psychiatrische instelling: een oplossing?

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

alyssa

psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door alyssa »

Mijn psycholoog heeft mij gevraagd of opgenomen worden in een instelling mij misschien niet zou helpen ....
Ik aarzel echt, is dit wel een goed idee of is dit het begin van het einde.

positief kan zijn dat er voor mij gezorgd wordt en dat ik kan praten als ik het nodig heb ( want thuis heb ik niemand).

negatief: ze gaan misschien pillen voorstellen die mij gaan veranderen, is een instelling niet een soort van gevangenis?
iK ga daar vrijwillig maar laten ze mij dan ook vrij wanneer ik dat vraag?
Gaat het geen problemen zorgen voor in de toekomst als ik een beroep wil?
Ga ik mij tussen die mensen niet slechter voelen....
gaan die mensen mij echt kunnen helpen; want mij probleem is dat ik nood heb aan aandacht, zij zullen mij die aandacht/steun en liefd niet geven, ik ben maar
een patient voor hun, zij gaan mijn probleem niet oplossen.


plies help me, als er iemand daar een mening op heeft of ervaringen, plies help me ...

Dank u !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hupeldepup

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door hupeldepup »

Heeft jouw psycholoog ook verteld aan wat voor instelling hij/zij denkt?
Ik heb zelf niet in een instelling gezeten maar het is wel ter sprake gebracht door hulpverleners.
En ik had de zelfde vragen.
Je hebt gesloten inrichtingen daar loop je niet zomaar in en uit.
Je hebt open inrichtingen waar je in principe gewoon in en uit kan.
Het kan zijn dat je er continu verblijft maar ook dat je b.v. in het weekend naar huis gaat.

Maar voordat je hierover verder gaat speculeren vraag het gewoon aan je psycholoog.
Anders ga je je zelf mischien ook nog druk maken over dingen die niet nodig zijn.

Sterkte met alles!
Danny

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door Danny »

@alyssa
ik heb daar geen ervaring mee maar kan je wel vertellen zolang jij daar vrijwillig zit je ook de vrijheid hebt om weer weg te gaan, verder zijn medische dossier geheim en dus niet in te zien voor werkgevers, ligt er wel een beetje aan wat je wil gaan doen in de toekomst, ze kunnen bij pepaalde beroepen daar wel naar vragen.
niemand anders kan jou problemen oplossen dat jij zelf, maar meschien kunnen die mensen je wel bepaalde tools geven om dat voor jezelf makkelijker te maken.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door Hope »

Ik heb in een aantal instellingen gezeten. En het kan inderdaad positief of negatief zijn.

Wil je een opname om even tot rust te komen of echt een behandelopname om aan jezelf te werken? Denk dat dat een groot verschil is.

Verder, medicatie, daar zullen ze naar kijken, maar het is echt niet zo dat je gedwongen word om dingen te slikken die je helemaal niet wilt.

Voor "aandacht" zijn meestal bepaalde regels, een aanspreekpunt of een aanspreekmoment. Ik kreeg bijvoorbeeld een "eigen sociotherapeute waar ik iedere week een uur lang alleen mee mocht praten. Daarnaast was eigenlijk alles in een groep. Je kon wel altijd een therapeut aanspreken als je iets nodig had, maar helaas is het niet zo dat iedereen altijd klaar staat voor je. Zij hebben ook hun taken en hebben daar simpelweg geen tijd voor.

Dat je teveel aandacht vraagt, zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Mocht dat zo zijn dan zullen ze samen met jou een manier vinden hoe jullie daarmee om kunnen gaan.

Vrijwillig is inderdaad vrijwillig. Wat betekent dat jij op ieder moment kunt besluiten dat je weg wil. Er is dan niemand die je kan en mag tegenhouden. Het is wel zo dat als ze jou een gevaar voor jezelf of je omgeving vinden, ze een Rechtelijke Machtiging (RM) aan kunnen vragen, waarmee ze je wel min of meer kunnen opsluiten. Maar dat gebeurt echt niet snel. Ik heb de meest bizarre dingen gedaan en ik heb er nooit eentje gehad.

Of je je tussen lotgenoten slechter gaat voelen.... Ik weet het niet. Ik vond het juist ontzettend fijn om bij mensen te zijn die begrepen hoe ik me voel. Waar ik geen masker hoefde te dragen. En je krijgt ook heel veel begrip. Vaak had ik meer aan mijn mede clienten dan aan de therapeuten :oops: Maar ik geef toe, je kunt ook elkaar omlaag halen. Zo was het bijvoorbeeld zo dat als 1 iemand zichzelf beschadigde je ervan uit kon gaan dat de dagen daarna meer mensen dat zouden doen. Maar goed, daar ben je zelf bij...

En wat betreft werkgevers. Jouw ziektegeschiedenis is prive, dat hoef je niet te vertellen en hij kan er met geen mogelijkheid achter komen zonder jouw geschreven toestemming, dus daar zou ik me niet druk om maken.

Sowieso is het trouwens zo dat je bij zo'n kliniek vaak eerst een of meerdere intake gesprekken krijgt. Dan heb je alle mogelijkheid om je vragen te stellen en vaak is het zelfs zo dat je een dagje mee mag lopen om te zien hoe het daar gaat.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust :)
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
alyssa

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door alyssa »

dank u allemaal voor de antwoorden, het helpt mij!
Als iemand mij nog kan helpen,
doe maar eh..

hartelijk bedankt
waterlilly

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door waterlilly »

Hey Allysa,
negatief: ze gaan misschien pillen voorstellen die mij gaan veranderen, is een instelling niet een soort van gevangenis?
iK ga daar vrijwillig maar laten ze mij dan ook vrij wanneer ik dat vraag?
De uiteindelijke verantwoording ligt behalve bij mensen met een Rechtelijke machtiging of In Bewaring Stelling altijd bij jezelf.
Zo'n RM of IBS kunnen ze je geven als ze vermoeden dat je een extreem gevaar bent voor jezelf/je omgeving.
( maar dat moet wel heel ver gaan ik heb maar 1 keer een ibs gehad na een serieuze poging maar als je suïcidaal bent en je doet daar verder niets mee dan krijg je die niet)
Als jij in contact blijft beslis jij je behandeling, of je medicijnen wilt of niet, natuurlijk wel in overleg met de hulpverleners...
Gaat het geen problemen zorgen voor in de toekomst als ik een beroep wil?
Ik heb inmiddels 8 opnames gehad en gewoon een baan ;) En veel mensen weten dat niet van mij. Je hoeft niets tegen wie dan ook te zeggen als je dat niet wilt
Ga ik mij tussen die mensen niet slechter voelen....
Kan... het is erg leerzaam om hier ook goed je grenzen aan te geven en te voelen maar ook een moeilijk gegeven aan een opname omdat je hier bijna niet onderuit kan.
Zolang je je realiseert dat je er voor jezelf zit.
Het heeft mij ook wel geholpen om te zien dat ik niet de enige ben die dit heeft want iedereen daar zit zo ongeveer in hetzelfde schuitje

Ik sluit me dus wel aan bij Niets.
Heb zelf een stuk of 8 opnames gehad, sommige zinvol sommige niet. Meestal heeft het als doel weer een structuur terug te krijgen of veiligheid voor jezelf/anderen ( al is het zo dat door de bezuinigingen ze tegenwoordig best streng zijn met "voorwaarden" van een opname; Iemand die echt suïcidaal is of psychotisch dus en al het andere komt in mijn regio niet meer in aanmerking voor opname hoe slecht dat ook is)
Dus als je dat aanbod krijgt en denkt dat het je goed zal doen dan kun je het altijd proberen toch?

Maar een oplossing is het niet, dat dacht ik eerst ook maar dan ga je teleurgesteld raken. Het is hoogstens een steun of duw in de goeie richting.
Uiteindelijk ligt die oplossing in jezelf maar die heb ik zelf ook nog niet:P dus kan em je niet vertellen.

Grtz Wl
simon

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door simon »

waterlilly schreef: Ik heb inmiddels 8 opnames gehad en gewoon een baan ;) En veel mensen weten dat niet van mij. Je hoeft niets tegen wie dan ook te zeggen als je dat niet wilt
"One time is no time - two times is a habit."

(Zweeds gezegde)
sabineclaase

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door sabineclaase »

Mijn advies is nee. Ik ben nu anderhalf jaar opgenomen en ik kom er niet meer uit.
Ze willen mij niet meer laten gaan en bezorgen mij alleen maar meer trauma's.
Ik tracht het op te lossen met verschillende instellingen buiten de GGZ, maar ik weet niet echt of je er verder mee komt.
Op het forum van de Rijdende Rechter, onder het kopje 'conflict met zorginstellingen', onderwerp GGZ Ingeest Spaarnepoort etcetera,
vind je een deel van mijn verhaal.

Hulpverleners zijn over het algemeen ook onderontwikkeld en onervaren.
Zij weten niet hoe je je voelt als je suïcide bent hoor. Ik heb het vorig jaar in een gesloten inrichting meegemaakt.
Ze geven je liever pillen dan een peptalk. Dan kan ik net zo goed weer aan de cocaïne! Verdoofd ook.

Maar goed, het komt wel goed!

Groet,

Sabine
alyssa

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door alyssa »

Bedankt voour jouw advie in ieder geval, ik dnek ook niet dat het een goed idee is.

xx
vollemaan

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door vollemaan »

Oplossing komt met de jaren, ervaring en vallen en opstaan en weer doorgaan.

De vraag is wat jij nodig hebt en waar je dat denkt te kunnen halen. Zie het als het opschrijven van een boodschappenlijstje en de keuze die je maakt in de winkel.
Brood koop je immers ook niet bij de slager.

Als jij heel veel moeite hebt met structuur, contact zoeken en contact onderhouden kan een opname in een actieve setting helpend zijn. Maar ben jij gauw vol in je hoofd en neem je gauw spanning over van anderen dan zal ik eerder adviseren om individueel te gaan.

Zelf ook iets van 10 opnames gehad, ben nu dan 26 en het verschilde van ibs, open, gesloten, actieve therapiën tot aan enkele uren separeer. Oja, en dan laat ik alle korte dag opnames op de AOA in het ziekenhuis even achterwege. Dat was meer gericht op het veiligstellen van het lichamelijke. En uiteindelijk voel ik mij nog als hoe ik er 10 jaar geleden ben ingestapt.
Nancy

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door Nancy »

Zelf geloof ik er niet in.
Iemand opnemen en wegnemen van alle verantwoordelijkheden, zal misschien voor even werken, maar daarna zal diegene toch weer naar huis moeten.
De klap zal dan dus 3 keer zo hard aankomen.
Daarbij heb ik mensen gezien die van een opname nog slechter terugkwamen dan dat ze erheen gingen.
Iemand had bijvoorbeeld contant last van medebewoners.
Werd ook erg weinig gedaan om mensen met psychoses in controle te houden.
Midden in de nacht iemand op je deur hebben bonken, dat diegene je gaat vermoorden, wat dan ook niet vreemds daar.
Bedreigingen, slaan ect waren daar ook aan de orde van de dag.
Heel soms werd diegene in isolatie gezet, maar dat haalde verder weinig uit.
wreedlotnrzoveel

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door wreedlotnrzoveel »

De ene opname is de andere niet, zo heb ik in een therapeutische gemeenschap gezeten en dat was erg intensief en daar heb ik ook zeker veel van opgestoken. Het was alleen wel intern, van maandag tot en met vrijdag, en ook al moet je in het weekend naar huis toe, en daar zorgen voor normaal programma, ik lag vaak het hele weekend in bed en vertelde op vrijdag bij de weekafsluiting van wat plannen die ik gewoon ter plekke verzon, en op maandag maakte ik me er dan ook op zo'n soort manier vanaf. Oftewel ik functioneerde binnen die setting dan wel, maar als ik eenmaal thuis was dan was daar weinig van over.

Waar het voor mijn gevoel mis is gegaan is de nazorg, die is er door omstandigheden uiteindelijk helemaal niet geweest, ze hebben me ook niet overgedragen aan de ggz in mijn toenmalige woonplaats, ik moest het gewoon allemaal zelf uitzoeken en ben toen in een jaar tijd zodanig teruggevallen dat de man die ik bij het Riagg sprak voor een intake, op de proppen kwam met het idee van begeleid wonen. Dat joeg me zoveel schrik aan dat ik weer een tijdje bij mijn ouders ben gaan wonen (op mijn 23e, ik was toen al 6 jaar uit huis) Uiteindelijk was dat ook geen succes, ben ik weer een kamer gaan zoeken en zo modderde ik voort.

Na een zm poging ben ik naar een open opname gegaan, dat was helemaal een vergaarbak van diverse mensen met diverse problematiek, en overdag was er dan vooral het dagaktiviteitencentrum op het terrein, en geen therapie ofzo.

Toen ik ook daar een zm poging deed ging ik naar de gesloten opname, dat was wel vrijwillig, maar ze konden mij op de open opname niet hebben als ik suicidaal was en ik wist op dat moment ook niet beter dan mee te gaan in het advies om naar de gesloten afdeling te gaan. Dat was helemaal een chaos, met heel veel mensen op een kleine plek, ik vond het erg benauwend en voelde me daar nog meer aan mijn lot overgelaten dan op de open afdeling. Het personeel had het erg druk en ik heb daar nauwelijks iemand van de staf gesproken, ik was simpelweg onder de pannen met de deur dicht en dat was dat. Heeft ook niet lang geduurd want al gauw wilde ik daar weg en er NOOIT meer terugkomen.

Als je het mij vraagt kun je beter intensieve dagbehandeling doen ofzo, en dan met langzaam afbouwen en nazorg, vooral de nazorg, dat het niet zo abrupt stopt, want ook al gaat het na behandeling beter dan ervoor, het is zaak om die situatie vooral te bestendigen, en DAN pas te stoppen met de behandeling, bijvoorbeeld als het een paar jaar goed gaat, en dan nog vinger aan de pols contact houden om tijdig in te grijpen bij een eventuele (aankomende) terugval.
wreedlotnrzoveel

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door wreedlotnrzoveel »

Er zijn trouwens boeken die goed beschrijven hoe een opname eraan toe kan gaan, bijvoorbeeld het boek Vannacht is de wereld gek geworden, of het boek PAAZ.
Wim
Berichten: 557
Lid geworden op: di jan 22, 2013 01:51

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door Wim »

Ik ben het er ook mee eens dat de nazorg beter kan. Een psychiatrische instelling is zeker niet de oplossing. Het kan een begin zijn, maar een oplossing zeker niet. Voor mij toch niet.
weergave

Re: psychiatrische instelling: een oplossing?

Bericht door weergave »

ik heb er gezeten ik heb medicatie krijgen in begien ging als goed maar daarna ik heb terug geprobeerd om einden de maken aan mijn leven heb ik maar overdosissen tabletten ingenomen daarna was het hel voor mij
Plaats reactie