intresevraag

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
babe

intresevraag

Bericht door babe » zo jan 08, 2017 20:42

Ik heb onlangs een boek gelezen van Nicci French
(Blauwe maandag)

De hoofdpersonage Frieda Kkein is psychoanaliste. Ik weet nu wel er is een verschil tussen psychiater en psycholoog maar wat is een psychoanaliste?
ik heb het al zitten googlen maar wordt er niet veel wijzer uit.

en ik heb nog een andere vraag. Waarom schrijven somigen Psychiaters/psychologen dingen op tijdens een sessie en andere niks?

Groetjes van mij
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:

Psycholoog

Re: intresevraag

Bericht door Psycholoog » vr jan 13, 2017 10:26

Hi Babe,

Dank voor jouw vraag. Ja, best ingewikkeld he, al die verschillende termen! Een psychoanalist is iemand die is opgeleid als psychotherapeut en die werkt volgens de psychoanalyse. De psychoanalyse gaat ervan uit dat er in het onbewuste van mensen een heleboel gebeurd dat effect heeft op hoe iemand functioneert. Wanneer je in psychoanalyse gaat zul je samen met je therapeut je gedachten analyseren en proberen te koppelen aan je onbewuste. Ook zul je veel tijd besteden aan vroegere ervaringen, hoe bepaalde patronen bij jou zijn ontstaan vanuit jouw jeugd. De psychoanalyse is dus een bepaalde stroming binnen de psychotherapie. Een andere stroming is bijvoorbeeld Cognitieve gedragstherapie. In deze therapie staan gedachten (cognities) en gedrag centraal en de koppeling met gevoel. Bij deze therapievorm is het veel minder van belang hoe bepaalde patronen zijn ontstaan en wordt er minder nadruk gelegd op hoe deze patronen zijn ontstaan. Bij deze therapie vorm krijg je vaak huiswerk opdrachten mee en ga je oefenen met hoe je je gedrag kunt veranderen.

Ok Babe, ik hoop dat het hiermee een stukje duidelijker voor je is!

Groet en een goed weekend,

Sabine

babe

Re: intresevraag

Bericht door babe » za jan 28, 2017 19:51

Nu ben ik al iets wijzer geworden van deze uitleg. Bedankt om het mij te vertellen :zwaai1:
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:

Plaats reactie