medicatie

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
1234567

medicatie

Bericht door 1234567 » ma feb 29, 2016 12:27

beste psycholoog,

mijn vraag is:

Hoe kan het dat verschillende medicatie ( ssri's a.d.) bij iedereen weer anders werkt ? En sommige medicatie helemaal niets doet ? Terwijl bijvoorbeeld een paracetamol of pijnstiller wel bij iedereen hetzelfde effect heeft.

Op en doosje van antidepressiva staat toch vaak "voor angsten en depressie". Ik heb nooit een angstremmende werking gemerkt bij a.d's

Om deze reden ben ik uiteindelijk ook gestopt met het uitproberen van verschillende medicatie. Ik heb er een aantal uitgeprobeerd. En het werd ook niet meer gestimuleerd vanuit de psycholoog/psychiater.

mvg
tranen :hart: kwetsbaarheid

You can call me: 1234

alternatieve gedachtes & NIVEA (niet invullen voor een ander)

Psycholoog

Re: medicatie

Bericht door Psycholoog » do mar 03, 2016 12:15

Beste 1234567,

Goede vraag! Het is een vraag die je, als echt een heel uitgebreid antwoord wilt, het beste bij een psychiater kunt neerleggen maar ik kan er wel iets over zeggen.
Dat medicatie bij iedereen anders werkt komt doordat iedereen ook een andere balans/samenstelling van allerlei stoffen in zijn/haar lichaam heeft. Veel psychische aandoeningen hebben te maken met een disbalans van bepaalde stoffen. Zo wordt depressiviteit ook wel in verband gebracht met een verminderde werking van serotonine(een neurotransmitter).
Iedereen reageert anders op medicatie omdat de mate van die disbalans dus bij iedereen verschillend is waarop de medicatie die je neemt dus ook anders reageert. Je kunt het misschien ook vergelijken met alcohol; de een praat na 1 glas al met dubbele tong, terwijl de ander na 5 bier nog nuchter overkomt.
Voor het voorschrijven van medicatie zijn richtlijnen geschreven maar het is altijd per individu zoeken naar wat voor hem/haar de beste dosering is.

In deze zou ik voornamelijk afgaan op wat de professionals die jou kennen adviseren.

Ok, ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt!

Groetjes Sabine

1234567

Bericht door 1234567 » za mar 12, 2016 09:46

bedankt voor je antwoord !

Als je een tekort aan die stoffen aanvult moet dat toch bij iedereen hetzelfde werken ? Mss verschillende doseringen dat wel. Of weten ze nog niet echt welke stoffen een rol spelen bij angst mss ? Of weten ze nog niet precies het verband tussen stofjes en verschillende psychische klachten/stemmingen etc. ?

Dat voorbeeld wat jij/u gaf van alc. Dat heeft toch ongeveer dezelfde werking op iedereen ?

1234567

Bericht door 1234567 » wo mar 30, 2016 08:41

ja bedankt !

Door een fout van mij is je laatste reactie op mij per ongeluk verwijderd. sorry !

het is een grote frustratie van mij. Ik heb best veel uitgeprobeerd in het verleden en alleen maar bijwerkingen gehad. Anafranil het ergste ! Ik las een keer een boek van mike bodde en voor hem is dat juist een wonderpil geweest. Dus het verschilt inderdaad enorm en is heel persoonlijk. Wat ik alleen niet snap is dat sommige pillen (AD) helemaal niet aanslaan, gewoon helemaal niks doen ! Dat zou dan net zo zijn als iemand bijvoorbeeld een xtc pil neemt en dat er dan helemaal niets gebeurt ! Dat is bij dat soort pillen niet het geval.

Ik dagdroom ook wel eens van, was ik maar 100 jaar later geboren, dan zijn ze vast veel verder in hersenonderzoek en vallen deze angsten en klachten veel beter te genezen met medicatie.

Plaats reactie