is het verstandig om zonder hulp aan je emoties te werken

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » di apr 26, 2016 13:30

ik lees hier heel vaak op het forum dat mensen op eigen houtje aan hun emoties willen werken omdat ze alles vast zetten en nu opeens willen proberen om het er uit te laten en dan vraag ik mezelf af of het wel verstandig is omdat er bij je gevoelens toch best wel heel veel lagen onder kunnen zitten om dat zonder proffecionele hulpverlening te doen die het kan sturen en sommige dingen kan controleren als het mis gaat... en als je het zonder hulp doet dat je enorm gaat stuiteren met alle angste en gevolgen van dien.. en dan in een visuele cirkel komen en daarzelf niet meer uitkomen met een depressie tot gevolg en dan alleen maar kunnen denken van ik wil gelukkig zijn of dood zijn....
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » di apr 26, 2016 13:30

ik lees hier heel vaak op het forum dat mensen op eigen houtje aan hun emoties willen werken omdat ze alles vast zetten en nu opeens willen proberen om het er uit te laten en dan vraag ik mezelf af of het wel verstandig is omdat er bij je gevoelens toch best wel heel veel lagen onder kunnen zitten om dat zonder proffecionele hulpverlening te doen die het kan sturen en sommige dingen kan controleren als het mis gaat... en als je het zonder hulp doet dat je enorm gaat stuiteren met alle angste en gevolgen van dien.. en dan in een visuele cirkel komen en daarzelf niet meer uitkomen met een depressie tot gevolg en dan alleen maar kunnen denken van ik wil gelukkig zijn of dood zijn....
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

flower

Re: is het verstandig om zonder hulp aan je emoties te werken

Bericht door flower » wo apr 27, 2016 09:53

Hey Kleintje

Ik ben een van deze 'doe-het-zelvers' en je berichtje raakt me. Denk dat je een hele goede vraag stelt.

Alles wat ik hier als antwoord schrijf heeft niks te maken met hoe ik anderen zie of respecteer. Het is mijn persoonlijke ervaring (waar ik na een aantal weken hier op het forum jullie in vertrouw dat jullie mij hierin respecteren) Het leven is soms zo enorm zwaar en we zoeken allemaal naar een manier om hiermee om te gaan, hulp om dit te verlichten etc. Maar ik respecteer elk levensverhaal, elke manier hoe mensen hulp zoeken om door al die lagen van heftige emoties te gaan. Ik denk dat het verschilt van persoon tot persoon hoe we dit doen. En het een is niet beter dan het ander. Het is anders en het past misschien meer bij die persoon om dit zo te doen.

Ik denk dat ik deels gewoon ontzettend bang en sceptisch ben voor hulpverlening. Ik heb vrienden verstrikt zien raken in jarenlange therapie, medicatie en ze kwamen er niet meer uit. Hun situatie leek eerder te verslechteren dan te verbeteren. Ik heb toen besloten dat ik dat niet wilde. Ik heb verschillende pastorale counselers gehad (ik zie de waarde om dingen te delen, dat is echt van levensbelang) die me allemaal een stukje geholpen hebben. Maar ik bleef ver van alle stempels vandaan.

Ik denk dat een ander deel van mijn verhaal is dat ik een hele diepe persoonlijke relatie heb met God (en daarmee snap ik dat anderen zich door Hem in de steek gelaten voelen, er niks van geloven, kwaad zijn op religie etc etc. Dat mag er zijn.).
Jezus heeft altijd heel diep in mijn hart gesproken. Hij was mijn therapeut en Hij was de beste, omdat Hij me altijd perfect begreep, omdat Hij me gemaakt heeft en me door en door kent en me beter snapte dan ik mezelf snapte. Op een moment heb ik moeten kiezen om geen zelfmoord te gaan plegen en ergens in mijn onderbewuste heeft Hij toen een muur gebouwd dat de optie er niet meer was. Hij heeft voortdurend hoop en bemoediging gesproken, zelfs in de meest donkere periodes. Hij was altijd beschikbaar en Hij snapte me altijd. En Hij zei altijd de goede dingen. Er waren natuurlijk tijden dat ik hem minder ervaarde, er waren tijden dat ik hem bijna fysiek kon voelen. Achteraf zie ik dat hij altijd achteraf de juiste mensen op mijn pad stuurde. Hij leerde me heel erg om niet vooruit te rennen (met alles tegelijk te dealen) maar stapje voor stapje het proces aan te gaan. Het meest bijzondere aan Jezus vind ik dat Hij van binnenuit werkt. Therapie komt van buitenaf naar binnen. Jezus stem, zijn aanwezigheid kwam altijd rechtstreeks vanuit die diepste plekken van pijn in mijn hart. Hij was al daar. Hij kende me al door en door. Hij kon al mijn zijn zalf mijn wonden gaan besmeren, zodat ze alvast konden genezen, voordat ik er aan toe was om ermee te dealen. Dus door deze ervaring ben ik langzaam maar zeker gaan genezen. Zonder dat ik allerlei hopeloze stempels kreeg. Zonder dat emoties extern onderdrukt werden.

En weet je, er wordt toch wel ingegrepen als het te ver gaat. Toen ik vorig jaar mijn psychose kreeg kwam de crisisdienst binnen de kortste keren langs en kreeg ik antipsychotica. In die periode werd mijn angst voor psychiatrie bevestigd: er was geen ruimte voor het proces wat ik al 15 jaar doorleefd had. Ik kreeg een stempel en pillen om symptomen te onderdrukken. Weet je, ik ben ze dankbaar dat ze me weer down to earth gekregen hebben. Daarin wil ik ze eren! Maar daarna... dank je, maar nee dank je. Al mis ik soms echt wel een goede therapeut om gewoon wekelijks mee te praten hoor. Ben daar soms best wel jaloers op. Maar als zendeling zijn mijn financieen beperkt en zoek ik het maar op andere manieren om emoties te uiten.

Dus of ik het anderen ook zou aanraden? Denk het niet. Maar of ik het achteraf anders had gedaan: Dat denk ik ook niet.
I passed by and saw you kicking in your blood, I said to you, “Live!” I spread my garment over you and covered your naked body. I washed the blood from you and put ointments on you and you became mine forever says the Lord Almighty.

Violence

Bericht door Violence » wo apr 27, 2016 13:39

Op dit moment heb ik alles nog op eigen kracht gedaan. Natuurlijk ben ik er nog lang niet.
''I gotta let you go, no more sleepless nights.''

ModeratorTeam
Moderator

Bericht door ModeratorTeam » do apr 28, 2016 13:11

Zoals jullie kunnen zien, is dit onderwerp verplaatst naar hier.

We hebben laatst een nieuwe indeling en uitleg hierover gemaakt.
viewtopic.php?f=71&t=11132
Extra uitleg over de subtopics ‘stel hier je vraag’ en ‘beantwoorde vragen’.
Nog een aanvulling op het stellen van vragen. Je kunt in het topic ‘stel hier je vraag’ een concrete vraag stellen aan de psycholoog. Deze zal zo goed mogelijk een antwoord geven. Daarna wordt je vraag verplaatst. Hierin zal de psycholoog niet meer lezen.
Heb je nog een vraag, kom je er niet aan uit, of heb je een vraag over het antwoord van de psycholoog dan kun je deze eventueel kopiëren en een nieuwe vraag stellen in het topic ‘stel hier je vraag’.

In het topic ‘beantwoorde vragen’ mogen alle gebruikers op dit onderwerp doorgaan. Er mag dus gediscussieerd worden en hier mag je ook je vragen stellen. De psycholoog zal er niet op antwoorden maar wellicht dat we samen met de andere gebruikers tot een antwoord kunnen komen.

... Het discussiëren en reacties geven mag dus alleen in het topic beantwoorde vragen.

We hebben dit gedaan zodat het voor de psycholoog overzichtelijk blijft. Daarom blijft de vraag van kleintje1980 staan in het topic 'stel hier je vraag'. Zodra deze beantwoord is, zal het antwoord ook in dit onderwerp gezet worden.

In het topic 'beantwoorde vragen' mag iedereen reageren. We snappen dat gebruikers zich misschien aangesproken voelen op de vraag van kleintje1980, of hier graag over willen praten. Dat mag uiteraard. Maar dan enkel in dit topic.
We hopen dat zo het een en ander duidelijk is.

Laconiek

Bericht door Laconiek » do apr 28, 2016 21:56

Ik ga hier even meelezen, want dit is ook mijn tactiek haha. Ik ben benieuwt wat de psycholoog van dit forum er van zou zeggen (:
I'll pray that one day you see: the only difference between life and dying is one is trying. That's all we're going to do, so try to love me and I'll try to save you.

Psycholoog

Bericht door Psycholoog » wo mei 04, 2016 11:13

Hi kleintje 1980,

Goede vraag! Ik denk dat in sommige gevallen mensen heel goed in staat zijn om eens stil te staan bij de eigen emoties en deze te onderzoeken. Niet altijd hoeft daar een hulpverlener bij aan te pas te komen.
Maar....wanneer het gaat om dit te doen met als doel de omgang met emoties in de toekomst te veranderen, dan denk ik wel dat het verstandig is een hulpverlener in te schakelen.
Het is namelijk zo dat we zelf blinde vlekken kunnen hebben wat betreft onze omgang met emoties. Simpelweg omdat we al ons hele leven op een bepaalde manier daarmee omgaan. Een buitenstaander kan ons helpen onze eigen valkuilen te herkennen en ons te ondersteunen in het vinden van andere, meer helpende manieren hiermee om te gaan. Dat is vaak een moeilijk en lang proces maar met hulp en doorzetting zeker iets wat kan lukken!

ok, ik hoop dat je weer wat aan mijn antwoord hebt en ik wens je ene fijne dag!

Groetjes Sabine

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » wo mei 04, 2016 15:34

tnxs... ik kan er wat mee ik heb er zelf ook hulp bij maar omdat ik hier op het forum sommige zie die er mee aan het stoeien zijn dacht ik van ik wil het weten of het gevaar kan vandaar ook me vraag.... en ik ben juist blij dat ik er hulp bij heb van een super lieve psycholoog die me echt super helpt en dingen uitlegt als het om me emoties gaat...

Plaats reactie