nx

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
marnix

nx

Bericht door marnix » zo okt 22, 2017 23:48

hallo,
ik ben geen prater. 15j praten met psycholoog helpt niet, heb geen behoefte aan luisterend oor ....machteloos ....psycholoog kan het niet in mijn plaats doen. ik vind rust in zeeland op bank naast gedenkplaatjes die de eeuwige rust hebben gevonden. maar ik kan er niet zelf voor kiezen., steeds weer terug naar omgeving wordt onleefbaar, isolement, alleenstaand tegen grote boze wereld. Bestaat er therapie zonder praten om te leven zonder praten. ik kan het niet.
dank

Psycholoog

Re: nx

Bericht door Psycholoog » vr nov 03, 2017 10:44

Beste NX,

Allereerst excuus. Ik zie nu dat jouw bericht er al een tijdje staat. Ik heb de melding hiervan over het hoofd gezien. Anders had ik eerder gereageerd.
Jij vraagt mij of er een therapie is zonder te praten. Die zijn er zeker. Zo is er bijvoorbeeld Psychomotore therapie (PMT). daarin werk je lichaamsgericht. dat betekent dat je met een therapeut veelal in een sportzaal aan de slag gaat en middels lichaamstaal patronen leert herkennen en doorbreken. Ook is er creatieve therapie. Daarin ga je op creatieve manier aan de slag. Ook in die vorm staat praten niet voorop. Sommige mensen hebben veel baat bij mindfulness trainingen. Ook dat kan therapeutisch werken, zonder dat er woorden worden gebruikt.

Ok NX, ik hoop dat ik je zo wat verder heb geholpen. Je kunt ook aan jouw huisarts vragen wat de opties zijn. Die is beter op de hoogte van het hulpaanbod op dit gebied in jouw regio.

Ik wens je veel succes!

Groet Sabine

marnix

Bericht door marnix » zo nov 05, 2017 15:19

dag psycholoog Sabine,

oprechte dank voor je antwoord. ik ben blij met je reaktie, het geeft niet dat het wat later is, ik begrijp dat iemand in crisis voorrang krijgt dit aantal is afschuwelijk hoog

ik heb naar PMT gekeken, maar ik heb geen motorische, psychomotorische, psychosomatische aandoening. mijn lichamelijke gezondheid is op dit moment weer normaal, ik fiets veel, heb voldoende beweging .
eigenlijk heb ik dan ook geen huisarts ik vraag me eigenlijk af of men de druk bij huisartsen niet te hoog legt, ik ken meerdere huisartsen die zelf voor de dood hebben gekozen
ik ben niet creatief , creatieve therapie is dus ook niets voor mij.

mind fullness, ik vind de rust in zeeland
rust en beweging (dank zij hulp van psycholoog, maar zeker ook van (113) maken dat ik terug voldoende kracht heb om verder te zoeken hoe ik verder kan 'leven'. ik 'schuil' momenteel in 'bunker', waar ik alleen maar pijn en verdriet voel, nx positief , geen lichtpunt. hier lopen de gesprekken met mijn psycholoog vast, mijn psycholoog wil dat ik aangeef wat ik wil, ik vraag mijn psycholoog wat ik kan. mijn psycholoog vraagt of ik soc kontakt wil. ik geloof dat ik dit niet kan, ik ben geen prater. ik ben gaan zoeken naar projecten voor ontwikkelingshulp,(ik wil weg uit mijn omgeving = grote boze wereld) maar ook hier merk ik dat als buitenstaander het moeilijk is om in de groep vrijwilligers te passen zonder te kunnen praten. het gaat niet enkel om het vrijwilligerswerk, maar er komt ook een groepsaspect bij kijken. ik vrees dat dit bij elk werk zal nodig zijn.

ik ken de spreuk niet letterlijk, maar ergens bestaat er een spreuk die zegt dat men het lichtpunt niet moet zoeken, maar het zelf moet zijn. ik denk dat ik dit wel geprobeerd heb, ook om steeds positief te blijven, maar heb te veel verloren. rechtvaardig, vertrouwen bestaat niet. ik wil me niet meer concentreren op tegenslagen, maar concentreren op een lichtpunt die ik niet vind.

mijn vraag, hoe / wat / waar vind ik een lichtpunt of iets positief zonder te kunnen praten, zodat ik terug van het 'leven' kan houden ipv te haten. momenteel vlucht ik alleen naar nx.

sorrry, bericht is langer dan verwacht.

Psycholoog

Bericht door Psycholoog » vr nov 10, 2017 09:07

Dag NX,

Dat klinkt als een ingewikkelde situatie waarin je zit. Ik ken jou natuurlijk niet en weet weinig van jouw voorgeschiedenis. Jouw vraag:
'hoe / wat / waar vind ik een lichtpunt of iets positief zonder te kunnen praten, zodat ik terug van het 'leven' kan houden ipv te haten. momenteel vlucht ik alleen naar nx.' is denk ik te ingewikkeld voor mij om vanaf deze plek te beantwoorden.
Wel zou ik je de volgende dingen nog mee willen geven. PMT is niet voor mensen met (psycho)motorische aandoeningen. Het is enkel een vorm waarlangs bepaalde (gedrags) patronen doorbroken kunnen worden. Wat betreft de creatieve therapie, dat is niet iets waar je creatief voor hoeft te zijn. ook dat is enkel een middel om, anders dan met praten, te zoeken naar verandering.
Verder begrijp ik dat je contact hebt met een psycholoog en met 113. Ik raad je aan jouw vragen vooral met hen te delen. Je geeft aan geen prater te zijn, goed om te zien dat het je schriftelijk goed afgaat om te delen waar je mee zit en fijn dat je daar ook al gebruik van maakt door contact met 113 te zoeken.

Ok NX, tot zo ver mijn antwoord. Helaas geen antwoord op jouw vraag maar ik hoop dat je wat aan de overige info hebt!

groet Sabine

Plaats reactie