Wat houdt jullie tegen ???

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Twistel

Bericht door Twistel »

ik sluit me helemaal aan bij phenix!
BlackRose13

Bericht door BlackRose13 »

Net als ik. Phoenix, jij gebruikt de woorden die ik niet vinden kon.

Maar is dat niet ook een onderdeel van de vizieuze cirkel? Dat niemand die er niet doorheen is gekomen, die daar niet is geweest, ons niet begrijpt? Simpelweg omdat het niet te bevatten is, dat je je zo enorm klote voelt dat je met tranen in je ogen plannen maakt om er een einde aan te maken.
Tuurlijk, iedereen kent verdriet. Verdriet op zich is oppervlakkig, pas als je weet wat sterven vanbinnen is, weet je hoe je op die rand kan belanden. De rand van leven en dood. En dat is de grote bottelnek van alle psychiaters, alle psychologen en alle hulpverleners die alleen maar een diploma hebben.
Zodra ik begin te schreeuwen, zodra ik probeer uit te leggen hoe ik me voel, storten ze allemaal in. Waarom? Omdat het nieuw voor ze is. Omdat ze niet begrijpen hoe een mens zich zo waardeloos kan voelen, zo vol haat naar zichzelf toe kan zitten.
rich30

Bericht door rich30 »

Daar heb je een goed punt black rose, echt veel behandelaars weten nauwelijks waar ze over praten. Ik heb 2 goede psychologen gehad, die jammerlijk allebei van baan gewisseld zijn,maar de rest van de psychologen had ik niks aan, ik kon bij het begin al raden wat ze gingen zeggen, dat kopieren ze standaard uit hun leerboeken. De beste behandelaar zou er 1 zien die zelf geestelijk ziek is geweest, die kan zich inleven.
Toen ik toen jaar geleden opgenomen was had ik een arts die depri geweest was en daar kon je echt goed mee praten. De diagnose was alleen niet helemaal goed, het had bps m oeten zijn ipv een depressie,maargoed dat kan gebeuren, ze kon iedergeval wel zinnige antwoorden geven op de depressieve klachten en dat scheelt een hoop.

Maar wat Tedje zegt ben ik het wel mee eens, je moet altijd hulp zoeken bij een professional als je met zelfmoordgedachten loopt. Gewoon bij je huisarts een verwijzing vragen voor een psych, huisartsen zelf weten te weinig, die lopen een standaard protocol van medicijnen af en dat is het.

We hebben nu ook eenmaal het probleem dat we in een welvarend land wonen ,waar je bijna verplicht bent je gelukkig te voelen en als je daar van afwijkt ben je de lul, dan val je buiten de groep.
BlackRose13

Bericht door BlackRose13 »

Dat geloof ik niet. Als je er nu niet bijhoort vanwege je problemen, heb je er nooit echt bijgehoord. Misschien zat je in een vriendengroepje, maar je was altijd anders.
Verder ben ik het er niet mee eens dat je altijd hulp moet zoeken. Dat ligt puur aan je situatie. Als je niet dood wilt, maar ook niet weet hoe je verder moet leven, ja, zoek hulp. Maar als je echt niet meer wilt leven, als het je allemaal geen donder meer uitmaakt en als er nog te weinig over is dat je uberhaupt iets kan laten voelen, als je er vrede mee hebt, vind ik dat je zelfmoord mag plegen.
Medicijnen kunnen een oplossing zijn, weet ik nu, maar niet perse om je beter te laten voelen. In gesprekken met professionals raak ik gefrustreerd en argwanend, met medicijnen worden mijn gevoelens afgestompt en begrijp ik mezelf beter. Ik heb weliswaar meer rust, maar doordat ik nu mezelf snap, weet ik dat mijn gevoel een deel van mij is. En dat krijg je niet weg.
Daar komt mijn besluit ook vandaan om te wachten. Die psychiaters en psychologen zoeken het maar uit, die medicijnen blijf ik wel slikken, maar wanneer er een mogelijkheid zich voordoet uit het leven te stappen, zal ik dat doen.
Misschien gaat het daar wel om, dat je rust vindt in jezelf en de keuze maakt die bij jouw persoon hoort. Of dat nou hulp is of niet.
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

Ik merk bij vele van jullie dat er wantrouwen is naar de "hulpverlening".
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet zo overtuigd ben van hun manier van handelen. Ik merk zelf dat ik meer heb aan een goede gesprekspartner die de juiste en vooral de kritische vragen durft te stellen dan deze hotemetoten.
Maar ok, er zitten ook mensen tussen waar ik wel wat aan heb, en ik denk ook dat het vooral van je persoonlijke situatie afhangt. Groot voordeel is natuurlijk wel dat of ze nu goed of minder goed zijn er in ieder geval naar je omgekeken wordt. En daarnaast is er natuurlijk deze iste om af en toe ffies lekker je gal te kunnen spuwen. :)
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
rich30

Bericht door rich30 »

Ja maar die hulpverlening is de laaste paar jaren in delft/denhaag echt gewoon klote geworden. In 1 jaar heb ik 3 psychologen gezien en 2 psychiaters, alleen omdat ze een andere betere baan hebben gekregen, gevolg is dat je steeds opnieuwwwwwwwww je verhaal moet vertellen en dat wordt zoooooo vermoeiend. Dan vinden ze het raar dat je niet echt gemotiveerd meer bent, nee gek he als ik om de paar maanden opnieuw kan beginnen, ze me dan bij iemand waar je zeker van weet dat die iig 2 jaar blijft. Lijkt me niet teveel gevraagd.

En verder is zelfmoord tuurlijk een vrije keuze, ik zeg niet dat iemand het niet of wel moet doen, maar je kan tuurlijk allicht proberen of de hulpverlening helpt, dan heb je het iig geporbeerd. En idd zijn medicijnen de oplossing niet,maar ze kun het leven wel wat dragelijker maken...alleen de wonderpil bestaat nog niet. Maar het is gewoon gelul dat mensen zeggen dat het drugs is, dat is het gewoon niet(anti-dep,anti-psych) en verslavend zijn ze evenmin, je kan alleen irritante bijwerkingen hebben,mdaar dat is niet omdat ze verslavend zijn ofzo. Bij al die pillen ben je gewoon gevaak een eeuwigheid aan het zoeken tot je er 1 vindt die wat doet voor je en dat is vermoeiend.
Maarja, hoeveel keus heb je,de meeste voelen zich toch al kut, dus dan kan wat pillen proberen geen kwaad, kut voel je je toch al.

Tis allemaal gewoon lastig, leven is kut, doodgaan is ook weer zo definitief, je staat gewoon met je rug tegen de muur. In feite wil je niet dood, je wilt je gewoon happy voelen en niet in een cirkel van negativiteit blijven hangen.
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

rich30 schreef: Tis allemaal gewoon lastig, leven is kut, doodgaan is ook weer zo definitief, je staat gewoon met je rug tegen de muur. In feite wil je niet dood, je wilt je gewoon happy voelen en niet in een cirkel van negativiteit blijven hangen.
Dit is eigenlijk wel de essentie.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
BlackRose13

Bericht door BlackRose13 »

Maar wel dat ene dat nooit meer dan een illusie zal zijn.
alex

Bericht door alex »

rich30 schreef: Tis allemaal gewoon lastig, leven is kut, doodgaan is ook weer zo definitief, je staat gewoon met je rug tegen de muur. In feite wil je niet dood, je wilt je gewoon happy voelen en niet in een cirkel van negativiteit blijven hangen.
deze moet eigelijk in een gouden lijstje.
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

BlackRose13 schreef:Maar wel dat ene dat nooit meer dan een illusie zal zijn.
Tja dan was er ook nog dat zinnetje, ik ben daar eerst maar eens voor gaan wandelen. :wink:

Al eens bij stil gestaan dat alles een illusie kan zijn ?

Edgar Allan Poe schreef;
"All that we see or seem. Is but a dream within a dream."

Kort door de bocht alles is een droom waarbij wij zelf de inhoud bepalen van wat er in die droom gebeurt.
Kijk wij als zelfmoordmaloten denken vaak dt de wereld negatief over ons denkt, dit komt omdat wij ten eerste negatief over onszelf denken en verder omdat we zo geprogrammeerd zijn dat we alles negatief nterpreteren.
Hoe dat werkt, nou heel simpel.
Stel je koopt een donker groene auto na jarenlang in een witte gereden te hebben. Als je in je autootje rijd valt het je ineens op hoeveel groene auto's er rijden.
Stel iemand wordt aan jou voorgesteld als zijnde een hele aardige en warme persoonlijkheid, jij stelt je daar automatisch op in en zult in die persoon dingen zien die jij omschrijft als aardig en warm.
Praktijkvoorbeeld, je hebt twee groepen mensen met eenzelfde IQ die je opsplits in a en b.
Groep a vertel je 's ochtends dat ze nogal dom overkomen en er niet op moeten rekenen dat ze ooit veel zullem bereiken.
Groep b vertel je dat ze intelligent zijn en je laat ze dat de hele ochtend merken aan de hand van testjes.
's middags neem je beide groepen dezlfde IQ test af, wel het zal je al niet meer verbazen als ik hier schrijf dat groep a slechter presteerd dan groep b, de groep die je de hele tijd vor intelligent hebt uitgemaakt.

Bovenstaande stukjes zijn allemaal voorbeelden van illusies die een realiteitsvorm aannamen.
En zo kan dat dus voor ons ook werken, alleen door onze eigenwaarde ( of juist het gebrek aan) horen wij de hele tijd in ons achterhoofd "het wordt toch niks met je","je bent het niet waard", "je zult niet gelukkig worden" en we gaan ons ook als zodanig gedragen, meten ons gedrag aan dat hoort bij mensen die het inderdaad niet gaan maken.
En waarom, omdat we de dingen zien die dat lijken te bevestigen.
En zo ontstaat een spiraal die ons al verder de diepte inzuigt.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
alex

Bericht door alex »

En zo ontstaat een spiraal die ons al verder de diepte inzuigt
Dat klopt opzich wel.

Maar op die weg naar beneden, langs de rand zitten ergens deurtjes, die je met de trap omhoog brengen.
En die moet je vinden, ookal is het nog zo donker. En die kan je ook vinden, ik ben ervan overtuigd dat voor iedereen wel een deurtje te vinden is, die omhoog leid. En soms zelfs van de spiraal af leid. Maar het vinden ervan is zo moeilijk.

EN verder zul je er echt alleen maar een trap vinden en geen lift. Want de lift is kapot, en je zal de trap moeten nemen, stap voor stap.
En hoe langzamer je die trap bestijgt hoe meer je ervan zal genieten.

Hoop voor jullie allemaal dat je die trap snel zal vinden
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

alex schreef:
En zo ontstaat een spiraal die ons al verder de diepte inzuigt
Dat klopt opzich wel.
Eigenlijk heb ik mijn verhaal niet afgemaakt denk ik nu.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat alles om je heen slechts een (jouw) perceptie is, slecht één van de vele manieren waarop je naar de situatie kunt kijken.
Die neerwaarste spiraal is dus een verbeelding, het bestaat voor ons omdat we ons leven zo ervaren, echter, met extra inzet (later gaat dit vanzelf) kun je deze verbeelding anders gaan zien en de spiraal omkeren naar een opwaarste spiraal, en dat vraagt zeker in het begin doorzettingsvermogen.

Het is best een ingewikkeld proces, en dat blijkt ook wel uit het feit dat psychologen en psychiaters zelden in staat iemand deze boodschap mee te geven en deze persoon te leren hoe je je een andere voorstelling van zaken kunt maken.

Ik wil er niet te diep op ingaan, 1 omdat ik zelf ook nog druk aan het sleutelen ben 2 omdat het een enorm lang en ingewikkeld verhaal is om het uit te leggen.

Maar de oplossing is toch heel simpel.
Stel je het holodek voor zoals in Star Trek, in deze omgeving kun je avonturen beleven en bepaal je zelf de voorwaarden, ons dagelijks leven heeft verdacht veel overeenkomsten met dat holodek uit Star Trek.
De kunst is om de knoppen te vinden en de voorwaarden aan te passen.
Begin maar eens lachend aan de dag, als je over straat loopt denk aan iets leuks of grappigs en je krijgt meteen aanspraak.
Als ik zin heb om te flirten met vrouwen denk ik aan mijn laatste succesvolle flirt en krijg meteen een magische smile op mijn smoel, het recept voor nieuwe flirts en spontane gesprekken met leuke mensen in wachtrijen bij kassa's , in de boekenwinkel enz.. Het werkt echt neem dat van mij aan, alles wat ik hier schrijf zuig ik niet uit mijn duim maar probeer ik echt uit.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
BlackRose13

Bericht door BlackRose13 »

Als alles een illusie is, alles een droom, waarom voelen wij dan? Waarom kan je je eigen pijn niet wegdenken, je eigen haat en dat verdomde gevoel dat het ook geen ene reet meer uitmaakt? Als dat ook allemaal een illusie is, wat is er dan na de dood? Wat zijn wij dan? Zo is alles discussieabel. Maar laten we even het punt innemen dat het allemaal geen illusie is.

Dan zijn wij mensen, mensen met verplichtingen en mensen met gevoelens. Mensen met emoties en mensen met gedachtes. Mensen met ups en downs. Mensen met liefde en haat. Je hebt allemaal punten waarop je een 'mens' kunt beschrijven.
Er zijn mensen die zich verkeerd voelen. Een man in het lichaam van een vrouw, vijvoorbeeld. Je hebt zelfs mensen die zichzelf laten ombouwen tot een dier. Al die mensen leven met het feit dan ze niet zijn als wie ze werden geboren, zij accepteerden dat en veranderden hun levensstijl.

Wat nou als ik besluit dat ik geen mens meer ben? Dat de 'mens' niet meer bestaat, maar ieder individu een ander ras is. Dan zouden er elke dag verscheidene rassen uitsterven en nieuwe gecreeerd worden. Hierdoor zou bloedlijn niet meer bestaan. Het is een compleet irreele gedachte, maar als ik het waar maak voor mezelf, is het waar.
Dat is die illusie, het is wat jij het maakt. Als groep a zichzelf dom maakt, zijn ze dom. Als er eentje tussenzit die doof is, vastberaden, die gelooft in zichzelf, haalt hij dezelfde score als groep b.

Stel ik ben een persoon uit groep a. Een persoon die zich niet zomaar wat aantrekt van wat die anderen zeggen, maar iemand die dat omzet. De verwensingen van de personen rondom mij, zet ik om tot een stem in mijn hoofd. Een stem die een deel van mij wordt met de jaren, een stem die mij de grond in boort en die mijn allerslechtste gedachtes weerspiegeld. Ik hoef dus maar 1x te horen dat ik dom ben, en ik doe zelf de rest.
Normale mensen zouden dat mettertijd vergeten, omdat ze vast blijven houden aan hun eigen beeld. Ik niet. Ik versterk het zelf weer tientallen malen, laat het niet meer los. Hierdoor kun je zeggen dat ik geen 'mens' ben. Daardoor zou je kunnen zeggen dat mijn perspectief van alle rassen waarheid zou kunnen zijn.

Alles is dus wel degelijk een illusie, of je dat nou gelooft of niet.
Wat is dat het nut van leven in een illusie? Wat is het nut van iedereen belasten met jouw problemen in plaats van ze rustig laten leven en een einde maken aan je leven?
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

Bottomline,

Het leven is zo slecht of zo mooi als je het wilt zien !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
BlackRose13

Bericht door BlackRose13 »

Ja, en is daardoor niet meteen alle hulp overbodig?
Plaats reactie