verschil tussen bipolaire stoornis en borderline

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

verschil tussen bipolaire stoornis en borderline

Bericht door kleintje1980 »

hallo

ik ben met een vriendin op de app aan het praten en die zei ineens wat en dat kwam bij mij heel hard binnen... maar dat bracht me wel op de volgende vraag wat is het verschil nu eigenlijk tussen
een bipolaire stoornis en borderline
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
flower
Berichten: 133
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 10:03

Re: verschil tussen dingen

Bericht door flower »

Ik zou zeggen (vanuit mijn kennis als maatschappelijk werker):

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Er is een direkte link tussen gebeurtenissen, triggers en de schommelingen in de stemming doordat er in de ontwikkeling van de persoonlijkheid dingen gemist zijn. etc. Stemmingsschommelingen duren minuten/uren/dagen en het gebeurt zeer regelmatig. Het is vaak heel hevig.

Manisch depressief is een psychiatrische aandoening die pas later ontstaat. (Vaak door de te lang onderdrukken van wie je echt bent in combinatie met gevoeligheid in de hersenen.)Stemmingswisselingen duren langer (Paar weken, paar maanden) en tussendoor kan de stemming 'gewoon' zijn (soms jaren).

Mee eens Sabine? :hart:
I passed by and saw you kicking in your blood, I said to you, “Live!” I spread my garment over you and covered your naked body. I washed the blood from you and put ointments on you and you became mine forever says the Lord Almighty.
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: verschil tussen dingen

Bericht door Hulpverlener »

Hi kleintje 1980,

Goede vraag. Het ene noemen we een persoonlijkheidsstoornis (borderline) en de ander een stemmingsstoornis (bipolair). Het grootste verschil is dat een persoonlijkheidsstoornis een langdurig patroon is dat vanaf de adolescentie structureel aanwezig is en dat een stemmingsstoornis ook later kan beginnen en kan komen en gaan.
Er is trouwens wel veel overlap in de symptomen of de klachten waar mensen last van kunnen hebben bij beide stoornissen. Zo hebben beiden vaak last van sterk wisselende stemmingen en van hele sterke emoties.

Ok, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes Sabine
Plaats reactie