erfelijk

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
babe

erfelijk

Bericht door babe » ma feb 20, 2017 19:33

misschien een domme vraag maar als de moeder of vader depressief is of ooit is geweest (of zelfmoordneigingen gedachten heeft) Is de kans dan groot dat een van de kinderen dit (depresie, zelfmoordneigingen, zelfmoordgedachtes) ook sneller heeft dan ouders die er nog nooit mee te kampen hebben gehad? :vraagteken: :denken:
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:

hana
Moderator

Re: erfelijk

Bericht door hana » ma feb 20, 2017 20:43

Interessante vraag.

Mijn ouders hebben er, voor zover ik weet, nooit mee te kampen gehad. Een paar familieleden van mij echter wel. Ook heb ik add, dat werkt depressies makkelijker in de hand (ook bij familie te vinden is). Mijn therapeut concludeert dan al snel dat er een 'biologische factor' in het spel zit, daarmee zegt hij eigenlijk dat het in de genen zit en dus erfelijk. Dat gen is (nog) niet in het dna gevonden (dacht ik). Dan nog biologie/erfelijkheid is nooit het hele verhaal waarom iemand depressief word. Ik denk dat je erfelijke belasting beter kan zien als een kwetsbaarheid die iemand heeft.
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Panthera
Moderator

Re: erfelijk

Bericht door Panthera » ma feb 20, 2017 20:53

Ja, de kans dat jij het dan ook krijgt (heb ik het over depressie) is groter. Wil niet zeggen dat je het sowieso krijgt. Erfelijkheid speelt een rol, maar zoals als hana al zegt is dat niet alles.
Dat is bij veel psychische klachten zo, als het in je familie zit, ben je er kwetsbaarder voor, maar ook je persoonlijkheid, opvoeding en omgeving spelen een rol, net zoals grote en/of traumatische gebeurtenissen in je leven. Hoe eerder je erbij bent hoe beter.
Daarom zijn er ook KOPP groepen; kinderen van ouders met psychische problemen en/of een verslaving. En er zijn ook Brussen groepen; broers en zussen van kinderen met psychische problemen.

Plaats reactie