Is EMDR altijd heftig na de sessies?

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gisela

Is EMDR altijd heftig na de sessies?

Bericht door Gisela » ma feb 15, 2016 17:27

Ik heb best wat gelezen over EMDR (in tijdschriften, boeken enzo). Daarin wordt het heel mooi verteld. Je gaat met een therapeut naar een trauma tijdens de sessie. Dan wordt EMDR toegepast en daarna is het klaar, want dan is het trauma verdeeld over twee hersenhelften in plaats van één.

Nu hoor ik van verschillende mensen om me heen dat het heel zwaar is, dat het zelfs je leven overhoop kan gooien, omdat er zoveel achteraf-emoties zijn..

Nu is mijn vraag: is het altijd zwaar of kan het ook zo mooi zijn als dat ik in mijn 1e alinea beschrijf?
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.

Psycholoog

Re: Is EMDR altijd heftig na de sessies?

Bericht door Psycholoog » di feb 23, 2016 18:10

Beste Gisela,

Allereerst excuus voor de late reactie, ik weet niet hoe het kan maar ik zag gister niet dat er een nieuw bericht voor me was.
Nu naar jouw vraag. Het verwerken van een trauma zal vrijwel altijd heftige emoties oproepen, het gaat immers over een nare, belastende ervaring die je een plekje wilt geven. Emdr is een methode die relatief weinig belastend is en snel werkt.
In welke mate de Emdr jou tijdelijk uit balans haalt kan ik je niet vertellen, dat ligt bij iedereen anders. Wat ik je wel kan vertellen is dat Emdr een heel goed onderzochte behandeling is die zijn effectiviteit heeft bewezen.
Bij jouw afweging de Emdr een kans te geven waarbij jouw leven misschien even tijdelijk op zijn kop wordt gezet is het denk ik verstandig je af te vragen in welke mate jouw trauma jouw leven nu nog en in de toekomst nadelig beïnvloed. Ik denk dat het dan vrijwel altijd de moeite van het proberen waard is!

Ik wens je veel succes!

Groet Sabine

Twist3d

Bericht door Twist3d » zo feb 28, 2016 18:20

Bij mij heeft het goed geholpen na de 3-4e sessie was ik merkbaar meer ontspannen. De EMDR therapeute zei ook tegen mij aan het begin dat na een sessie de eerste 3 dagen nog zwaar kunnen zijn. Niet teveel hooi op je vork nemen als je gaat starten ermee zou mijn advies zijn.

Verder hoop ik dat dit je op tijd bereikt en je er net zoveel aan zal hebben als ik.

Vriendelijke groet,

Twist3d

Gisela

Bericht door Gisela » zo feb 28, 2016 18:42

Thanx Sabine en Twisted! Ik wil het een kans geven. Maar mijn psychiater gaat eerst informeren of het ook kan bij mij (want alleen wonend wel een netwerk maar niet vaak iemand bereikbaar, ik grijp nog te vaak naar alcohol in geval van rotgevoelens). Mocht het wél kunnen, dan wil ik het zeker een kans geven..

Op een ander forum las ik ook dat je 3 dagen wat meer emotioneel kunt zijn na een sessie. Dat is te overzien. Bovendien weet ik dan waarvan het komt dus zal minder snel naar het bier grijpen (denk ik).

Twisted: goed om te lezen dat het na de 3-4e sessie al rustiger werd voor je! Thanx voor het delen.
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.

Plaats reactie