—-TRIGGER——Huisarts ... zelfdoding.

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
_het_

—-TRIGGER——Huisarts ... zelfdoding.

Bericht door _het_ » wo mei 02, 2018 01:24

Ik hoop dat ik de trigger regel hier correct toepas.

Beste,

enkele weken geleden kreeg ik zelfdodingsgedachten. Niets concreets.
En ik was absoluut niets van plan.
Door de gedachten die me overvielen en een triestig gevoel gaven, ging ik bij de huisarts een doorverwijzing vragen om bij een psycholoog te kunnen gaan. Ik kreeg een kaartje van 1 waarvan ze dacht dat het wel zou klikken.

Kort na mijn bezoek bij de huisarts is alles in mijn hoofd veranderd. Ik ga wel zelfdoding verrichten. Het is niet vandaag ook niet morgen *KNIP*. Eerst wat zaken afhandelen en voorbereiden.

Ik ben niet bij de psycholoog geweest omdat ik het niet eerlijk vind tegenover hem. Dat ik hem mij laat leren kennen om dan toch te verdwijnen.

En nu heb ik verschrikkelijk spijt dat ik het in het begin tegen de huisarts heb verteld. En ik zit er wat mee in dat nadat ik zelfdoding heb verricht, zij de taak heeft om mijn familie in te lichten etc. Ook vind ik het nu super naar dat dit wellicht in mijn medisch dossier staat en mijn mama misschien na mijn dood zal vragen aan de huisarts of zij hiervan op de hoogte was.
Echt lastig.

Nu, ik ben van plan een videoboodschap achter te laten samen met een brief zodat iedereen dan begrijpt dat het niet impulsief was.
Er is ook helemaal niets naars gebeurd. Enkel gedacht over mijn leven in het verleden, in het
heden en in de toekomst. En de uitkomst was 0,00.

Wat ik mij nu echt afvraag:

Kan een huisarts dit volledig naast zich leggen?
Is het misschien beter voor haar dat ik van huisarts wissel voor ik mijn plan uitvoer?
Ik mag haar echt en ik wil dat iedereen begrijpt dat die verantwoordelijkheid enkel en alleen bij mezelf ligt.

EDIT GATITA: het maken en doen van zelfmoord aankondigingen zijn niet toegestaan op het forum

Pietje

Re: —-TRIGGER——Huisarts ... zelfdoding.

Bericht door Pietje » wo mei 02, 2018 06:11

Je hebt pas enkele weken zelfmoord gedachten schrijf je. Wat maakt dat je geen hulp meer wilt? Als ik je zo lees ben je nog erg jong waarschijnlijk kun je je leven nog alle kanten opbuigen, ook de kant die jij wilt
Scratching at the surface but the bottoms where I'm at ▪▪▪ Hello darkness my old friend ▪▪▪ you can't see my tears in the rain

_het_

Bericht door _het_ » wo mei 02, 2018 09:43

Sinds eind maart non-stop.
Had het laatste jaar al meerdere keren gedachten. Maar dat was maar een dag of 2 en dan was het plotseling weer weg. Nu blijft het.

30j jong.

Na lang nadenken over wie ik ben en wat ik wil,
ben ik tot het besef gekomen dat ik helemaal niets wil. Ook ben ik niet verplicht iets te willen. En toen is het knopje omgegaan.

Voor het voor mezelf echt was, wilde ik eraan werken. Nu besef ik dat enkel en alleen ik beslis en de eindverantwoordelijkheid heb in deze.
Niets of niemand kan mij overtuigen het leven verder te leven met AL zijn facetten.

Als ik stop met denken dan gaat alles vanzelf.
Ben ik zelf een zonnetje voor mijn omgeving.
Maar men verstand wilt er niets meer van weten.

Violence

Bericht door Violence » wo mei 02, 2018 17:08

Toch is het nog niet heel lang dat je met deze gedachten worstelt en is er nog hoop. Wat maakt dat je dan toch niet met een psycholoog in gesprek wil? Hoe eerder je begint met praten, hoe meer kans op genezing.

_het_

Bericht door _het_ » wo mei 02, 2018 17:53

Ik heb het vroeger al eens eerder gehad.
Van men 14j tot 17j. Heb toen half België gezien in de Kinder- en jeugdpsychiatrie.
Toen ben ik alleen gaan wonen en sindsdien is het een dag met een keer.
Dat ging lange tijd vlot. Nu niet meer...

Ik besef dat ik elke keer opnieuw op dit punt zal belanden en dat lijkt me werkelijk nutteloos.

Ook heb ik te veel verantwoordelijkheden om men leven “on hold” te zetten en hieraan te werken. Eindig liever nu. Nog voor ik mezelf helemaal verlies en te veel schade aanricht.

Ik wist oprecht al van kinds af dat ik nooit oud zou worden. Wil het ook niet.

En waarom ik niet naar de psycholoog ga? Omdat de uitkomst voor mij hetzelfde blijft.

Psycholoog

Bericht door Psycholoog » di mei 22, 2018 10:50

Beste forum gebruiker,

Ivm mijn afwezigheid en tevens het kortsluiten met de moderatoren vh forum over hoe te reageren op een dergelijk bericht is mijn antwoord wat vertraagd.

Ik ben echter bang dat ik jou geen antwoord op jouw vragen kan geven. Jij vraagt mij namelijk of jouw huisarts dit volledig naast zich kan leggen. Ik kan en wil namelijk niet namens jouw huisarts spreken. Ik ken haar niet en ik vind jouw vraag dermate gevoelig dat ik niet een algemeen antwoord, namens huisartsen in zijn algemeenheid, kan geven.

Rest mij niets anders dan je mee te geven dat onderzoek uitwijst dat praten over gevoelens (en over zelfmoord gedachten in het bijzonder) helpend is. Ook weten we dat mensen voor het plegen van zelfmoord in een soort tunnelvisie raken waardoor zij de wereld om hen heen en zich zelf als enkel negatief interpreteren. Hun naasten geven aan 'hij/zij was er wel maar was er eigenlijk niet meer'. Ook weten we dat het overgrote deel van de mensen die een poging doen later blij en opgelucht zijn dat hun poging niet is geslaagd.

Ik ken jou natuurlijk niet en ik kan vanaf hier ook geen inschatting maken of bovenstaande voor jou geldt. Wel gun ik jou de tijd om uit te zoeken of dit zo is en de ervaring dat hulpverlening je wel degelijk verder kan helpen. Het plegen van zelfmoord maakt aan al die kansen, mogelijkheden en onbewandelde en onbekende paden een definitief eind. Dit gun ik niemand, en dus jou dus ook niet.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid!

Groet,

Sabine

_het_

Bericht door _het_ » do mei 24, 2018 16:56

Beste,
bedankt voor je bericht.

Ik kan er niet over praten. Met niemand. De uitkomst blijft toch steevast hetzelfde. De luisteraar/hulpverlener verliest dan altijd.
(Nuance... in mijn geval)

Of ik praat erover en doe het dan niet = negatieve aandacht en tijdverspilling die anders kon besteed worden.
Of ik praat erover en voer het alsnog uit = tijdverspilling die anders kon besteed worden en misschien ook wel een slecht gevoel omdat ik niet geholpen kon worden.

Als ik er niet over praat = ALTIJD WINST
Of de ambivalentie krijgt de bovenhand en ik blijf.
Of ik pleeg zelfmoord zonder iemand er vanaf wist en iedereen valt uit de lucht.

Geen verloren moeite, tijd en/of schuldgevoel.

Ik geloof u wel als u vertelt dat vele mensen blij zijn dat hun poging is (mis)(ge)lukt. Maar dit gaat niet op voor mij. Krijg vaak flashbacks van vroeger... 2 latente pogingen tussen mijn 14j-17j gedaan. Ik heb nu al zo lang geprobeerd om normaal te leven. En dit maakt dat ik me nog slechter voel. Toen kon ik enkel denken aan het feit dat alles op dat moment zelf moest eindigen. Nu is dit ook zo. Maar daar mijn hersenen nu ( in tegenstelling tot vroeger) volledig ontwikkeld zijn, komt daar zo’n groot verantwoordelijkheidsgevoel bij kijken dat het nog zwaarder maakt. De pijn en het verdriet waarvan ik weet dat ik het achterlaat, is niet voldoende voor mij om te blijven. Alsook niet de liefde en warmte in beide richtingen.

Ik wil netjes eindigen. Geen rommel achterlaten. En dit zorgt er ook voor dat ik er niet over wil of kan praten. Als niemand het wist, kan niemand zich schuldig te voelen.

Plaats reactie