Temstem: App tegen stemmen in je hoofd

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7620
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Temstem: App tegen stemmen in je hoofd

Bericht door Hope »

Eindelijk heb ik iets gevonden wat (behalve medicatie) mij helpt tegen de stemmen in mijn hoofd.
Een app genaamd Temstem. Gratis te downloaden in de appstore.
Het is een app met twee spelletjes erop. Taaltikker en woordlink. Het zijn taalspelletjes.
De spelletjes zijn er op gericht het taalgebied in je hersenen aan te spreken. Theorie is namelijk dat de stemmen in je hoofd ook komen vanuit dat taalgebied. Omdat dat gebied maar 1 ding tegelijk kan (spelletje of stemmen) zal het rustiger worden in je hoofd wanneer het lukt je volledig te concentreren op een van de spelletjes
Daarnaast komen er wanneer je verder komt in de spelletjes (er zijn verschillende levels) ook opdrachten die je helpen met de stemmen om te gaan.

Ik vind het iets wat voor mij werkt, heb het nu een aantal keer getest en heb er echt wat aan.
Misschien dat het anderen ook kan helpen.

Laten jullie het weten als je het geprobeerd hebt, wat je ervaringen zijn?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
north
Berichten: 294
Lid geworden op: do feb 18, 2016 03:17

Re: App tegen stemmen in je hoofd

Bericht door north »

ik zal hem eens proberen of ik er wat aan heb. laat na een weekje weten hoe mijn bevindingen zijn.
I have a compass to show me the way...
.......But I wish I knew how to use the darn thing!
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7620
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: App tegen stemmen in je hoofd

Bericht door Hope »

Fijn, ben altijd benieuwd of anderen iets hebben aan mijn tips :)
Ik hoop dat het werkt voor je!
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
north
Berichten: 294
Lid geworden op: do feb 18, 2016 03:17

Re: App tegen stemmen in je hoofd

Bericht door north »

Heb het nu al ff gebruikt en zijn wel wat momenten geweest dat tijdens het spelen van de app het wat minder was. echter is het niet echt iets wat je lange tijd speel. Echter wel gemerkt dat bij nadat ik gestopt ben de stemmen toch weer vrij snel weer naar voren komen. Momenten dat het echt heftig is heb ik er geen baat bij. Dan ben ik eerder geneigd me telefoon te laten vliegen. Maar het is geen onaardige app. Kan best begrijpen dat je er baad bij kan hebben.
I have a compass to show me the way...
.......But I wish I knew how to use the darn thing!
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: App tegen stemmen in je hoofd

Bericht door Creature »

Ik moet nu ook voor mijn spv'er als proefpersoon fungeren voor deze app. Bij hun GGZ is deze app nog niet zo bekend. Zij hebben pas een webinar gehad waarbij een psycholoog daarover vertelde. Ik heb zelf niet zozeer last van concrete stemmen, maar mijn dwanggedachten zitten soms tegen stemmen aan. In het verleden leken het wel vaak op stemmen en was het soms wel eens vergelijkbaar of had het iig raakvlakken. Ivm de ernst van de dwanggedachten en in hoeverre ik er last van had. Al heb ik nooit het idee gehad dat het van buiten mijn hoofd kwam. Wel vaak het idee gehad dat ik bezeten was, dat de gedachten in mijn hoofd waren geplant door een duivel o.i.d.. En ik heb dus ook vaak last van dat ik geluiden hoor in de vorm van gillende of schreeuwende mensen. Dat zijn dus ook geen concrete stemmen, maar ik heb er wel heel erg last van. Die dingen komen wél weer duidelijk van buiten mijn hoofd. Nu wil mijn spv'er weten of ik dus ook baat heb bij de app temstem, dus ik ga het de komende periode proberen. Maar normaal krijg ik dagelijks een reminder dat ik om 20.00 de reflectie in moet vullen. Alleen vandaag heb ik die helemaal niet gehad. :denken:
Plaats reactie