depressie valt niet te genezen?

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Senseo

depressie valt niet te genezen?

Bericht door Senseo »

Er is geen effectieve behandeling tegen depressie. Zelfmoord preventie is één grote grap. Deze samenleving moet stoppen met tijd en geld in te pompen in een zogezegde behandeling en preventie.
Wat is er zo moeilijk te verstaan aan niet willen leven? Schiet me verdomme gewoon neer.

Alle mogelijke manieren van suicide zijn verschrikkelijk.

Wie wil er eigenlijk leven in deze shithole?

Fuck you for making me stay here.
Mathias

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Mathias »

Senseo, allereerst wil ik zeggen dat ik je mening zeker respecteer. De dingen die ik ga zeggen zijn niet om jou af te breken, maar eerder om te tonen hoe ik het aanvoel.
Zeggen dat er tegen depressie geen effectieve behandeling bestaat lijkt me niet altijd respectvol aan de mensen die zich hier dagelijks voor inzetten, om mensen beter te maken.

Psychologen en psychiaters doen hun best, sommige medicijnen zijn in sommige gevallen heel effectief. Ik ken mensen genoeg die erdoor zaten omdat ze werk verloren, of een dierbaar iemand kwijt raakten. Die mensen geraken er meestal wel bovenop, en genieten weer meer dan ooit van het leven. Het zou zonde zijn om een leven weg te gooien als er amper een paar % van de tijd niet de moeite waard waren.

Hoewel ik jou mening ook wel kan verstaan hoor. Preventie kost inderdaad handenvol geld, maar wat is een gelukkig leven waard?

Niet willen leven is in principe een makkelijk feit, maar wanneer weet je ook of dit gegrond is, of dat wel écht zo is. Ik heb ook genoeg depressieve periodes meegemaakt, heb ik tijden gehad dat ik niet meer wou leven, dat ik de dood als de ultieme rustplaats bekeek? Ja. Heb ik geprobeerd om die rustplaats te bereiken? Ja. Vind ik de wereld een shithole? Meest van de tijd wel. Zal ik ooit nog uit het leven willen stappen? Waarschijnlijk. Zal ik het ooit doen? Misschien.

En niet alle middelen van suicide zijn verschrikkelijk naar mijn mening. Georganiseerde suicide door de overheid zijn waarschijnlijk niet minder verschrikkelijk zijn. En zoals ik al zei, wanneer geef je mensen de toestemming?
Senseo

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Senseo »

Mathias schreef:Senseo, allereerst wil ik zeggen dat ik je mening zeker respecteer. De dingen die ik ga zeggen zijn niet om jou af te breken, maar eerder om te tonen hoe ik het aanvoel.
Zeggen dat er tegen depressie geen effectieve behandeling bestaat lijkt me niet altijd respectvol aan de mensen die zich hier dagelijks voor inzetten, om mensen beter te maken.

Psychologen en psychiaters doen hun best, sommige medicijnen zijn in sommige gevallen heel effectief. Ik ken mensen genoeg die erdoor zaten omdat ze werk verloren, of een dierbaar iemand kwijt raakten. Die mensen geraken er meestal wel bovenop, en genieten weer meer dan ooit van het leven. Het zou zonde zijn om een leven weg te gooien als er amper een paar % van de tijd niet de moeite waard waren.

Hoewel ik jou mening ook wel kan verstaan hoor. Preventie kost inderdaad handenvol geld, maar wat is een gelukkig leven waard?

Niet willen leven is in principe een makkelijk feit, maar wanneer weet je ook of dit gegrond is, of dat wel écht zo is. Ik heb ook genoeg depressieve periodes meegemaakt, heb ik tijden gehad dat ik niet meer wou leven, dat ik de dood als de ultieme rustplaats bekeek? Ja. Heb ik geprobeerd om die rustplaats te bereiken? Ja. Vind ik de wereld een shithole? Meest van de tijd wel. Zal ik ooit nog uit het leven willen stappen? Waarschijnlijk. Zal ik het ooit doen? Misschien.

En niet alle middelen van suicide zijn verschrikkelijk naar mijn mening. Georganiseerde suicide door de overheid zijn waarschijnlijk niet minder verschrikkelijk zijn. En zoals ik al zei, wanneer geef je mensen de toestemming?
Er bestaat ook geen effectieve behandeling tegen depressie. Dat is simpelweg een feit. Ik respecteer de mensen die vrijwilligerswerk doen om ons hulp aan te bieden. Voor de anderen is het hun job.
Farmaceutische bedrijven zijn er enkel uit om winst te maken. Effectieve medicatie is een fabeltje.

Therapie is een goed idee, en het is een goede tijdelijke verlichting. Maar het heeft me nooit gemotiveerd om mijn leven te veranderen of me anders doen voelen
en denken. Ja sommige dagen kom je tot besef van jezelf maar wat dan?

Dan betaal je de rekening, rij je naar huis, naar het echte leven. Waar mensen niet worden betaald om, om je te geven of om naar je te luisteren. Je realiseert wat een
schijnvertoning die 'verbinding' is met je therapeut.

Deze wereld is een gevangenis. Het ergste van al is dat we zijn vastbesloten om te proberen om deze wereld te verlaten enkel op de manieren waarop we weten hoe.
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Panthera »

Jammer dat jij de hulpverlening niet ervaart als een positief iets.
Maar dat is JOUW ervaring en JOUW mening.

Mijn mening is dat als je zelf genoeg investeerd en hulp accepteerd het wel degelijk effect heeft.
Depressie valt niet te genezen, maar zeker WEL te behandelelen. DAT is een feit. Kijk naar alle mensen met een depressie die behandeld zijn.
Dat het jou niet geholpen heeft wil niet zeggen dat dat voor iedereen ook zo is.
Jouw beleving hoeft niet de werkelijkheid voor iedereen te zijn.

En natuurlijk wil de farmaceutische industrie winst maken, hun zijn ook een bedrijf dat niet failliet wil. Maar ze willen niet enkel winst maken. Ik weet wat een moeite het komst om medicijnen te maken, hoeveel werk en tijd ze daarin investeren, als ze rijk willen worden hadden ze wel een ander beroep gekozen. Ben jij wel eens binnen geweest bij een farmaceutisch bedrijf, weet jij hoe ze daar denken en doen??? Heb jij daar gewerkt???
Heb je je wel verdiept in hoe medicatie werken, weetje wat serotonine heropename remmers doen, weet je hoe het zit met de receptoren in je hersenen waar de benzodiazepinen op aangrijpen.
Het zijn geen placebo's die ze mensen geven het zijn lang onderzochte stoffen die wel degelijk effect op je hebben. Langdurig onderzocht en getest voordat het op de markt kwam. Ze zijn niet enkel uit op winst, ze willen goede medicatie maken, die echt werken!
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Senseo

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Senseo »

sui-chick schreef:Jammer dat jij de hulpverlening niet ervaart als een positief iets.
Maar dat is JOUW ervaring en JOUW mening.

Mijn mening is dat als je zelf genoeg investeerd en hulp accepteerd het wel degelijk effect heeft.
Depressie valt niet te genezen, maar zeker WEL te behandelelen. DAT is een feit. Kijk naar alle mensen met een depressie die behandeld zijn.
Dat het jou niet geholpen heeft wil niet zeggen dat dat voor iedereen ook zo is.
Jouw beleving hoeft niet de werkelijkheid voor iedereen te zijn.

En natuurlijk wil de farmaceutische industrie winst maken, hun zijn ook een bedrijf dat niet failliet wil. Maar ze willen niet enkel winst maken. Ik weet wat een moeite het komst om medicijnen te maken, hoeveel werk en tijd ze daarin investeren, als ze rijk willen worden hadden ze wel een ander beroep gekozen. Ben jij wel eens binnen geweest bij een farmaceutisch bedrijf, weet jij hoe ze daar denken en doen??? Heb jij daar gewerkt???
Heb je je wel verdiept in hoe medicatie werken, weetje wat serotonine heropename remmers doen, weet je hoe het zit met de receptoren in je hersenen waar de benzodiazepinen op aangrijpen.
Het zijn geen placebo's die ze mensen geven het zijn lang onderzochte stoffen die wel degelijk effect op je hebben. Langdurig onderzocht en getest voordat het op de markt kwam. Ze zijn niet enkel uit op winst, ze willen goede medicatie maken, die echt werken!
Ik ben juist thuis na een halfjaar in behandeling in een psychiatrisch centrum. Zoals ik al eerder zij, therapie is een leuke en tijdelijke verlichting. Het helpt je om er eventjes door te komen.
Bijna de gehele groep, waarmee ik therapie mee volgde ervaren weinig of geen verandering.

Ja, elk bedrijf wil winst maken maar laten we eerlijk zijn; grote bedrijven zijn sjoemelaars. Ja er bestaat effectieve medicatie, bv. voor speciale aandoeningen. Die kosten bakken geld.
Maar wat als je mensen wijsmaakt dat je dit en dat moet nemen voor dagen, weken, maanden of zelfs jaren? Dat is grote winst.
De helft van de medicatie op de markt is slechts brol.
Senseo

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Senseo »

Jafo71 schreef:
Senseo schreef: Er bestaat ook geen effectieve behandeling tegen depressie. Dat is simpelweg een feit.
...
Ik ben jouw bron en waarschijnlijk nog tal van andere mensen. Zolang je een mens bent met een extreem gevoel en geweten, blijf je vatbaar voor een depressie.
Ik probeer mijn empathisch vermogen te onderdrukken. Dat helpt een beetje om zaken te ondernemen maar het neemt niet weg dat ik nog steeds van deze aardbol weg wil.

'Als de westerse wereld niet dringend haar koers bijstuurt, loopt zij hopeloos te pletter op een muur van egoïsme, narcisme en egocentrisme.
Het bewijst mijns inziens dat het niveau van ons emotioneel welzijn niet automatisch gekoppeld is aan het welvaartspeil.
Het lijkt erop dat onze welvaart al te duur betaald wordt ten koste van ons welzijn. We moeten teveel levenskwaliteit inleveren en te veel overmatige stress incasseren.

Precies door al dat economische saneren worden er velen mentaal en emotioneel ziek. Vansant omschrijft depressies als noodkreten van een 'bedreigde' soort. Ik denk dat hij gelijk heeft, ook
als hij schrijft: 'De alom tegenwoordige depressies kondigen het failliet aan van onze ongebreidelde, manische en arrogante westerse technisch-(pseudo)-wetenschappelijke manier van leven.
Depressie is een kruispuntsituatie waarbij nieuwe wegen moeten worden bewandeld. Dat sommigen dat niet graag willen horen spreekt vanzelf. Dat er dus een offensief is ingezet - onder meer door de biologische psychiatrie - om deze vorm van collectieve gekte (wat voor hen de depressie-epidemie is) met man, macht en paardenmiddelen te bestrijden, illustreert enkel hoe bang wij zijn van verandering.

We zullen van koers moeten veranderen..'

- Van het boek; Moordenaars en hun motieven van Jef Vermassen. Jef Vermassen is Vlaanderens bekendste advocaat.
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Panthera »

Ja vervelend dat de hele groep dat ervaart. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geld. Ik ben een jaar opgenomen geweest en ik heb wel goede ervaringen en mensen uit mijn groep hebben ook goede ervaringen.

Ik heb de laboratorium opleiding gevolgd, ik ben binnen geweest bij dat soort bedrijven, ik weet hoe het werkt. Dus zeggen dat al die medicatie troep is, is de grootste misvatting die er bestaat. Verdiep je er eens in, ga dan zelf kijken en vragen stellen. Maar dingen roepen zonder dat je weet hoe het werkelijk zit is echt niet nodig.

En niet elke psych wil hun patiënten volstouwen met medicatie. Mijn ervaring is dat ze zo snel mogelijk weer van de meds af willen. Alleen gebruiken voor zo nodig, voor een korte tijd, snel weer afbouwen, ook al willen patiënten dat zelf niet. Ik mocht zelf kiezen of dat ik medicatie wilde of niet. Ze zei tegen mij dat het kan helpen maar het is mijn keus...!

Je roept heel hard dat alles zinloos is. Maar misschien moet je eerst eens goed om je heen kijken en luisteren, zoek naar de positieve ervaringen en verhalen. Door dingen heel hard te roepen (zonder alles onderzocht te hebben) kun je andere mensen -lotgenoten op dit forum- laten denken dat alles geen zin meer heeft en dat er toch niets is wat werkt.
En omdat jouw ervaring helaas zo is, vind ik het jammer dat je zo praat alsof anderen het ook maar op moeten geven.

Ik wil je niet aanvallen, ik vind discussies prima, maar hou het bij je eigen mening en je eigen ervaring. Die mag je best delen. Dat ze je zo tegenvielen. Er zijn genoeg negatieve en positieve verhalen over de hulpverlening op dit forum. Pas alleen op dat je het niet als de waarheid verkoopt.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Senseo

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Senseo »

sui-chick schreef:Ja vervelend dat de hele groep dat ervaart. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geld. Ik ben een jaar opgenomen geweest en ik heb wel goede ervaringen en mensen uit mijn groep hebben ook goede ervaringen.

Ik heb de laboratorium opleiding gevolgd, ik ben binnen geweest bij dat soort bedrijven, ik weet hoe het werkt. Dus zeggen dat al die medicatie troep is, is de grootste misvatting die er bestaat. Verdiep je er eens in, ga dan zelf kijken en vragen stellen. Maar dingen roepen zonder dat je weet hoe het werkelijk zit is echt niet nodig.

En niet elke psych wil hun patiënten volstouwen met medicatie. Mijn ervaring is dat ze zo snel mogelijk weer van de meds af willen. Alleen gebruiken voor zo nodig, voor een korte tijd, snel weer afbouwen, ook al willen patiënten dat zelf niet. Ik mocht zelf kiezen of dat ik medicatie wilde of niet. Ze zei tegen mij dat het kan helpen maar het is mijn keus...!

Je roept heel hard dat alles zinloos is. Maar misschien moet je eerst eens goed om je heen kijken en luisteren, zoek naar de positieve ervaringen en verhalen. Door dingen heel hard te roepen (zonder alles onderzocht te hebben) kun je andere mensen -lotgenoten op dit forum- laten denken dat alles geen zin meer heeft en dat er toch niets is wat werkt.
En omdat jouw ervaring helaas zo is, vind ik het jammer dat je zo praat alsof anderen het ook maar op moeten geven.

Ik wil je niet aanvallen, ik vind discussies prima, maar hou het bij je eigen mening en je eigen ervaring. Die mag je best delen. Dat ze je zo tegenvielen. Er zijn genoeg negatieve en positieve verhalen over de hulpverlening op dit forum. Pas alleen op dat je het niet als de waarheid verkoopt.
Mijn excuses als het leek alsof ik het 'als de waarheid verkoop'. Dit is niet mijn bedoeling. Ik wil enkel mijn ervaringen en visie delen. Ik ben een pessimist. Wat ik zie is enkel het negatieve.
Dat is ook waar de mensen omgeven. Toch? Goed nieuws is geen nieuws.

Ik vertrouw het alleszins niet. Vanuit mijn ervaringen, geloof ik dat er achter elk ding wel iets achter zit. Wat zij tonen, is slechts hetgeen wat zij willen tonen. Wat jij ziet, is wat zij willen dat jij ziet.




Sinds ik vrijdag de psychiatrie heb verlaten, heb ik sindsdien geen medicatie meer genomen omwille van vergeetachtigheid. Zaterdag en zondag was het trouwfeest van mijn broer.
De maandag werd ik duizelig wakker, ik viel flauw. Toen ik terug bij kwam, deed mijn hoofd pijn.

Mijn hoofd doet nog steeds pijn. Nu vraag ik me af of dat door de klap komt of door de medicatie? Sindsdien, telkens als ik in een auto zit krijg ik hoofdpijn. Terwijl ik dit daarvoor maar heel zelden had.
Misschien moet ik een dokter raadplegen? Maar heb geen zin om te vertellen dat ik met de medicatie ben gestopt omwille van mijn vergeetachtigheid.
Wishing

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Wishing »

hi senseo
ik mag hopen dat je niet 'cold turkey' met medicijnen gestopt bent, want dat is erg gevaarlijk, vooral met antidepressiva en gelijkwaardige medicatie.
dat moet je langzaam afbouwen.

ik weet niet of je depressie kunt genezen.
medicijnen kunnen het niet genezen, maar je wel rustiger helpen worden. door neurotransmitters te slikken, krijg je wat meer overzicht in je hoofd, en dus meer rust.
het lost de oorzaak van de depressie niet op, dus is dat het beste in combinatie met therapie.
als ik jouw verhaal lees, lijkt het (lees dit goed ,lijkt he !) alsof er geen peut geweest is die jou werkelijk geraakt heeft.
als een peut je raakt, de vinger op de zere plek legt, kun je ergens aan gaan werken. en dat kan, ik heb dat wel meegemaakt.
maar het is een langdurige kwestie die niet met een paar maanden of een half jaar opgelost is, omdat je anders moet gaan denken.
je moet anders met je gedrag leren omgaan.
en dat heeft tijd nodig, als je dat al in jaren opgebouwd hebt, kun je dat niet in een paar maanden afleren.
kun je hier iets mee?
succes en groetjes
w
Senseo

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Senseo »

Wishing schreef:hi senseo
ik mag hopen dat je niet 'cold turkey' met medicijnen gestopt bent, want dat is erg gevaarlijk, vooral met antidepressiva en gelijkwaardige medicatie.
dat moet je langzaam afbouwen.

ik weet niet of je depressie kunt genezen.
medicijnen kunnen het niet genezen, maar je wel rustiger helpen worden. door neurotransmitters te slikken, krijg je wat meer overzicht in je hoofd, en dus meer rust.
het lost de oorzaak van de depressie niet op, dus is dat het beste in combinatie met therapie.
als ik jouw verhaal lees, lijkt het (lees dit goed ,lijkt he !) alsof er geen peut geweest is die jou werkelijk geraakt heeft.
als een peut je raakt, de vinger op de zere plek legt, kun je ergens aan gaan werken. en dat kan, ik heb dat wel meegemaakt.
maar het is een langdurige kwestie die niet met een paar maanden of een half jaar opgelost is, omdat je anders moet gaan denken.
je moet anders met je gedrag leren omgaan.
en dat heeft tijd nodig, als je dat al in jaren opgebouwd hebt, kun je dat niet in een paar maanden afleren.
kun je hier iets mee?
succes en groetjes
w
Ik was inderdaad in één keer gestopt. Sinds vorige week vrijdag heb ik geen genomen tot vandaag. Had vaak last van mijn hoofd, hoofdpijn, duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd. Noem maar op.


En jij hebt helemaal gelijk maar de vraag is dan of het wel nog mogelijk is en of het niet 'vast geschroefd' is.
Wishing

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Wishing »

hoi hoi
je laatste zin :
dat kun je uitzoeken bij de ggz, of je nog kunt veranderen, meestal wel als je wilt, lukt het ook, maar het is herhalen en nog eens herhalen en gesprekken daarover hebben
succes hoor
groetjes
w
Loek1974

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Loek1974 »

Hoi hmmmm.......ergens ben ik het wel met je eens.
Maar er zijn mensen die ze wel goed kunnen helpen,dat dit niet voor iedereen geld lijkt me duidelijk.

Ik vraag me wel soms af wat mijn ouders dachten toen ze me naar deze hell hebben gebracht?

In ieder geval sterkte ermee.
wreedlotnrzoveel

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door wreedlotnrzoveel »

Ik vraag me dat ook wel eens af, als ik artikelen lees over de oh zo goed behandelbaarheid van depressie. Is een heel verschil of je een vrij normaal leven leidt met werk en gezin en hobby's en een sociaal netwerk en dan een depressie krijgt, of al zolang je je kunt herinneren grote moeite hebt met het leven en in je jeugd bent begonnen bij de GGZ en daar al bijna een kwart eeuw loopt. Ook het blijvend zijn van restverschijnselen lees je weinig over, en een chronische depressie of dysthymie is meer een kwestie van mee leren omgaan dan dat er nou werkelijk een behandeling voor bestaat waardoor je er echt van af kunt komen.

Ik denk ook dat als je al zo'n staat van dienst hebt, met een dik dossier wat al zoveel jaar terug gaat, de hulpverlening er niet op gericht is om te streven naar genezing. In die zin ben je dan eigenlijk een soort van opgegeven en is het enige nog een soort behoud van status quo, dat het in ieder geval niet erger wordt, maar beter word je ook niet.
Wim
Berichten: 557
Lid geworden op: di jan 22, 2013 01:51

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door Wim »

Ik vraag mij dat ook soms af of een depressie te genezen is. Men zegt van wel en wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat de meerderheid der depressies wel te genezen is. Maar voor mijzelf weet ik het niet meer en ik kan mij voorstellen dat meer mensen dat zo ervaren. Hoe langer het duurt, hoe meer je begint te denken dat het nooit over zal gaan.

Ook is het onderscheid zoals wreedlotnrzoveel aangeeft tussen mensen die een normaal leven leiden en depressief worden en mensen die niet anders weten dan dat ze depressief zijn wel relevant. Als je een goede baan hebt, een mooi gezin, leuke hobby's en genoeg vrienden en je wordt dan depressief, dan geloof ik dat je er snel weer uit kan geraken. Er is dan enkel een tijdelijke biologische en psychische verstoring, die met eventuele medicatie en psychotherapie wel te verhelpen is. Maar als je niet beter weet dan dat je depressief bent, langzaamaan om je heen alle zekerheden ziet afbrokkelen, geen idee en hoop meer hebt over wat de toekomst brengt, dan kan herstel lang duren. En misschien blijven er restverschijnselen waarmee je moet leren leven.

Ik hoop dat depressie te genezen is, maar zelfs dan, als ik niet depressief zou zijn, zou ik dan automatisch een gelukkig leven hebben?
schildpad

Re: depressie valt niet te genezen?

Bericht door schildpad »

Panthera schreef: Ik heb de laboratorium opleiding gevolgd, ik ben binnen geweest bij dat soort bedrijven, ik weet hoe het werkt. Dus zeggen dat al die medicatie troep is, is de grootste misvatting die er bestaat. Verdiep je er eens in, ga dan zelf kijken en vragen stellen.
Nou ik heb mij wel verdiept in de farmaceutische industrie en andere sectoren die daar dicht tegenaan zitten, zoals artsen en apotheken. Ik voelde me toen juist heel erg besodemieterd.
Ten eerste, de farmaceutische industrie maakt de meeste winst als ze de symptomen van een ziekte bestrijden maar de ziekte in stand te houden.
Als je mensen geneest, hebben je klanten je niet meer nodig. Als je mensen in de kou laat staan, zoeken ze alternatieven.

Ten tweede, de meeste medicijnen zijn vaak gebaseerd op medicinale planten. Als je die (en sommige andere ontdekkingen) verkoopt, verdien je niet zoveel. Maar als je ze synthetisch namaakt, kun je er patent op aanvragen en -na jarenlang onderzoek, testen, etc, ook weer jarenlang miljarden verdienen.

Ten derde, de farmaceutische industrie heeft agressieve marketingmethodes. Zo zag ik bijvoorbeeld eens in consumentenprogramma Radar hoe makkelijk het is om mensen te hersenspoelen door een nieuwe ziekte te bedenken, dat op TV, internet etc aan te kondigen en zo veel mensen naar de huisarts te bewegen.

Trouwens, niet alleen patienten, maar ook huisartsen worden net zo goed gehersenspoeld, denk aan artsenbezoekers (werkzaam door de farmaceutische industrie), de opleiding medicijnen (drie keer raden wat je daar leert: hoe je de symptomen van een ziekte met medicijnen moet bestrijden), die volgens sommige klokkenluiders mede gefinancierd zou worden door de farmaceutische industrie, de verplichte bijscholing van artsen bij congressen/lezingen op meestal tropische oorden die worden betaald door de farmaceutische industrie (als je dagenlang lekker op het strand luiert krijg je een positieve stemming en zul je de resultaten van zo'n lezing ook veel positiever beoordelen).... ga zo maar door.

De farmaceutische industrie heeft bovendien genoeg geld om de beste marketingdeskundigen, reclamemakers, psychiaters, artsen etc. in te huren.
en politieke partijen te sponsoren bij verkiezingscampagnes (of de subsidie van een politieke partij te stoppen als die hun macht bedreigd).

Kortom, het systeem is fout en enkele mensen verdienen hier miljarden aan. De rest (gewone werknemers in farmaceutische industrie, artsen, psychiaters, apothekers, etc.) worden zelf ook besodemieterd en afhankelijk gemaakt. Als ze de klok hierover luiden, verliezen ze hun baan, krijgen soms zelfs boetes vanwege het schenden van hun geheimhoudingsplicht, worden door collega's als verraders gezien waardoor ze veel van hun vrienden verliezen.
Omdat we een blindelings vertrouwen in de huisarts hebben en de huisarts in zijn opleiding medicijnen en alles wat erbij hoort, lopen wij allemaal in de val van de farmaceutische industrie.

Ik ben blij dat er ondanks dat toch nog steeds klokkenluiders zijn. Dapper hoor :)
Plaats reactie