Reactie RTL-artikel: "Meer zelfdodingen onder tieners"

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
PersoonOpHetWeb

Reactie RTL-artikel: "Meer zelfdodingen onder tieners"

Bericht door PersoonOpHetWeb » di jul 03, 2018 09:18

Vanochtend ging het in het RTL Ontbijtnieuws over een toenemend aantal zelfdodingen onder tieners. Dit is het internetartikel:
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/vor ... er-tieners

Dit is erg schokkend, maar het is niet hetgeen waar ik in dit topic op in wilde gaan. Men vraagt zich af hoe dit aantal zo kan zijn gestegen. In de uitzending werd vooral benadrukt dat tieners niet zouden weten waar ze hulp moeten zoeken. De schuld werd naar mijn mening op deze manier een beetje bij de tieners zelf gelegd. Dat vind ik wel jammer.

Ik denk zelf dat er verschillende redenen kunnen zijn, maar ik denk niet dat onwetendheid van het bestaan van hulporganisaties de grootste is. Ik denk zelf eerder dat de lange wachtlijsten een grote rol spelen. Sinds de media het taboe van depressie (onder jongeren) proberen te verbreken, zoeken meer mensen hulp, waardoor de lijsten langer worden. Maar de wachtlijsten werden pas plots een stuk langer toen de rijksoverheid de taak voor het regelen en betalen hiervan afschoof op de gemeente. De gemeente heeft al veel te veel taken, maar meer geld komt er niet voor ze vrij.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: het is goed dat het taboe verbroken wordt en dat hulporganisaties wat meer gepromoot worden, maar zouden we anderzijds niet ook meer aandacht moeten geven aan de lange wachtlijsten en hoe we ervoor kunnen zorgen dat meer mensen die hulp nodig hebben sneller terecht kunnen?

Panthera
Moderator

Re: Reactie RTL-artikel: "Meer zelfdodingen onder tieners"

Bericht door Panthera » di jul 03, 2018 13:19

Dat heb ik toevallig ook gelezen in de krant vanochtend.
Dit staat in het artikel van de link doen je hier hebt geplaatst:
Het is vooral de vraag of jongeren de juiste hulp krijgen. Er wordt gekeken of jongeren de jeugdzorg wel weten te vinden.
Als het er zo staat lijkt het idd alsof de schuld bij de jongeren ligt. Maar als de jongeren de weg niet weten te vinden ligt dat echt niet aan de jongeren. Als je niet weet dat iets bestaat, hoe moet je het dan vinden?
Dat ligt aan de hulpinstanties zelf, maar vooral die eerste lijn waar mensen heen gaan. Huisartsen en vertrouwenspersonen. Weten zij wel de juiste weg te vinden? Als ze je al serieus nemen.
En de vraag of de jongeren de juiste hulp krijgen? Dat ligt toch ook bij de hulpverlening zelf.

Ik kwam deze nog tegen:
https://www.bndestem.nl/binnenland/bijn ... ~a632dc20/
Als in de serie, 13 reasons why, 13 redenen waarom het aantal is verdubbeld.
Al vind ik er een paar onzin. Net zoals de schuld bij die serie leggen. Net zoals annoreaxia veroorzaakt wordt door de dunne modellen in tijdschriften en jongens geweldadig worden van vecht spelletjes. Er speelt heus wel meer mee met dat soort zaken. Ik denk niet dat iemand die de serie kijkt denkt van Ow, nou dat ga ik ook eens doen. Maar dat is mijn mening, miss zie ik het verkeerd.

Er is denk ik te weinig voorlichting op scholen (dat sommige kinderen niet eens weten wat ggz is..).
Minder bedden in de gezondheidszorg. Meer ‘beter worden doe je thuis’, en dan hele slechte wijkteams hebben.
Sinds de gemeente alles heeft overgenomen, is het er niet beter op geworden.
En zeker, op terug te komen op je vraag, de wachtlijsten. Die zijn idd veels te lang. En dan wordt je ook nog eens eindeloos doorverwezen.
Ik denk dat er ook te veel druk op tieners ligt, ze moeten zoveel. Studie, vrienden, hobby’s, werk, social media en je moet het allemaal maar kunnen anders val je buiten de boot..
Volgens het artikel gaan ze alles wel onderzoeken, wat de oorzaak is. Ben benieuwd of dat er ook iets gaat veranderen, maar dat zal nog wel even duren.

Dat zijn denk ik wel belangrijke redenen, en er zal zoveel meer meespelen, het is een combinatie van verschillende factoren.
When someone else's happiness is your happiness,
that is love

Plaats reactie