De zin of onzin van therapie

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Hope
Moderator

De zin of onzin van therapie

Bericht door Hope » wo jun 29, 2016 16:06

In het dagboek van 1234567 werd door Sywokin gesuggereerd dat therapie geen zin heeft.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar over denken en wat jullie ervaringen zijn.

Ik zelf vind mijn therapie zeer nuttig. Ik zou niet weten wat ik zou moeten zonder de handvatten van mijn therapeuten en de wekelijkse gesprekken die me structuur bieden, een klankbord bij de dingen waar ik tegenaan loop en die me helpen bij het verwerken van mijn trauma's

Ik zou zelfs wel zo ver willen gaan dat ik kan stellen dat ik er zonder mijn therapeute, de medicatie van de psychiater en de hoop op verbetering die zij nog steeds bieden, niet meer zou zijn.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Michael32

Re: De zin of onzin van therapie

Bericht door Michael32 » wo jun 29, 2016 16:13

Ik denk dat therapie iedereen zou helpen . Je moet er alleen zelf wel achter staan , en er niet met te hoge verwachtingen aan beginnen . Al is het voor de een wel moeilijker dan voor d3 andere om bij zijn of haar emoties te komen. Maar zelfs daar valt aan te werken , al gaat t vaak nog langzamer dan een slak.

Maar het belangrijkste zit hem in het verwachtingspatroon denk ik , mensen denken vaak dat therapeuten of hulpverlening je problemen wel even oplossen , terwijl ze niet meer dan handvatten kunnen uitreiken , waar diegene uiteindelijk zelf keihard aan de slag mee zal moeten gaan.
Waanzin is, altijd hetzelfde blijven doen , maar toch een andere uitkomst verwachten. :hart:

sywokin

Bericht door sywokin » wo jun 29, 2016 16:15

Ik heb er nooit wat aan gehad. Allemaal tijd verspilling in mijn beleving...

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » wo jun 29, 2016 16:15

ik denk dat voor mij zelf me therapie die ik heb echt me redding is geweest maar ook zeker wel dat ik nu op een goede plek zit waar ik me veilig voel en waar ik iemand vertrouw waar ik mee praat... en tja daarom zie ik het nut er van in dus ja voor mij heeft het zeker geholpen... in het begin had ik ook zoiets voor mij echt nooit meer therapie omdat ik van een plek af kwam waar ik me helemaal niet veilig voelde en me niet begrepen voelde en ik heb dit in het begin van me therapie ook uitgesproken bij de psycholoog en die heeft het toen heel erg rustig aangepakt bij me en gewoon alles op mijn tempo gedaan... en zo heeft ze mij eraan laten wennen en ook bij de groepstherapieen die ik gehad heb daar hebben ze me gewoon in me waarden gelaten en geacepteerd hoe ik was.. en als het een keer niet wou dan hielden ze daar gewoon rekening mee of gingen ze gewoon even met je apart zitten om te kijken of je toch op een andere manier mee kon deelnemen aan de therapie... dus voor mij heeft het echt wel nut... en ik ben nog lang niet klaar en ga er ook zeker mee door want denk als ik niet door ga dat ik er dan echt aan onderdoor ga...
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

hana

Bericht door hana » wo jun 29, 2016 16:17

Ik weet tot nog niet zeker of het mij helpt, maar! Het helpt me wel als stok achter de deur. Wellicht wat verkeerde motivatie.. maar als ik dan iets 'goeds' heb gedaan, kan ik dat vertellen aan mijn psycholoog... Soort van bewijzen. Ik weet niet, maar het houdt me wel op de been.

Beter iets dan niets, dat zeker! En het gevoel dat je niet alleen bent, en zoals Hope al zegt als klankbord (mbt: zit je nou verkeerd of is het natuurlijk dat je zo denkt en voelt? -- het is ook een beetje bevestiging zoeken)
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » wo jun 29, 2016 17:22

@sywokin waarom zie je er de nut eigenlijk niet van in en vind je het tijd verspilling ?
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

sywokin

Bericht door sywokin » do jun 30, 2016 14:44

kleintje1980 schreef:@sywokin waarom zie je er de nut eigenlijk niet van in en vind je het tijd verspilling ?
Omdat het me problemen niet heeft opgelost of enigzins heeft verbetert.
Het was vroeger fijn dat je aandacht kreeg en je verhaal kwijt kon, maar als je lange termijn kijkt heb ik er helemaal niks aan gehad. Ik ben totaal niet verder gekomen en ik heb niks ervan geleerd. En de verschrikkelijke verhalen van anderen trok ik niet.

Michael32

Bericht door Michael32 » do jun 30, 2016 20:00

sywokin schreef:
kleintje1980 schreef:@sywokin waarom zie je er de nut eigenlijk niet van in en vind je het tijd verspilling ?
Omdat het me problemen niet heeft opgelost of enigzins heeft verbetert.
Het was vroeger fijn dat je aandacht kreeg en je verhaal kwijt kon, maar als je lange termijn kijkt heb ik er helemaal niks aan gehad. Ik ben totaal niet verder gekomen en ik heb niks ervan geleerd. En de verschrikkelijke verhalen van anderen trok ik niet.
Uiteindelijk ben jij degene die alleen je eigen problemen kan oplossen , een therapeut kan je alleen handvatten asnrijken , het is aan jou wat jij daar verder meedoet.
Maar zolang jij dingen alleen maarop jou eigen ( vaak beperkte) manier blijft zien , dan zal het idd nooit nut hebben als mensen jou handvatten proberen te geven.

Wil je dat er dingen veranderen en opgelost worden , dan zal jij moeten gaan veranderen.
Als jij daar heen ga met t idee , ik was een loser , ik ben een loser , en ik blijf een loser ,ja dan gaat het niet helpen nee.

En het is toch btw vrij logisch dat leuke mooie meiden , ern eisenpakket hebben qua te kiezen boyfriend.
Wat moet zo n meid met ern gozer die zichzelf een loser vind ?

Wil je een leuke mooie meid , dan zal je aan je uiterlijk moeten gaan werken en er weer verzorgd gaan uitzien.
Wil je dat therapie helpt , dan zal jij je eigen denkwijze s moeten gaan aanpassen.

Jij legt liever je lot in andermans handen , als die of diegene dit of dat doen dan heb ik nog een kans.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje makkelijk allemaal .
Waanzin is, altijd hetzelfde blijven doen , maar toch een andere uitkomst verwachten. :hart:

sywokin

Bericht door sywokin » do jun 30, 2016 20:46

Jij legt liever je lot in andermans handen , als die of diegene dit of dat doen dan heb ik nog een kans.
Je zal het wel allemaal goed bedoelen. Maar je weet niet hoe het in elkaar steekt en ik ga dat ook niet vertellen. Misschien geef ik die kans nog als het binnen is. Misschien ook niet. Ik was het bijna al bijna vergeten dat ik nog een mogelijkheid om het niet te doen :grin: .

Michael32

Bericht door Michael32 » do jun 30, 2016 21:05

sywokin schreef:
Je zal het wel allemaal goed bedoelen. Maar je weet niet hoe het in elkaar steekt en ik ga dat ook niet vertellen. Misschien geef ik die kans nog als het binnen is. Misschien ook niet. Ik was het bijna al bijna vergeten dat ik nog een mogelijkheid om het niet te doen :grin: .
Hoe kan je zoiets vergeten , als je leven erom draait ?

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » do jun 30, 2016 21:10

klopt iedereen kan je vanalles aanrijken maar als je zelf zegt van ik vind het allemaal niet de moeite waard dus ik doe het niet dan tja dan gaat het ook niet werken... tja je moet je er wel voor de volle 100 % voor inzetten anders werkt het niet als je steeds tegen jezelf zegt het gaat niet werken het gaat niet werken werkt het ook niet... tja dat is heel dom want het kan soms wel heel goed werken... maar tja als je zelf het niet wilt dan houd het ook op...

sywokin

Bericht door sywokin » vr jul 01, 2016 09:32

Michael32 schreef:
sywokin schreef:
Hoe kan je zoiets vergeten , als je leven erom draait ?
Omdat ik de dood ook heel erg wel verleidelijk vind en de kans lijkt me heel klein dat ze erop in gaan. Ik vind het op geen enkel gebied erg om dood te gaan.
Ik hoop dat ik die oude vriend kan vertrouwen en ik zal subtiel de situatie uitleggen. Ik denk wel dat hij sterk genoeg is dat hij deze overweging kan begrijpen. Ik denk niet dat hij zo dom is dat hij mijn familie gaat informeren hierover. Ik ga hem pas weer appen als ik in die random stad ben waar ik een random hotel pak. Hij zou de enige speelkaart zijn die ik zou kunnen gebruiken. Miss probeer ik het nog heel subtiel. Ik denk niet dat ik sterk genoeg word gevonden en al ben afgekeurd wat ik opzich kan begrijpen. Het gevaar is als ik het niet subtiel aanpak de gevolgen heel naar kunnen zijn. Dus als ik die speelkaart gebruikt moet ik goed over na denken hoe ik dat doe.

Schorpioen

Bericht door Schorpioen » zo jul 03, 2016 20:37

Als 17-jarige bij een psychiater zitten na een zelfmoordpoging en na veeeeeeele sessies eindelijk het hoge woord eruit gooien...om dan enkel een vals en gemeen grijnslachje te krijgen...tja dan hou je het verder wel voor bekeken. Voor mij dus geen therapie, enkel nog als het noodzakelijk is ter ondersteuning en om de koe bij de horens te vatten. De psychiater is overleden ondertussen...karma?

NickvT

Bericht door NickvT » vr jul 15, 2016 18:01

Voor mij persoonlijk heeft therapie geen enkel nut. Ik denk dat het zin kan hebben voor mensen die om andere redenen met zm plannen lopen, of die zm als een manier zien om hulp te krijgen.

Maar ik heb mijn eigen redenen en heb geen therapeut nodig om mij op andere gedachten te brengen. Ben een keer op (intake)gesprek geweest en het resultaat was dat men vroeg als ik er zo over dacht zoals ik erover denk, wat ik daar dan kwam doen.
En inderdaad heb ik mij dat ook eens afgevraagd en ben tot de conclusie gekomen dat therapie soms zin kan hebben, maar even zovaak verspilling van tijd is.

Ik heb zelfs het idee dat een therapeut alleen maar meer problemen zou veroorzaken voor mij op het moment dat ik de knoop wil doorhakken.

thanks, but no thanks!

muiz

Bericht door muiz » wo jul 27, 2016 20:10

ik vind het dubbel. therapie heeft nut zodra je zelf er het nut van inziet denk ik. tevens is het belangrijk dat er wel een passende therapie is en dat je zelf ook gemotiveerd bent en/of hoop ziet. Maar heb ook wel vaker gehoord dat voor sommige mensen therapie dus echt niet de uitkomst is.

als ik voor mezelf spreek heeft therapie pas nut zodra ik gewoon aan 1 stuk door kan praten en van hot naar her ga en van de hak op de tak en alles wat in me opkomt er uit gooi. Verder heeft therapie voor mij, denk ik, weinig nut. het is namelijk zo dat ik precies weet waar het mis gaat, ik weet mn valkuilen en ik weet wat ik er aan kan doen in zekere mate. het enige is dat mijn gevoel mijn relativeringsvermogen zo erg verminderd dat ik dus niet meer kan relativeren en het dus allemaal niet meer weet of ik raak er wanhopig van waardoor ik niet eens zin meer heb om er wat aan te doen. Verschillende medicaties gebruikt waaronder 4 verschillende soorten anti-depressieva. Ik ben chaotisch en vergeet ze dan vaak waardoor het ook weinig helpt.
Maargoed,, kan dan dus honderd keer van een behandelaar horen wat ik moet doen om het beter te laten gaan, maar dat gaat niet zolang ik mezelf daar niet tot kan zetten om te doen. ook vind ik dat behandelaren veel te veel richting de "bekende" wegen gaan met behandeling. te weinig vragen wat een client wilt en wat hij/zij nodig heeft.
wat therapie ook nuttig voor mij zou kunnen maken, is dat ze wat beter in de gate hebben hoe ik werk. want heb vaak het idee dat dat niet goed overkomt. of, omdat ik toch vaak lach, zien ze niet dat het erger is dan dat ze denken. ik heb een goeie opstap nodig, ik moet stabiel zijn voordat er naar oplossingen kan worden gekeken. en momenteel ben ik absoluut niet stabiel.

Plaats reactie