemaal te bieden hebben en je dus zelf op zoek moet naar een voorstel voor een therapie die aan zou sluiten bij jouw behoefte.

Dan kom je op de (inderdaad veel te lange) wachtlijst en met een beetje mazzel kun je een jaar later aan de slag. Tot die tijd krijg je zo nu en dan een gesprek met iemand waar je niets mee op kunt bouwen. Het is een soort van iemand in leven houden.

Maar ja, de nieuwe hype hier bij het GGZ is internettherapie. Echt overal is wel een internetcursus voor. Die kun je dan zelf thuis maken en in een kwartiertje bespreken met een therapeut. Scheelt wellicht in de wachtlijsten, maar ik vraag me echt af of het helpt. ik ga het in ieder geval niet doen. Als ik 200 euro eigen bijdrage moet betalen plus mijn eigen risico, dan wil ik met een echt iemand praten en niet met een computer.

Volgens mij heerst er nu (vooral bij de overheid) het idee dat mensen voor niets naar een therapeut gaan. Dat er een soort van ontmoedigingsbeleid moet komen. Maar ik denk dat de stijging van het aantal mensen met psychische problemen meer voort komt uit de manier waarop de maatschappij werkt, dan dat mensen opeens eerder hulp gaan zoeken.

harry

Bericht door harry » za aug 18, 2012 13:05

@ Niets,

nee hoor ik vat het niet op als kritiek, vind het juist fijn om ook de mening van anderen te horen en als ik jou verhaal zo lees moet je zelf vechten om de juiste behandeling te krijgen. Dat bedoel ik nu eigelijk met het GGZ is te groot geworden en dat alles is samen gegaan.

Internet therapie is ook niks voor mij, zoals je al gezien heb gaat het schrijven mij moeilijk af. Ik heb veel taal fouten en doe alles eerst in word voor ik een reactie plaats.

De overheid is inderdaad al een aantal jaren verkeerd bezig en in de plaats dat geld oplevert zal het in de
toekomst meer geld kosten. door de hulpverlening bijna ontoegangkelijk te maken voor mensen met psychische problemen. Maargoed binnenkort mogen wij weer stemmen en dan maar hopen dat er veel dingen terug gedraaid worden, maar ik heb daar weinig meer vertrouwen in.

Mariolut

Bericht door Mariolut » zo sep 02, 2012 20:40

Heeft er iemand ervaring met Heesteroord in ermelo?

Hope
Moderator

Bericht door Hope » di apr 16, 2013 18:59

Geef dit topic even een schopje, omdat het gezien de discussie in het koffiehoekje blijkbaar genoeg mensen zijn met andere ervaringen dan ik. Dus ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die hun ervaringen willen delen?

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » wo apr 17, 2013 18:25

ik zit bij de ggz in boxmeer en moet zeggen heb tot nu toe nog geen problemen gehad met ze wordt altijd netjes optijd als me afspraak niet door gaat dat ik niet voor jan joker daar heen ga
en tja alleen de wachttijden mogen wel wat korter maar je kan niet alles hebben he
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

ffff

Bericht door ffff » wo aug 07, 2013 05:10

Mijn ervaringen met de hulpverlening is dat het alleen in situaties van acute nood c.q. crisis nut heeft.
Zo kan een psychose wegebben met de juiste medicijnen, of je kunt je ei een beetje kwijt als je dat nergens anders kunt.
Voor de rest vind ik de psychiatrie, en dan heb ik het over mijn ervaringen met verschillende instanties in Limburg,
een zootje ongeregeld, een bureaucratisch, log, traag orgaan. Het is waar; ik heb er steun aan gehad om
in de psychiatrie te praten met zgn. professionals. Maar meer omdat het dan m'n week brak en een afspraak
had, dan dat ik daadwerkelijk hulp kreeg. En ja, ik heb ook iets opgestoken van de keren dat ik opgenomen
ben geweest; maar meer door het contact met mede-cliënten dan door de vreselijk vermoeiende bureaucratische
regelzucht en wazige therapieën enz. enz. In Limburg zou ik zeker het Vincent van Gogh instituut absoluut
willen afraden... Ik kan er geen positief woord over kwijt, en dat meen ik oprecht.
Ik ben inmiddels zeker 2 jaar weg uit de reguliere psychiatrie. Ik heb dit jaar nog een poging gewaagd
via datzelfde Vincent van Gogh instituut op een afkickkliniek om van mijn alcoholgebruik af te komen,
maar ik hield het daar amper een week uit. Van afkickverschijnselen had ik amper last, maar het was
er puur gevangenisregime. Ik las later ergens een artikel over hoe het er in de Bijlmerbajes aan toegaat
en als ik dat vergeleek met die kliniek, dan denk ik dat ik het op die Bijlmerbajes wat veel dingen betreft
makkelijker zou uithouden dan op die afkickkliniek. En dat overdrijf ik niet eens. De psychiatrie, en ZEKER
het Vincent van Gogh Instituut dat al zo'n 200 jaar schijnt te bestaan gaat van niets anders uit van hun
eigen 'ervaringen' van die afgelopen 200 jaar, en denkt daarmee veel kennis te hebben... Terwijl
als ik een simpel psychologie-tijdschrift lees, ik al kennis tegenkom waar ze daar blijkbaar niks
van willen weten. De psychiatrie in Nederland schijnt sowieso over het algemeen 20 jaar achter
te lopen op het gebied van het toepassen van nieuwe kennis. 't is diep triest.

ffff

Bericht door ffff » wo aug 07, 2013 05:17

Het gaat nu echt niet goed met me, medicijnen slik ik nog wel maar krijg ik via de huisarts, ik heb via PGB wat persoonlijke begeleiding;
mensen waarmee ik in een uur meer zinvols kan bespreken dan in 5 jaar ambulante psychiatrie....
Hoe ik er nu aan toe ben zou ik me soms beter kunnen laten opnemen, maar ik vertik het. Ik walg er zo verschrikkelijk van;
ik drink me nog liever kapot dan dat ik weer in een kliniek moet gaan hangen en me dag in dag uit gedwongen moet vervelen.
Dan verveel ik me liever dag in dag uit vrijwillig, buiten een kliniek.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » vr jul 29, 2016 18:26

mijn ervaring in de hulpverlening...
Tja is wisselend... Ik heb eerst bij een ggz in boxmeer gezeten daar ging het in het begin wel redelijk... maar hoelanger ik daar zat hoe slechter het met me ging.. ze deden alles om me tegen te werken voor me gevoel... uitendelijk ben ik opgenomen daardoor ben ik bij de ggz terecht gekomen waar ik nu bij zit.. ik voel me op de plek waar ik nu zit en ik krijg daar nu de juiste behandeling en ik wordt daar gehoord en voel me er veilig.. en als er iets aan de hand is en ik vraag of er een extra afspraak mag komen dan mag het meestal ook als er ruimte voor is of me afspraak wordt effe uitgerekt zodat alles wel besproken kan worden wat ik besproken wil hebben.. en er wordt nu goed rekening met me gehouden en echt naar mij gekeken wat ik nodig heb..
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

nachtegaal

Bericht door nachtegaal » ma mar 05, 2018 20:29

nou daar kan ik een heel boekje over open doen. Ik zit in brabant bij een ggz instelling en heb daar heel veel mee gemaakt. Een totaal verkeerde inschatting waardoor ik vast kwam te zitten in de gevangenis. En laat nu juist die psycholoog sinds kort aan mjn behandelteam zijn toegevoegd.
Suïcide onderwerp is taboe. want als ik het echt wil kunnen ze mij toch niet tegen houden. Dus dan moet ik het maar doen.
En de werk relatie met mijn psycholoog is heeeel dubbel. Hij was overigens de enige die het met mij 3 jaar geleden aan durfde.
Zonder hem had ik er niet meer geweest. Maar die relatie is te close geworden. en dat maakt het soms moeilijk. Hij kent mij van de andere kant wel heel goed. En weer van een andere kant dreigt hij steeds met stoppen therapie.

Ik word wel ziek van hetgeen ggz steeds zegt 'zoek maar afleiding' ja dat doe ik de hele dag! Lees mijn topic van vandaag maar in mijn dagboek. Ik zou niet weten hoeveel meer nog ik afleiding moet zoeken, maar ok.

Ik heb sinds twee weken schema therpaie en dat s er zo in gestamp dat k het nu al begrijp. nu nog toepassen.

Mijn spv schiet ik totaal niets meer mee op, maar ik krijg niemand anders omdat die er niet is. De gesprekken gaan nergens meer over en hij kan mj niet meer verder helpen. Ik vind het tijd verspilling! Maar luisteren naar mij, nee hoor!

LonelyBritain

Bericht door LonelyBritain » ma mar 19, 2018 02:18

2004 riagg beverwijk, wat een bagger. Totaal niet serieus genomen en de groeps therapie was meer "mond houden en zit rechtop". De arts was het niet met mij eens dat ik stopte met therapie, geen tegen actie zoals gedwongen opname zoals hij steeds drijgde en kreeg een borderline aanverwant label.

2011, riagg was omgelabeld naar psyq. Nog steeds bagger en mijn therapeut babbelde meer over het weer dan over mijn problemen met accepteren misbruik verleden en omgaan met invalide zijn. Na mijn onderzoek wat er mis zou zijn met me zodat ik kon omscholen naar bakwagen chauffeur.

2013 ben ik naar engeland verhuisd, ik wacht inmiddels 3.5 jaar op hulp, alles is over bezet hier. Naast 21 pillen per dag voor pijn bestreiding en geestelijke gezondheid heb ik meer vertrouwen in de NHS dan wat ik in nederland kreeg.

Christine

Bericht door Christine » do mei 10, 2018 00:51

Mijn ervaringen met de hulpverlening is wisselend. Ik werd door de bedrijfsarts verwezen naar HSK. Een landelijke organisatie voor psychische hulp. De bedrijfsarts had een dikke vinger in de pap en gaf de hele jonge psycholoog de opdracht dat ik moest :roll: accepteren en :roll: aanpassen. Hier tegen heb ik me heftig verzet. Na een vastgestelde aantal sessies was ik 'klaar'. Daarna ben ik pas echt onderuit gegaan en ben opgenomen geweest bij GGNet in Zutphen. Ivm suïcidale neigingen. Daar 6 weken geweest. Rust gevonden en ik voelde me veilig. Overgestapt op andere medicatie. Regelmatig hysterische gesprekken gevoerd met verpleegkundigen. Daar een depressie module doorlopen. Vrij oppervlakkig vind ik achteraf. Ik heb daar ruzie gemaakt met een psychiater :shock: want zij vond dat ikzelf mijn depressie in stand hield. Ik gebruikte de situatie rondom mijn werk om de depressie in stand te houden.... :cry: Tja, ik had net gehoord dat ik ontslagen werd. Dat kon en kan ik niet zomaar naast mij neerleggen. Nadat ik de module doorlopen had heeft ze me nog wel verwezen naar Winterswijk wat voor mij beter te bereizen viel en daar heb ik mijn huidige therapeut ontmoet. Hij erkend mijn pijn, mijn problemen. Hij toont empathie, en wat veel waard is, ik durf mezelf te zijn. Hij is een doortastend persoon en hij geeft mij het gevoel dat we samen beslissingen nemen voor vervolg stappen. Het is altijd een zoektocht voor je de goede hulpverlener hebt gevonden. Maar hij/zij bestaat. Geef het niet te snel op. :hug:

Plaats reactie