welke therapie

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
muiz

welke therapie

Bericht door muiz » do jan 21, 2016 18:59

hoihoi,

ik ben al een tijdje (zo'n twee jaar geloof ik) bezig bij de GGZ, de eerste 1,5 jaar heb ik alleen gesprekken gehad en geen gerichte therapie. mijn diagnoses zijn ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en depressieve persoonlijkheidsstoornis en heb een heleboel trekken van borderline. nu ben ik door verhuizing bij een andere instelling gekomen en daar hebben ze me als advies gegeven om groepstherapie te volgen. eerlijk gezegt ben ik daar geen fan van. ik heb wel groepsgesprekken ter overbrugging van de wachtlijst en dat bevalt me wel, ook omdat je daar niet verplicht bent tot dingen vertellen.
ik zie erg op tegen groepstherapie omdat ik vaak de somberheid en problemen van een ander mij zo erg aantrek dat ik er zelf slechter van wordt ook vind ik het moeilijk om mijn verhaal te doen omdat ik meestal heel stil ben en vaak ook vergeten wordt.
ik heb nogmeer negatieve punten maar die komen vooral uit mijn ontwijkende persoonlijkheidsstoornis, dus die moet ik maar even aan de kant zetten.
maar is dit een goede rede om geen groepstherapie te doen?

muiz

Psycholoog

Re: welke therapie

Bericht door Psycholoog » ma jan 25, 2016 13:35

Beste Muiz,

Hartelijk dank voor jouw vraag. Tja, ik snap jouw dilemma, ik kan mij goed voorstellen dat groepstherapie best spannend is en dat je er een beetje tegenop ziet. De punten die jij noemt lijken mij dan ook belangrijke punten ('ik vaak de somberheid en problemen van een ander mij zo erg aantrek dat ik er zelf slechter van wordt ook vind ik het moeilijk om mijn verhaal te doen omdat ik meestal heel stil ben en vaak ook vergeten wordt' )om met de groepsleiders te bespreken. Ook lijken mij dit hele geschikte punten om juist in groepstherapie te oefenen.
Daarnaast zou ik afgaan op het oordeel en advies van de mensen die jouw dossier kennen en die jij wellicht gesproken hebt. Ik ga ervan uit dat zij jou een gedegen advies hebben gegeven.
OK, veel succes gewenst!

Groet Sabine

muiz

Re: welke therapie

Bericht door muiz » ma jan 25, 2016 14:36

Bedankt voor uw antwoord!

Plaats reactie