Opjagende en dempende AD?

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gisela

Opjagende en dempende AD?

Bericht door Gisela » wo apr 06, 2016 17:35

Hallo Sabine,

Gisteren kwam ik er bij mijn psychiater voor het eerst achter dat de Wellbutrin die ik slik, een aanjagende AD is. Dat was me niet eerder verteld. Vandaar dat ik me nóg onrustiger, verdrietiger, angstiger voelde en nog meer suïcidale gedachten had vanaf de ophoging naar 300 mg...
Vanaf gisteren is er weer een pil vanaf gegaan, slik nu 150 mg weer. Ook bij 150 mg voelde ik me meer gespannen.
Maar ik denk dat dit niet het juiste middel voor me is. Meestal zijn depressieve mensen sloom enzo (denk ik), maar ik ben depressief, doodmoe, angstig en overspannenachtig tegelijk.

Is het waar dat er ook dempende AD's bestaan? Ik heb het gevoel dat de Citalopram die ik eerst slikte (en later niet meer hielp) en de Sertraline (die ik nog steeds slik en allang niet meer helpt), me juist rustiger en vrolijker maakten, ik was alleen wat duf in het begin. Volgens de psychiater die ik nu heb, zijn alle AD's opjagend.....

Hoe zit het dan met emoties onderdrukken? Door de Wellbutrin ben ik nog meer gaan huilen en angstig zijn dan ik al was.
Worden emoties door dempende AD onderdrukt, zodat je in bijvoorbeeld regressie-therapie niet bij je oude emoties kunt komen?
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.

Psycholoog

Re: Opjagende en dempende AD?

Bericht door Psycholoog » wo apr 13, 2016 14:12

Beste Gisela,

Bedankt voor jouw vraag. Ik ben geneigd je terug te verwijzen naar jouw psychiater. ik ben niet onderlegd in de specifieke kenmerken van medicatie en ik wil geen dingen zeggen die haaks staan op hetgeen hij/zij zegt. Jouw psychiater is onderlegd in de werking van medicatie, ik niet.

Ik denk dat het heel belangrijk is om met de behandelaar van wie jij jouw medicatie krijgt in gesprek te gaan over alle mogelijkheden, de bijwerkingen, etc. Alle vragen die jij erover hebt moet je daar kunnen stellen. Wanneer je merkt dat iemand bijvoorbeeld te weinig tijd hiervoor heeft/neemt en jij nog steeds met een hoop vragen zit, vraag dan of een dubbelconsult voor een volgende keer mogelijk is. Het kan dan helpen al jouw vragen van te voren op te schrijven zodat je zeker weet dat je er geen vergeet.

Ok, ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt!

Groetjes Sabine

Gisela

Bericht door Gisela » wo apr 13, 2016 17:00

Hallo Sabine,

Bedankt voor je antwoord. Ben er al met mijn psychiater over in gesprek gegaan. Nú zei ze dat door Wellbutrin de "prefrontale hersenkwab" wordt aangejaagd, en de hersendelen die daarachter liggen juist iets getemperd worden. Wat zou zorgen voor vermindering van "prikkelgevoeligheid", o.a. bij AD(H)D (ik heb geen duidelijke diagnose). Als ik van tevoren vragen heb, helpt het me inderdaad om die van tevoren op te schrijven.

Omdat ze het niet aandurfde met me om de Sertraline af te bouwen (die werkt op je serotonine), kreeg ik de Wellbutrin ernaast. Die werkt níet op de serotonine.
Het blíjft een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt. Dat is nooit van tevoren te zeggen.
Net russische roulette dus.. :|

Volgende week heb ik een intakegesprek met de psychiater van een instelling (mijn psych van nu is een vrijgevestigde). Misschien wel handig als niet alleen déze psych ernaar kijkt.
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.

1234567

Bericht door 1234567 » do apr 14, 2016 06:56

ik snap ook niets van die medicatie.
Het is echt nattevingerwerk. Ze doen maar wat ..
De hersens zijn gewoon nog niet goed genoeg in kaart gebracht denk ik. Dus voor sommige klachten zijn er alleen maar paardenmiddelen lijkt het en niet specifieke medicatie zonder teveel bijwerkingen.

Maar bij de 1 werkt het dus wel en bij de ander minder of niet.

Ik blijf het iets heel frustrerends vinden.

Ik heb in mijn beleving helemaal nooit iets gemerkt van een ad. Alleen bijwerkingen in het begin.
Dus niet eens een dempend en ook niet opjagend effect. Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden die effecten ipv een verlammende angst. Dat dat dan gedempt wordt of juist meer opjagend !
tranen :hart: kwetsbaarheid

You can call me: 1234

alternatieve gedachtes & NIVEA (niet invullen voor een ander)

Plaats reactie