Gehospilatiseerd

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Marjolein

Gehospilatiseerd

Bericht door Marjolein » ma okt 17, 2016 12:34

Vraagje; Wanneer is er precies sprake van hospitalisatie? En hoe kom je daar weer vanaf?

Groetjes Marolein

Psycholoog

Re: Gehospilatiseerd

Bericht door Psycholoog » ma okt 17, 2016 12:45

Hai Marjolein,

Goede vraag, ik zal proberen daar een helder antwoord op te geven. Van hospitalisatie spreekt men wel wanneer iemand die is opgenomen zo gewend is aan zijn opname dat hij/zij alle initiatief om dingen zelfstandig te doen verliest. Hoewel het natuurlijk belangrijk is om te wennen aan een nieuwe omgeving betekent hospitalisatie eigenlijk dat iemand zo gewend is dat hij/zij niet meer werkt aan een leven buiten de opname/instelling. Dit terwijl dit natuurlijk van de meeste opnames wel de bedoeling is.

Ok, ik hoop dat ik jouw vraag zo een beetje duidelijk heb uitgelegd!

groetjes Sabine

Marjolein

Bericht door Marjolein » ma okt 17, 2016 14:31

Bedankt voor je reactie Sabine.
Blijft alleen nog de vraag over; hoe kom je van die hospitalisatie af?

Groetjes, Marjolein

Psycholoog

Bericht door Psycholoog » ma okt 17, 2016 15:52

Ha, ja, kan mij jouw vraag goed voorstellen. Ik denk dat dit per individu anders kan zijn maar in het algemeen geldt daarbij denk ik dat het belangrijk is een opname niet langer te laten duren dan strikt noodzakelijk en om tijdens opname al in het vooruitzicht te houden dat de opname tijdelijk is.
Dan is het belangrijk van te voren te bespreken hoe je het dagelijks leven weer op gaat pakken en het liefst tijdens opname daar al mee oefenen. Dit kun je stapje voor stapje doen. Op die manier kun je er weer aan wennen hoe het is om op eigen benen te staan.

Ok, ik hoop je hier wat meer inzicht te hebben gegeven!

groetjes Sabine

Plaats reactie