borderline

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

borderline

Bericht door kleintje1980 » za mei 07, 2016 18:45

ik heb een vraagje ik heb de diagnose borderline gekregen een tijd geleden maar toen ik een relatie had nog zei mijn partner dat alles altijd aan mij lag dat het verkeerd ging doordat ik borderline had omdat ik anders was dan andere omdat ik zelfmoordneigingen had, en automutileerde,en agressie naar mezelf vertoonde... maar hij deed nooit wat fout... en me omgeving zei ook steeds tegen me van jah dat jullie relatie zo slecht gaat is jouw schuld omdat je borderline hebt.... waarom zeggen mensen dat het altijd de schuld is van de borderline persoon als er een relatie scheef loopt en niet net zo als bij een normale relatie met gewone personen dat ze alle 2 schuld hebben
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Psycholoog

Re: borderline

Bericht door Psycholoog » di mei 10, 2016 08:57

Beste kleintje1980,

Wat vervelend zeg, dat jij de dingen op deze manier ervaart. Dat lijkt mij helemaal niet prettig. Nou is het natuurlijk zo dat ik niet voor de mensen in jouw omgeving kan spreken en niet kan zeggen waarom zij doen wat zij doen. Ik ben dus bang dat ik geen antwoord op jouw vraag heb. Het enige wat ik dus wel kan zeggen is dat ik het heel vervelend voor jou vind dat dit voor jou zo voelt!

Groetjes Sabine

Deniz

Bericht door Deniz » di mei 10, 2016 19:46

Ik denk omdat je een ander persoon nodig hebt om zelf (een persoon(lijkheid) te kunnen zijn.
Die ander kan je steeds maken en breken, als die persoon wel of geen rekening houdt met hoe jij je werkelijk voelt.

Waarschijnlijk heb je als kind niet genoeg kunnen 'oefenen' om jezelf te kunnen of mogen zijn, zodat je als volwassene genoeg hebt aan jezelf.

Als je niet genoeg hebt aan jezelf: Daadwerkelijk als een persoon op zich in het leven staat, voelen mensen dat aan en mensen willen dat niet voelen, want meestal voelt het als een blok aan hun been en dat krijg je dan terug. Laten mensen je weten.

Je bent dan al snel, op een gegeven moment een zeur bv. of een zeikerd in hun ogen, terwijl jij je echt mega rot voelt, begrijpen ze niet jouw essentie van waar het om gaat. Je wilt het liefst ook meedoen en vooral iemand zijn, een persoon op zichzelf, net als zij.

Zij weten het, want zij zijn een persoon. Waarom helpen ze je nu niet.

Mensen willen er wel voor je zijn, maar ze willen niet teveel het idee hebben dat ze aan voorwaarden moeten voldoen. Mensen willen een leuk en spontaan contact.
Als je een persoon op zichzelf bent, heb je daadwerkelijk een leven en heb je daadwerkelijk een levensverhaal voor hen en ben je daarmee een welkom persoon.

Zo niet, dan voelen mensen je al snel tot een last en dat krijg je op je bord terug.

De meeste mensen die 'gelukkig' zijn en vooral een persoonlijkheid, kunnen zich absoluut niet inleven in hoe het voor jou moet zijn. Dat is heel naar, omdat borderline meer dan verschrikkelijk is.

flower

Bericht door flower » di mei 10, 2016 20:00

Wow mooi wat je schrijft.... pijnlijk herkenbaar ... maar wat verwoord je het mooi!
I passed by and saw you kicking in your blood, I said to you, “Live!” I spread my garment over you and covered your naked body. I washed the blood from you and put ointments on you and you became mine forever says the Lord Almighty.

Deniz

Bericht door Deniz » za mei 28, 2016 11:48

dank je wel flower,

ik heb geen borderline, maar kan denk ik begrijpen hoe ontzettend rot het kan voelen,
omdat ik het zo herken, dat wel.
ik denk dat borderline ook ontzettend misplaatst is om het als 'aandoening' te benoemen,
want zo hoeft 'men' in de hulpverlening veelal vaak dingen niet

UIT te praten, of het een bestemming te geven.
Ook weten ze in de hulpverlening veelal niet om een persoon die heftige emoties ervaart door een situatie te helpen, zodat die persoon zich steeds meer geborgen voelt, alsnog in het leven en nu WEL ervaart dat het gezien en gehoort wordt in wie hij of zij werkelijk is en dat ook mag zijn, gedurende in wezen onbeperkt, tot de cliënt zelf zegt,
volgens mij wordt het beter, dank u wel, ik denk dat ik het (weer) zelf kan, mijn leven leiden als IK.

dat die persoon uiteindelijk er mee kan dealen
weer genoeg te hebben aan zichzelf, dat wat niet altijd hoeft, maar soms wel handig is, omdat we altijd momenten hebben dat we er alleen voor staan en als persoon op zich moeten, dienen of wensen er te staan. Het geeft je uiteindelijk veel meer stabiliteit en geluk, als je weet dat je OOK in situaties volledig op jezelf kunt bouwen, zonder daar een ander voor nodig te hebben.

door het een benaming te geven, roept het denk ik bij heel veel cliënten nog meer verweer op
of ze gaan zich gedragen naar het label, om iets van in contact te kunnen treden met het leven,
of om daarin alles te gaan bespelen en eigenlijk onnodig lang in dat label blijven hangen.

soms kun je denk ik in korte tijd iemand laten beseffen hoe het leven werkt en te laten voelen dat men zelf geborgenheid kan creeëren en een basis voor hoe ze zich emotioneel voelen en dat de weg, net als ieder ander voor hen openligt.

maar dit is heel hard gezegd voor iemand die er midden inzit.

de maatschappij is ook vreselijk hard in die zin, dat we mensen op een gegeven moment laten voelen,

zo nu hebben wij, je ouders bv. of de maatschappij, GENOEG voor jou gezorgd,

nu is het jouw beurt om je te redden en jezelf te bedruipen,
dat wordt veelal van BUITENAF voor jou beslist,

maar als je echt om iemand geeft, zowel je ouders als maatschappij,

laat je het ontstaan zoals het ontstaat uit liefde voor die persoon,

er is altijd wel een plek voor iedereen om iets te 'doen' wat het geheel doet laten stromen
op een zo prettig mogelijke manier.

maar wij creeeren een systeem waarin mensen WEL of NIET meedoen, uiteindelijk vaak, voor de mensen die ook maar even afhaken in dit systeem, de start van uiteindelijk NIET meer meedoen, NIET meer gelukkig zijn, DIEP ongelukkig worden.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » za mei 28, 2016 13:27

@deniz: zo zit het helaas niet in elkaar bij iemand in elkaar met borderline... :help: ik heb het namelijk wel en ik kan gewoon me emoties helemaal niet sturen bij mij komt alles gewoon ongeprojecteerd binnen en en het komt er ook ongeprojecteerd uit bij de mensen waar ik me veilig bij voel.. dat is niet altijd even handig kan ik je vertellen... want daardoor ben je eigenlijk ook niet goed in staat om een goede en stabiele relatie op te bouwen omdat je heel erg stuiterd in je emoties... het is eigenlijk best lastig uit leggen wat borderline is want het is niet dat de therapeuten er een label op leggen omdat ze niet weten wat ze met je moeten want dat weten ze juist wel... ze proberen je juist te helpen om je stemmings wisselingen onder controle te krijgen en je uit te leggen wat er in je hoofd een beetje gebeurd... maar dat is niet altijd even makkelijk omdat het met emoties te maken heeft....
want een "normaal"mens heeft zeg maar een midden lijn waar je steeds op terecht kan komen als het goed is waar het een beetje stabiel is... en dat doe ik eigenlijk niet want die middenlijn die is er bij mij eigenlijk niet... die wordt gecreerd door de hulpverlening die ik om me heen heb staan... die zorgen dat ik daar kom en op blijf want zelf stuiter ik letterlijk van boven naar beneden... als ik boven in zit dan ben ik de king of the world en kan ik de wereld aan en dan maak ik onverstandige beslissingen en dat kan soms dagen duren dat ik me zo voel maar het kan ook maar 2 seconden zijn dat ik me zo voel... en tja ik kan me ook gewoon echt zwaar klote voelen dat ik gewoon echt helemaal geen kant op wil en het liefst in me bed wil liggen en dat kan ook verschillen van 1 sec tot enkele dagen.... maar mijn stemmingen kan ook meerdere keren per dag omslaan... en dat is vooral voor mezelf heel erg vermoeiend...
bij mij is het vaak dat ik gewoon mezelf niet begrijp en dat ik heel erg de grens opzoek bij alles en iedereen en er ook mega vaak overheen ga zonder dat ik het zelf in de gaten heb... jah als ze het zeggen dan zie ik het pas maar dan moeten ze het ook wel op een rustige manier zeggen tegen me want anders wordt ik nog boos op ze ook... terwijl ik eigenlijk ook wel weet dat ze gelijk hebben dat ik weer de grens heb opgezocht... en tja ik kan er ook zonder er bij na te denken dingen uitfloepen.. en tja soms kan dat wel grappig zijn maar soms ook echt niet... tja en verder denk ik heel zwart/wit dat wil zeggen het is of helemaal goed... en ik ga ergens voor de volle 200% voor of het is helemaal niks en dan krijg ik mezelf ook niet gemotiveerd ervoor of niks... er is gewoon geen tussenweg voor me...tja en verder ben ik heel erg impulsief... kan zomaar ineens bedenken van ik ga dit vandaag doen zonder over de gevolgen er van na te denken bijvoorbeeld met iets te kopen... en tja verder heb je dan nog de automutilatie die steeds op de loer ligt omdat ik niet met me emoties kan omgaan...
hoop dat je een beetje snapt wat ik hier nu neer geschreven heb dat het anders is dan sommige mensen denken
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Deniz

Bericht door Deniz » za mei 28, 2016 14:44

Ik denk omdat mijn antwoord pijn doet,
dat je zo reageert

en dat antwoord doet natuurlijk nog pijner.

daarom is het zo vreselijk

borderline.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » za mei 28, 2016 15:11

@ deniz: ja jouw antwoord doet me f*cking veel pijn.... omdat je gewoon totaal niet snapt hoe het is om met borderline te leven je generaliseerd gewoon echt alles... je legt alles op 1 plek neer dat je op jezelf moet bouwen omdat je niemand nodig hebt... nou als ik 1 ding geleerd heb de afgelopen tijd... is dat ik als borderliner niet op mezelf kan bouwen want dan gebeuren er echt de verschrikkelijkste dingen met me... ik heb echt de hulp van me omgeving nodig om stabiel te blijven.... en wat jij als het waren doet in mijn ogen is die hele theorie onderuit halen.... en zeggen van je kunt alleen op jezelf vertrouwen want de rest van de wereld is slecht... dan heb ik echt zo iets van weet je wat donder toch effe een heel eind op... want hoe jij reageerd kun je een hele hoop mensen kwetsen..... en ik voel me heel erg vaak onbegrepen door alles en iedereen in me omgeving en hoe jij nu reageerd heb ik dat gevoel ook weer dus ik ga er ook gewoon niet verder op in want anders vliegt hier dadelijk een laptop door het raam naar buiten
:censored: :boos:

Deniz

Bericht door Deniz » za mei 28, 2016 15:18

nee, 'gekkie', jij doet me pijn doordat je mijn essentie niet begrijpt kennelijk,
maar ja ik had idd. niet anders verwacht dan dat het je totaal overstuur zou brengen.

zoals Cold ooit reageerde op mijn reactie in topic waarom mag het niet,
het deed hem pijn of irriteerde hem, maar het deed mij nog meer pijn dat hij kennelijk niet begreep
wat ik nu bedoelde.

Deniz schreef:

Omdat je teveel met jezelf bezig bent. Daarom laten anderen je niet gaan. Je moet dat eerst uit handen geven, voor die tijd kunnen mensen je niet zomaar laten gaan, omdat ze hetzelfde ervaren hebben als jij en weten dat het bullshit is.. inmiddels om DAT als reden te zien om te gaan.

Cold
''Omdat je teveel met jezelf bezig bent. Daarom laten anderen je niet gaan.'' Wat is dat nou weer voor rare redenering, waar haal je dat vandaan? De rest van je verhaal is ook erg verwarrend eigenlijk..

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » za mei 28, 2016 16:01

nou dan moet ik cold ook gelijk gaan geven dat ik ook echt de essentie van je verhaal helemaal niet snap... misschien omdat ik dan teveel met mezelf bezig ben... en met de mensen om me heen... maar wat jij zegt is voor mij echt complete abra cadabra net alsof je totaal een taal praat die ik niet snap en ik ga er op dit moment ook echt geen moeite voor doen om het te willen snappen want denk dat jij gewoon eens moet gaan opzoeken en gaan realiseren dat er ook mensen zijn die borderline hebben die proberen te leven met die beperking en jah.... ik knal nu echt uit me vel door je en ik zeg nu echt hou op met die onzin en veroordeel me niet dat ik jouw essentie niet snap van iets... want dat doe ik met jouw ook niet

hana

Bericht door hana » za mei 28, 2016 19:57

Als moderator wil ik hier even op inhaken en vragen of jullie beiden deze discussie (naar elkaar toe) willen laten rusten. Discussiëren is prima, maar als het uit de hand begint te lopen, is het tijd om het een halt toe te roepen.

Mochten jullie nog hier iets over kwijt willen, kunnen jullie naar één van de moderators een pb sturen.
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Plaats reactie