Wetgeving hulp bij zelfdoding

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

snif

Bericht door snif »

Tuurlijk als iemand dood wilt dan moet hij dat kunnen, iedereen heeft het recht of over zijn eigen lot te beslissen. Maar anderen mogen het niet aanmoedigen, en er zeker niet bij helpen!
nothing

Bericht door nothing »

Nee inderdaad, en het gevaarlijke is, je weet nooit goed wat een labiel persoon gaat doen, of waartoe ze instaat zijn en wat ze doen met wat jij allemaal zegt of doet.

Als voorbeeld kan ik mij ook heel goed herinneren, van zowel mezelf dat ik het ook had toen ik suicidaal en depressief was, als van anderen die dat vast ook herkennen. Vaak als mensen zeggen ik ga zelfmoord plegen, komt het voor dat iemand zegt, ach dat doe je toch niet, of soms zelfs doe maar..
Ik weet dat als ik niet geloofd werd, de enkele keren dat ik het echt van plan was en de moed opbracht het iemand in men omgeving te vertellen...
Nou dan had ik ook wel ergens zoiets dat zei van ik moet het doen, al is het maar om te bewijzen dat ik het meende...

En zo kun je dus ook weer een mensenleven kwijt zijn, en dat is zonde!
Mensen moeten goed op hun woorden letten, nadenken van te voren van hey hoe kan dit overkomen op anderen en vooral op de persoon tegen wie ik het zeg.

^^

-xxx-
nothing
Ladybug

Bericht door Ladybug »

Edwin schreef:belachelijk... iemand die zijn leven wilt beeindigen moet dat kunnen doen. Jezus, dat het nog steeds nog zo moeilijk moet. :S
Zelf mag je het ook, tis niet alsof ze je erna nog voor kunnen straffen he ¬¬

Maar hulp mag alleen door een arts, als voldaan is aan de wetgeving rond euthanasie. Dit is iedereen met een basisartsenopleiding, dus iedereen van een vers afgestudeerde geneeskundestudent tot speciale SCEN-artsen. De doding gebeurt meestal door inname van een dodelijke stof, en soms door een injectie.

Chronisch depressieve mensen komen hiervoor soms in aanmerking, als zij helemaal uitbehandeld zijn en er geen sprake is van een redelijke kwaliteit van leven.

Euthanasie is echter geen recht, en niet veel artsen zijn bereid dit uit te voeren, vanwege morele bezwaren (het druist tegen de artseneed in), of angst voor ontdekking van fouten door de toetsingscommissie en een eventuele daaropvolgende gevangenisstraf.

Voor meer informatie een folder:
http://www.euthanasiecommissie.nl/Image ... 7-8994.pdf


Ik vroeg me trouwens af: Bij zelfmoordmethoden uit eigen ervaring omschrijven hoe het voelt, of wat de effecten zijn als 't mislukt ofzo, is dat wel toegestaan?
Helmut

Bericht door Helmut »

Ladybug schreef: Ik vroeg me trouwens af: Bij zelfmoordmethoden uit eigen ervaring omschrijven hoe het voelt, of wat de effecten zijn als 't mislukt ofzo, is dat wel toegestaan?
Voor zover ik weet is ook dat hier niet toegestaan.
nothing

Bericht door nothing »

Nou eigenlijk dus niet zover ik weet, en dan nog te bedenken dat ik een moderator ben, ik zal er voor de zekerheid naar vragen!

Persoon zeg ik: niet precies vertellen hoe en wat, maar het zou wel fijn zijn als je verteld wat de gevolgen waren.
Voor jezelf en voor anderen om te weten, te lezen en hopelijk te onthouden wat het allemaal aan kan richten.
apocalypse105

Bericht door apocalypse105 »

zo waarom zitten pesters dan niet in de gevangenis?
vaif

vragen rond zelfmoord

Bericht door vaif »

Het is al een aardige discussie en ik heb er niet zo heel veel aan toevoegen dan wat er al staat en dat is onder o.a.: Zelfdoding is geen strafbaar feit.

er is een stichting die hier veel meer over weet te vertellen en ook kan leggen wat je wel en niet mag doen en laten weten. Het heet de einder.

even naar google en je vindt het vanzelf, erg interessant die site. Ik doe het maar bedekt want ik weet niet wat hier precies wel of niet mag. Maar die stichting is oke. En je kunt bellen met een counselor.

Daar staat ook meer over alle wetmatigheden op, alles over een onderwerp op een site, wat wil je nog meer.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben, ik in ieder geval wel. Het betekent niet, dat je daadwerkelijk iets doet. Ja je neemt informatie tot je, maar jullie snappen wel wat ik bedoel, denk ik. Het is ook mogelijk om hulp te vragen/ te praten waarom en waarom nog niet wachten.
vaif

Bericht door vaif »

Ladybug schreef:
Edwin schreef:belachelijk... iemand die zijn leven wilt beeindigen moet dat kunnen doen. Jezus, dat het nog steeds nog zo moeilijk moet. :S
Zelf mag je het ook, tis niet alsof ze je erna nog voor kunnen straffen he ¬¬

Maar hulp mag alleen door een arts, als voldaan is aan de wetgeving rond euthanasie. Dit is iedereen met een basisartsenopleiding, dus iedereen van een vers afgestudeerde geneeskundestudent tot speciale SCEN-artsen. De doding gebeurt meestal door inname van een dodelijke stof, en soms door een injectie.

Chronisch depressieve mensen komen hiervoor soms in aanmerking, als zij helemaal uitbehandeld zijn en er geen sprake is van een redelijke kwaliteit van leven.

Euthanasie is echter geen recht, en niet veel artsen zijn bereid dit uit te voeren, vanwege morele bezwaren (het druist tegen de artseneed in), of angst voor ontdekking van fouten door de toetsingscommissie en een eventuele daaropvolgende gevangenisstraf.

Voor meer informatie een folder:
http://www.euthanasiecommissie.nl/Image ... 7-8994.pdf


Ik vroeg me trouwens af: Bij zelfmoordmethoden uit eigen ervaring omschrijven hoe het voelt, of wat de effecten zijn als 't mislukt ofzo, is dat wel toegestaan?
Ook bij euthanasie bij lichamelijk lijden is het erg moeilijk om een arts te vinden die dit wil doen hoor. Want je verantwoording die men af moet leggen is niet misselijk en niet iedere arts, psychiater of huisarts of arts in een ziekenhuis en verpleeghuis/ hospice heeft daar zin in. Maar tegenwoordig krijgt iedereen nogal snel een morfinepomp buiten het maag-darmkanaal en dan naast morfine, een slaapmiddel en een pijnstiller en als je nog goed genoeg bent, is het een paar keer drukken en het is klaar, dan heb je geen arts nodig.
vaif

Re: Wetgeving hulp bij zelfdoding

Bericht door vaif »

depressief schreef:
nothing schreef:art 294 Sr: Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren. Hij die opzettelijk een ander bij zelfdoding behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren. Het feit is niet strafbaar, indien het is begaan door een arts die daarbij voldoet aan de zorgvuldigheidseisen.

Sommige hier snappen niet waarom we bepaalde dingen niet toelaten.
Zoals het noemen van middelen die iemand kan gebruiken en het aanzetten tot zelfdoding.
Reeds uit eigen ervaring weet ik dat de politie hier geen tijd voor heeft, bovendien columniste Karin Spaink van Het Parool maakt zich daar al jaren schuldig aan en heeft zelfs het boek geschreven over de pil van Andiol.
Een beetje goed googlen en weten welke instantie je moet hebben en je kunt zo 6 stofnamen invoeren met de hoeveelheid en dan zien hoe ernstig het is.
vaif

Bericht door vaif »

Helmut schreef:
Ladybug schreef: Ik vroeg me trouwens af: Bij zelfmoordmethoden uit eigen ervaring omschrijven hoe het voelt, of wat de effecten zijn als 't mislukt ofzo, is dat wel toegestaan?
Voor zover ik weet is ook dat hier niet toegestaan.
Dat zou de moderator van dit forum moeten besluiten want je zo er een speciaal topic voor kunnen openen. Maar ik geloof dat dit forum juist is om elkaar te steunen met deze gedachtes en niet vertellen van je mislukte pogingen wat zou kunnen leiden tot acties van anderen met extra pillen of middelen erbij wat wel zelfdoding geeft
vaif

goede ideeen

Bericht door vaif »

nothing schreef:Goede ideeen, voor een begin..
Maar ik denk dat er nog wel meer nodig is (niet slecht bedoel dtegenover jouw hoor :wink: )
En ja, ik vrees dat het toch vaker voor komt dan je denkt.. (dat het rechtsysteem niet naar behoren werkt)
Ik denk dat het nog best regelmatig voorkomt dat men een hele goede vriend erbij betrekt en die er ook bij is, en na afloop verdwijnt en dan komt men tot de ontdekking dat iemand zelfmoord heeft gepleegd. Het is wel fijner als je dan iemand bij je hebt, die je vasthoudt en je helpt het leven, wat jij niet meer wilt, los te laten.

Ik vind dat iedereen het recht heeft omdat te doen, maar dan wel op een humane manier, dus met de juiste medicatie. *KNIP* (onhumane manier) daar belast je ook heel veel mensen mee, die jou niet eens kennen. Nee, dat vind ik niet kunnen.. Mensen die dit doen, doen het vaak als enig uitzichtpunt,, een wanhoopsdaad. Als je bewust plant ben je daar veel langer mee bezig, bezoek je ook dit soort forums en zoek je nog kracht om te blijven leven totdat dat op is. dat is wat ik denk Vaif
lolmuts

Bericht door lolmuts »

ja dit is gewoon een stomme wet ik vind dat mensen als ze niet meer willen je dat moet begrijpen zelfs depolitie moet dat begrijpen toch
een vraag mag je ook zeggen doe eens een poging die slaagt is ooit eens tegen mij gezegt zo dom bezig dit zet juist aan vind ik wetboek is stom en ibs en rm ook laat die mensen toch als ze vrijkomen he doen ze het alsnog mijn vriedin had ibs daarvoor gehad he ze kwanm vrij en deed het als nog
bravehaert4

Re:

Bericht door bravehaert4 »

Edwin schreef:belachelijk... iemand die zijn leven wilt beeindigen moet dat kunnen doen. Jezus, dat het nog steeds nog zo moeilijk moet. :S
met edwin eens en ok dat je dat moet melden als een poging hebt gedaan
vind ik echt belachelijk stom moest ik eerst melden nu nog steeds denken jullie nu echt dat ik dat doe no way geen denken aan omdat dan het crissisteam je vrolijk komt afvoeren met een veeel te grote bek wel te verstaan en of ze dreigen met ibs stelletje bemoeials het crisisteam ik vind dat je als je echt geen zin meer hebt gewoon in vrede kunt en mag gaan omdat een vriendin van mij die vroeg vindt je het erg als ik zelfmoord pleeg eerst schrok maar ze wilde hebben dat ik haar niet zou veraden ik heb altijd woord gehouden omdat het mijn hartsvriendin was en ze wilde dat ik het zou accepteren dat heb ik ook maar ik mis haar heel erg en toch heb ik er vrede mee omdat ze nu geen pijn meer heeft
nothing

Re: Wetgeving hulp bij zelfdoding

Bericht door nothing »

Toch had je haar liever gelukkig naast je zijde gehad en ik slachtoffer van seksueel misbruik geweld en tig andere dingen kon ook weer gelukkig worden. De mensen om me heen waren doodsongerust dat ik het zou doen, ze zijn blij dat ik weer gelukkig kan zijn. En daar gaat het hem om, jouw vriendin zal nooit meer gelukkig zijn. Ze is er niet meer, die kans heeft ze niet meer, die kans heb jij niet meer.

Ik vond eerst ook altijd, mensen moeten het zelf weten. Maar ik ben het daar allang niet meer mee eens, de mensen die daadwerkelijk zelfmoord willen plegen, beseffen niet hoe groot die gevolgen zijn...
Ze denken dat niemand om hun geeft en dat het totaal niks zou uitmaken of ze dood zijn of leven, erger nog, ze denken vaak dat het beter is als ze dood zijn want dan zijn ze hun omgeving niet meer tot last....
Ik vind dit eigenlijk wel erg jammer, want het is helemaal niet waar. Als iemand zelfmoord pleegt heeft dat juist enorm veel effect, en negatief ook. De omgeving valt in elkaar en raakt in de war, hoe heeft dit kunnen gebeuren waarom zagen ze het niet, hadden ze wat kunnen doen etc etc etc, ook een brief helpt daar niet tegen, al weten ze dan in ieder geval IETS meer.
Maar het is niet alleen de omgeving, die komt te zitten met pijn verdriet, geld dat je moet betalen levenverzerkeringen die niet worden uitgekeerd bij zelfmoord.
Maar ook veelgaander, als je nagaat, dat je vriendin in haar hele leven nog zoveel had moeten meemaken, kinderen, een leuke man, een eigen huis. Ze had nog tig duizenden mensen tegen moeten komen, die haar de weg wijzen en andersom, door iets te doen waar ze gewoon zin in had. Zij zal nooit kinderen krijgen, haar kinderen zullen nooit kinderen krijgen, haar lijn is bij deze uitgestorven.

Je moest eens weten hoeveel effect het op de wereld heeft, als ook maar 1 persoon zelfmoord pleegt....
Ik ben echt van de vrije wil, maar als iemand iets wilt doen waarvan je weet dat het heeeeeel erg dom is, dan hou je ze tegen. Het is een klein kind dat perse aan de kookpaat wilt zitten, omda the tniet begrijpt dat je je dan verbrand. Die houd je tegen, want het weet het niet.
Ik vind echter wel dat de mensheid meer begrip moet gaan kweken voor de gedachten, niet dat ze het moeten accepteren maar wel dat ze veeeeeeeel betere hulp moeten bieden aan mensen die het leven niet meer zien zitten. het liefst gewoon zoveel maa rmogelijk en gewenst is, en als het niet gewenst is dan tja, stiekem denk ik nu toch, dan dwing je ze maar hulp te aanvaarden, want echte hulp werkt wel als je dat wilt. Maar helaas is de 'hulp' van tegenwoordig ook ver te zoeken.
simon

Re: Wetgeving hulp bij zelfdoding

Bericht door simon »

nothing schreef:art 294 Sr: Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren. Hij die opzettelijk een ander bij zelfdoding behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren. Het feit is niet strafbaar, indien het is begaan door een arts die daarbij voldoet aan de zorgvuldigheidseisen.

Sommige hier snappen niet waarom we bepaalde dingen niet toelaten.
Zoals het noemen van middelen die iemand kan gebruiken en het aanzetten tot zelfdoding.
Number 6: What do you want?
Number 2: We want information.
Number 6: Whose side are you on?
Number 2: That would be telling. We want information... information... information.
Number 6: You won't get it.
Number 2: By hook or by crook, we will.

(The Prisoner)
Plaats reactie