EMDR

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
suzie

EMDR

Bericht door suzie » do feb 22, 2018 21:44

Hoi,

Is het raar dat ik niet zomaar van iedereen EMDR zou willen?
Ik krijg af en toe het gevoel door de dingen die worden gezegd dat je maar te accepteren hebt wie het geeft. Je de persoon niet hoeft te kennen of vertrouwen want dat doet er allemaal niet toe. Want je bent toch niet echt in gesprek tijdens de EMDR.

Merk zelf, en dat heb ik ook al vaak aangegeven, dat ik niks kan zeggen als iemand niet vertrouw, en absoluut geen emoties kan tonen. Kan dat sowieso al niet eigenlijk(en dat gooi ik zelf maar even op autisme en m'n verleden). Om enig sinds open te kunnen zijn, moet ik iemand vertrouwen en dat lukt dus niet bij een vreemde, of iemand die ik niet vertrouw.

Ik moet nu binnenkort bij iemand op gesprek om te kijken of die EMDR kan geven. Maar ik vertrouw die persoon eigenlijk niet. Of in ieder geval; Met de manier hoe ze tot nu toe heeft gedaan vertrouw ik haar niet. Erg het gevoel dat dingen gebagatelliseerd worden. Bij bepaalde triggers, waardoor ik in de herbelevingen/paniek/dissociatie schiet, zegt ze dat ik dan maar iemand moet herdenken. Ze lijkt hierbij totaal aan voorbij te lopen dat ik al 'weg' ben. En heb dat al zovaak uitgelegd.

Ik weet nu dus eigenlijk niet wat moet doen. Ik lijk geen keuze te hebben dan het met haar te moeten doen. En dat maakt me meer angstig. Als ik zeg dat niet gaat werken dan geef ik dingen weer geen kans (heb overigens al 100x aangegeven dat ik EMDR wil van iemand anders, maar die zou het niet mogen doen omdat een eerdere keer was mislukt(?)) en krijg ik weer alleen maar gevoel dat alles fout doe. Gelijk tijdig.. nu ik dit type.. bijna huilend. Ik vertrouw die vrouw niet. Ben ik nou echt zo raar dat ik vind dat ik me ergens veilig moet voelen, iemand moet kunnen vertrouwen, voor EMDR mogelijk kan zijn?

Psycholoog

Re: EMDR

Bericht door Psycholoog » vr mar 02, 2018 14:12

Hai Suzie,

Dank voor jouw goede vraag. Ik kan mij inderdaad best voorstellen dat dit een dilemma is. Ik ben het met jou eens dat het vervelend is EMDR te krijgen van iemand waar je wantrouwen naar hebt. Het is inderdaad zo dat je bij EMDR niet zo zeer in gesprek bent. Degene die de EMDR ondergaat vertelt wel over zijn/haar trauma en de therapeut doet daar bepaalde handelingen (volgens protocol) op. Voor EMDR om goed te werken is het nodig dat tijdens de EMDR sessie de spanning omhoog gaat. Om die reden zal de therapeut tijdens de EMDR geen troostende dingen tegen je zeggen maar je juist vragen langer bij het trauma stil te staan.

Mensen kunnen allerlei obstakels ervaren om EMDR niet aan te gaan omdat het natuurlijk behoorlijk spannend kan zijn om over je trauma's te moeten praten. Ik denk dat het belangrijk is jouw obstakels met jouw (EMDR) therapeut te bespreken.Samen zouden jullie kunnen kijken wat maakt dat jij de EMDR liever niet aan wilt gaan. De methode is erg effectief gebleken dus reden genoeg om dat gesprek aan te gaan en er samen uit te komen!

veel succes!

suzie

Bericht door suzie » di mar 06, 2018 17:34

Het 'lastige' is dat ik al een eerder EMDR heb gehad over deze situatie. Dat is als mislukt beschouwd omdat de vermijding te hoog was.
Nu met de diagnose autisme er bij kan het misschien wel anders ofzo iets. Want vermijding zou daar uit komen (denk persoonlijk van niet).

Ik ben nu heel erg bang dat zij al een obstakel gaat zijn. Omdat ik mij niet begrepen voel, veilig voel (wat sowieso niet in dat gebouw/locatie het geval is). Ik merk dat ik me nu al dagen erg druk maak om de afspraak en er gewoon 'ziek' van begin te worden door alle spanning en vermoeidheid.

Psycholoog

Bericht door Psycholoog » vr mar 09, 2018 15:59

Hai Suzie, ik snap dat die spanning toeneemt. Lijkt me een goed punt om te bespreken met jouw behandelaar. Mocht je al een signaleringsplan hebben dan raad ik je aan die er bij te pakken en te kijken wat je daar nu van in kan zetten. Ik wens je veel sterkte!

Groetjes Sabine

Plaats reactie