Euthanasie op gronde van ernstig psychisch lijden petitie

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Euthanasie op gronde van ernstig psychisch lijden?

Voor
8
89%
Tegen
0
Geen stemmen
Geen mening
1
11%

Totaal aantal stemmen: 9

A.Niem

Euthanasie op gronde van ernstig psychisch lijden petitie

Bericht door A.Niem » vr jun 24, 2016 19:04

Geachte heer/mevrouw,

In Nederland zijn in de afgelopen tien jaar ruim 16 duizend mensen overleden door zelfmoord.
Per jaar plegen ruim 1.600 mensen zelfmoord (CBS).
Het totale aantal zelfdodingen in Nederland in 2014 bedroeg 1.839.
Dit betekent 5 zelfmoorden per dag.

Bij onze zuiderburen wordt euthanasie op gronde van ernstig psychisch lijden al jaren toegepast,
maar hier in Nederland wilt niemand er iets van weten.
Omdat ik van mening ben dat euthanasie in sommige gevallen een uitkomst kan bieden,
voor mensen die al jaren ernstig psychisch lijden, maar ook voor vele ouderen,
ben ik een online petitie gestart, in de hoop dat dit onderwerp de tweede kamer zal bereiken.

Vaak brengt zelfmoord traumatische ervaringen met zich mee in de omgeving van de overledene,
maar ook voor o.a. de vinder, hulpdiensten en/of conducteurs.
De tweede kamer stelde onlangs 5 miljoen euro beschikbaar voor onderzoek naar zelfdoding,
terwijl ik van mening ben, dat de euthanasiewet beter aangepast kan worden.
Zo zullen de zelfmoordpogingen flink dalen, omdat mensen die niet meer willen leven hiermee eerder
naar de dokter zullen gaan.
Suïcide zal dus eerder worden herkend, en kan de arts actie ondernemen.

Graag wil ik u op de hoogte brengen van de gestarte petitie en verwijs ik u graag door naar de volgende link;
http://www.petities24.com/euthanasie_op ... sch_lijden

Wellicht dat u schrikt van dit onderwerp, en zullen vele mensen dit onderwerp van de tafel schuiven.
Zelfmoord is egoïstisch, net zoals het egoïstisch is om iemand te laten leven die graag de controle
over zijn of haar dood zou willen hebben op een humane manier.
Natuurlijk zal euthanasie niet zomaar toegepast moeten worden, maar pas wanneer is gebleken, dat geen enkele
vorm van therapie en/of medicatie blijkt te helpen.
Ook zal men hiervoor een uitgebreide procedure moeten doorlopen, zoals dit al van toepassing is op de huidige wet,
voor mensen waarbij het einde door ziekte in zicht is.
Hierdoor zal het onmogelijk blijven om euthanasie impulsief toe te laten passen.

In de hoop dat dit onderwerp niet van tafel geschoven zal worden, en dit onderwerp serieus zal worden opgevat,
heb ik deze mail opgesteld.

Graag blijf ik anoniem, om negatieve reacties te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
...
Bijlagen
NL0011_5.jpg
NL0011_5.jpg (81.42 KiB) 2106 keer bekeken

Michael32

Re: Euthanasie op gronde van ernstig psychisch lijden petitie

Bericht door Michael32 » vr jun 24, 2016 19:53

Heb hier eigenlijk nooit over nagedacht of in verdiept.
Cijfers die erbij staan zijn niet al te hoopgevend voor ons hier.
5 per dag is aardig veel , vandaag voelt als een dag dat ik wel een van de 5 wil zijn .

Maar ik ga mij er eens in verdiepen , en dan besluiten wel of niet petitie te tekenen.

Succes ermee iig.
Waanzin is, altijd hetzelfde blijven doen , maar toch een andere uitkomst verwachten. :hart:

Lieke21

Bericht door Lieke21 » vr jun 24, 2016 21:17

Het ziet er best wel uit als reclame, of de schoolopdracht van de Hanzehogeschool die ook rond deze tijd altijd gehouden wordt...
Ik wil me er best in verdiepen trouwens en zou eventueel ook willen tekenen.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » za jun 25, 2016 10:44

Aanvulling van het forumbeheer:

Wij hebben A.Niem gevraagd of het hier gaat om een onderzoek voor bijvoorbeeld studie of werk. Dit is niet het geval. Het is echt vanuit persoonlijke interesse dat A.Niem deze poll is gestart. Reacties en resultaten van de poll zullen nergens voor worden gebruikt of worden gepubliceerd.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

1234567

Bericht door 1234567 » za jun 25, 2016 11:43

ik heb vóór gestemd,maar vooral voor anderen.
Ik zou het zo nooit doen denk ik.

het is zo geïnstitutionaliseerd, terwijl ik de dood iets natuurlijks vind.
Ik zou meer de natuur opzoeken, waar we uiteindelijk allemaal onderdeel van zijn.
Op reis naar een prachtige omgeving, samen met iemand.
Maar de vraag is of je dat kunt opbrengen, als je eenmaal zover bent ?
tranen :hart: kwetsbaarheid

You can call me: 1234

alternatieve gedachtes & NIVEA (niet invullen voor een ander)

A.Niem

Bericht door A.Niem » za jun 25, 2016 11:49

Zoals de forumbeheerder al aangeeft, gaat het hier inderdaad om een persoonlijk onderzoek.
De resultaten en reacties, zoals de forumbeheerder al aangeeft, zal ik hierbij ook niet gaan gebruiken.

Eerder deze week heb ik dit bericht via Facebook op een anoniem aangemaakte pagina geplaatst, wat echter door Facebook weer offline is gehaald.
Via Facebook heb ik meerdere gesprekken gevoerd met mensen die hierop niet alleen negatief, maar ook positief reageerden.
Graag zou ik in mijn eigen naam verder willen gaan, wanneer de meerderheid hierop positief over is.
Vooralsnog blijf ik anoniem om zo de negatieve reacties naar mij persoonlijk gericht te voorkomen.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » za jun 25, 2016 17:29

@ 1234567: Wat kan er natuurlijk zijn aan zelfmoord?

Ik heb ook voor gestemd. Ik ben er zeker voorstander van dat euthanasie ook op grond van uitzichtloos psychisch lijden mogelijk moet zijn. Maar dan wel met de kanttekening dat dat niet alleen ernstig mag zijn, maar er ook geen uitzicht op verbetering mag zijn. Als er nog therapieën te proberen zijn, medicatie te testen. Nee, dan ben ik tegen. Net zoals bij lichamelijk lijden er alleen euthanasie wordt toegepast wanneer er geen zicht is op verbetering is dit bij psychische klachten net zo goed een logische voorwaarde. Ik vind ook dat we er niet te makkelijk over moeten denken. Niet iedereen die zich aanmeldt gelijk toestemming moeten geven. Anders gaan er ben ik bang, een heleboel mensen dood die anders tien jaar later blij waren geweest dat ze nog leefden....

Er was in februari een documentaire hier over. Ik heb de link hier gezet toen: viewtopic.php?f=14&t=11270

Misschien vind je het interessant om die eens terug te kijken ;)

1234567

Bericht door 1234567 » za jun 25, 2016 19:37

De dood is natuurlijk uiteindelijk. Je gaat weer op in de natuur. Ik wil niet in een klinische omgeving aan het infuus doodgaan, maar in een groots weids subliem landschap.
Niet met TL licht en een ziekenhuisbed.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » za jun 25, 2016 19:59

Dat hoeft ook helemaal niet. Euthanasie kan op een plek die je zelf kiest

1234567

Bericht door 1234567 » za jun 25, 2016 20:31

Wat is het verschil eigenlijk tussen euthanasie en zelfmoord ? Waar ligt de scheidslijn ?

Euthanasie is hulp bij zelfdoding toch ? maar het blijft zelfdoding.

Vroeger deden ze het op heroïsche manieren.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » za jun 25, 2016 22:43

tussen euthanasie en zelfmoord ligt wel een heel erg groot verschil hoor 1234567 moet ik heel eerlijk zeggen... zelfmoord pleeg je meestal in een heel impulsief moment en laat je enorm veel mensen met heel erg veel vragen achter van waarom heeft diegene dat nu gedaan waarom hebben wij niks kunnen doen...
en als je voor euthanasie gaat bij pshychisch leiden... dan werk je er samen met je vrienden en je familie naar het moment toe dat je overleid en dan kun je zelf nog waardig afscheid van ze nemen. en dat heb je gewoon zelf helemaal in de hand... ik heb zelf zoiets als al mijn behandelingen die ik heb niet aanslaan en ik over 30 jaar nog steeds met de zelfde klachten rondloop als ik 2 jaar geleden rondliep dat ik heel er suciciaal ben.. dan geef mij gewoon echt maar zo'n spuitje dan heb ik een waardig einde en heb ik niemand met vragen achter gelaten van waarom heeft ze het gedaan... nee voor mij geen zelfmoord maar gewoon euthanasie op grond van psychischleiden dan.. dat is teminsten nog waardig voor mezelf ook en dan kan ik ook zeggen ik heb alles geprobeerd en ik laat andere mensen die me vinden niet met een trauma voor het leven achter....
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

1234567

Bericht door 1234567 » zo jun 26, 2016 04:19

@kleintje

Ja aan de andere kant, dan moet je zo' n heel proces in van formaliteiten en inschrijving en goedkeuring. Voor mij voelt het als op de wachtlijst en in de rij staan voor je eigen dood, alsof je een nieuw paspoort moet laten aanmaken. Allemaal zo bureaucratisch en zakelijk. Ik heb dan meer de neiging om het impulsief te doen, mensen zullen het wel begrijpen toch ? En aan de ene kant wat jij zegt ja zeker, maar aan de andere kant zou het kunnen zijn dat jij en je omgeving het op een bepaalde manier op een andere manier juist wel prettiger vinden, dan zo'n lang, slepend pijnlijk proces van afscheid en schuldgevoel en dubbelheid ?

Maar het is denk voor iedereen weer anders. Persoonlijke keuze. Want goed afscheid nemen is heel belangrijk ja, maar het lijkt me voor jezelf en naasten zo pijnlijk. Dat zo lang en bewust stilstaan bij je eigen dood en einde bah !

Zo n euthanasie proces vind ik te vergelijken met terminale ziektes. Dat hele proces is zo pijnlijk voor jezelf en naasten. Dan heb ik het idee, dat kort maar krachtig soms juist minder pijnlijk voor jezelf en naasten kan zijn, want het is veel sneller voorbij ?!

Maar afscheid nemen ja, heel dubbel. Het is belangrijk voor verwerkingsproces, maar kan ook traumatisch zijn. Want je blijft er als nabestaanden lang inhangen. Ik vind het echt een dilemma en het is denk wel is goed om de discussie er hier over te voeren.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » zo jun 26, 2016 11:32

@1234567 ik heb een vriend die door een scooter ongeluk plotseling uit het leven is gegaan en moet zeggen dat is veel moeilijker om te verwerken omdat je daar met veel meer vragen achterblijft dan bij iemand die een lang ziekbed heeft want me ouders hebben alle 2 kanker gehad en die zijn er ook uiteindelijk aan overleden en kan zeggen als je naar de dood toe kan werken is het een stuk makkelijker om het te accepteren voor de omgeving dan dat je er zo ineen keer uitstapt
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

A.Niem

Bericht door A.Niem » zo jun 26, 2016 13:17

Denk juist dat hierdoor de aantal zelfmoordpogingen flink zal dalen, omdat de optie om op een humane manier aan je einde te komen tot de mogelijkheid is.
Persoonlijk kies ik dan liever voor een humane manier, in plaats van KNIP zelfmoord te plegen op een minder humane manier.
Door euthanasie op gronde van ernstig psychisch lijden, zal men hierdoor ook eerder aan de bel trekken, wanneer de suïcide gedachten je leven gaan beheersen.
In de huidige zorgstelsel moet je namelijk eerst iets ondernomen hebben, voordat er actie ondernomen zal worden, door bijvoorbeeld het GGZ.
Voor 5 mensen per dag, is dit dan al te laat.

Edit Panthera; beschrijvingen van zelfmoord zijn niet toegestaan

Hope
Moderator

Bericht door Hope » zo jun 26, 2016 16:58

Maar in "het huidge zorgstelsel" krijg je toch ook pas euthanasie op medische gronden, als je uitbehandeld bent?
Daar zeggen ze toch ook niet, ohw u heeft een dagje buikpijn, laten we het doen?

Ik vind het goed dat je eerst behandelingen moet hebben gevolgd, dat duidelijk moet zijn dat het lijden wat je ervaart niet meer zal verbeteren.
Ik denk niet dat ze die regels zouden moeten versoepelen, alleen maar omdat nu mensen zelf ervoor kiezen om een eind aan hun leven te maken. Want, in dat geval, waar leg je dan de grens? Wanneer is psychisch lijden ernstig genoeg om euthanasie toe te passen?

Ik bedoel het criterium is niet "uitzichtloos" dat is te bepalen door naar feiten te kijken. Is er een behandeling die past bij de klachten, dan doe je dat eerst en kijk je daarna verder.
"Ernstig" is nogal persoonlijk. Wat de een ernstig vindt, kan de ander prima mee dealen.

Als ik kijk naar mensen die hier op het forum komen, dan denk ik dat die allemaal ernstig psychisch lijden ervaren. Ik denk alleen niet dat voor allemaal de enige oplossing euthanasie is. Dat voor veel mensen tijd een oplossing is of inderdaad een behandeling passend bij hun klachten eventueel met medicatie.

Plaats reactie