verschil tussen ptss en borderline

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

verschil tussen ptss en borderline

Bericht door kleintje1980 » vr feb 19, 2016 17:54

ik heb een vraagje ik heb zowel de diagnose borderline als ptss gekregen maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen die 2 kan het niet zo zijn dat ptss ongeveer dezelfde kenmerken als borderline heeft
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Psycholoog

Re: verschil tussen ptss en borderline

Bericht door Psycholoog » di feb 23, 2016 18:16

Beste Kleintje1980,
Het is inderdaad zo dat er een grote overlap is tussen die twee. Nu is het natuurlijk zo dat er voor de diagnose ptss sprake moet zijn van een traumatische gebeurtenis die aan de klachten ten grondslag ligt, dat is bij borderline niet het geval. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis; het woord zegt het al, dat is gelegen in de persoonlijkheid. Van een persoonlijkheidsstoornis spreken we als er vanaf de adolescentie kenmerken van de stoornis aanwezig zijn en deze structureel zijn. Ptss daarentegen kan in duur variëren e n kan zelfs vanzelf weer voorbij gaan.

ok, ik hoop jouw vraag zo weer beantwoord te hebben!

Groetjes Sabine

Plaats reactie