wat als behandeling bij ggz niet meer werkt

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Wishing

wat als behandeling bij ggz niet meer werkt

Bericht door Wishing » ma jan 18, 2016 16:27

Dag Sabine,
Natuurlijk (nu je het zegt en ik er over nadenk) is het niet te doen als je steeds berichten moet opzoeken, moet lezen en vervolgens beantwoordt.
Ik heb de behandeling bij dimence november 2015 gestopt.
Na jaren en jaren behandeling gehad te hebben, diverse therapeuten en psychiaters, weet ik dat ik nooit afdoende geholpen zal worden door de ggz.
Hiervan werd ik nog meer overtuigd toen ik mijn dossier opvroeg en dingen zag, waarvan ik ronduit geschokt was.
Voorbeeld:
- psychiater geloofde niet dat ik in oktober 2010 een serieuze zelfmoordpoging had gedaan, terwijl 1 telefoontje naar het ziekenhuis had kunnen aangeven dat ik opgenomen geweest was., dat hij daarom niet nodig achtte dat ik daar traumabehandeling voor kreeg, ja dat kon ik me achteraf wel voorstellen, maar recht in mijn gezicht heeft hij het niet gezegd. hoe kun je iemand dan goed behandelen ?
- psycholoog nav een teamgesprek over hoe het verder moest met mij, letterlijk ' ach, client behandelen heeft geen zin, ze verandert toch niet.....'
- andere psychiater en andere therapeut bagatelliseren wat ik ervaar als een probleem.
- psychiater schakelt geen scan arts in, terwijl ik daar naar vraag ivm hulpvraag bij zelfdoding, laat dit dus gewoon achterwege en meldt dat niet.
Goed ik ben dus gestopt met therapie, en de huisarts neemt voorschrijven van medicatie over en heb contact met de praktijkondersteuner (psychiatrisch verpleegkundige) over hoe het gaat.
Hoor jij dit soort dingen vaker en wat zou een alternatief zijn voor behandeling, behalve alternatieve geneeswijze?
Dank voor het meedenken,
groet van Wishing

Psycholoog

Re: wat als behandeling bij ggz niet meer werkt

Bericht door Psycholoog » ma jan 25, 2016 13:15

Beste Wishing,

Hartelijk dank voor jouw vraag. Het is inderdaad zo dat niet iedereen (voldoende) profiteert van de huidige hulpverlening en dus met klachten blijft zitten. Je kunt dit ook vergelijken met een medische aandoening, ook daarvoor hebben we niet voor iedereen een medicijn of passende behandeling waarmee alle klachten verdwijnen. In sommige gevallen hebben we het dan over dat iemand 'uitbehandeld is', dit betekent dat alle bij ons bekende behandelingen zijn geprobeerd.
Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, daarvoor weet ik te weinig van jouw voorgeschiedenis. In zijn algemeenheid en in antwoord op jouw vraag kan ik dus wel zeggen: ja, dit hoor ik zeker vaker.

Ik lees dat je momenteel contact hebt met de POH en dat je daar bespreekt hoe het gaat. Wanneer je allerlei behandelingen hebt geprobeerd maar het gevoel hebt daarin nooit afdoende te zijn geholpen door de GGZ is zo'n contact met de POH wellicht een hele verstandige keuze. Zo lang jij je daar prettig bij voelt zou ik dat vooral voort zetten. Want welke vorm van behandeling je ook doet, jij moet je er vooral beter bij voelen toch?

Ok, ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes Sabine

Wishing

Bericht door Wishing » di jan 26, 2016 09:58

Hoi Sabine,
Je kent idd mijn voorgeschiedenis niet, al vertel ik wel hier dat ik al jaren bij de ggz loop en nooit heb kunnen stoppen omdat ik klaar was. Depressie bleef en zelfmoordgedachten ook, en nog.
Omdat ik niet professioneel geholpen ben, en nog niet klaar ben, anders krijg ik die klachten niet als ik mindere medicatie neem, denk ik.
Ik gaan te veel dingen verkeerd, worden gewoon groffe fouten gemaakt.
Dossiers die blijven liggen, bagatelliseren van mijn problematiek, terwijl men volgens mij niet weet hoe men mij moet helpen.
De POH kan mij aanhoren en horen of het wel of niet gaat, maar is geen therapeut zoals je weet, dus als er een crisis zou plaatshebben kan hij niets doen en de huisarts ook niet.
De huisarts schrijft alleen de medicatie voor.
Ik kan dus alleen maar HOPEN dat het goed blijft gaan, dat ik niet weer afzak.
Dank voor je meedenken in ieder geval.
groetjes W

Pareltje

Bericht door Pareltje » wo jan 27, 2016 01:46

Ze doen wat ze kunnen, ze plaatsen in hokjes lees dsm vanwege geld. Ik zit met precies hetzelfde, dossiers met hun interpretaties van mijn uitspraken die niet kloppen, de ene diagnose na de andere. Ik ben therapiemoe, weet weinig meer te zeggen en dan krijg je weer een nieuw labeltje. Maakt mij niets meer uit. Je klachten terugbrengen dat is wat je wil. Je moet het zelf doen beetje cliche en het lukt me zelf niet. Ik blijf trouw de medicatie slikken en vertrouw de psychiater.

HSPtje

Bericht door HSPtje » zo mar 27, 2016 22:11

Het is net of ik mijn verhaal lees........ :(

Ook ik moest mijn dossier voor een zaak lezen, en stond met mijn mond open, wat ze allemaal beweerde en heel anders tegen mij had gezegd!
Was meteen alle vertrouwen kwijt, pffffffffffff.

Etiketten die ze me gaven en later werden teniet gedaan, maar nooit uit mijn dossier werden verwijderd.
Zelfs nu ik ben verhuisd naar een andere stad en de psycholoog zei dat ik geen Borderline had maar wel een PTSS, bleef de huisarts zich daar aan houden en werd die diagnose niet uit mijn dossier geschrapt.

Zeggen ze voor hun neus weg na een opname: We denken aan Autisme, maar er wordt verder geen onderzoek naar gedaan............ :shock:
Kom je bij een andere psychiater.....na 'n half uur zegt ie: je kan geen autisme hebben, je bent te empathisch, we denken eerder aan ADHD.......jaja, dat was al jaren daarvoor onderzocht en niet bewezen, en dat alleen maar omdat ik veel en snel praat!
Zegt ie bij een volgende afspraak: Volgens ons heeft u een Communicatieve Stoornis en sturen ze mij door naar Creatieve Therapie om van mijn boosheid af te komen, waar ik veel last van heb, omdat mij veel onrecht is aangedaan........
Kreeg ik ook maandelijkse gesprekken zei ze mij........Bij het eerste gesprek ben ik al na 10 min. weggelopen: Ze begon meteen met: Weet u dat mensen bang van u zijn? Terwijl ik juist bang ben van mensen die ik niet ken, omdat ik op straat in elkaar geslagen ben........

Nee, ik heb het helemaal gehad met hulpverleners. Ik ben zoals ik ben en omdat niemand mij accepteert zoals ik ben, wil ik dood...........ik kan er niet mee omgaan. Ben eenzaam, sukkel erg met mijn gezondheid, heb geen geld......alles wat ik onderneem gaat fout........ik ben het zat! :evil:

Wishing

Bericht door Wishing » di mar 29, 2016 10:56

Hoi Parel en HSP,
Ja, jullie zitten dus met hetzelfde en hebben hetzelfde ervaren.
Ja, therapiemoe vind ik een mooie kreet.
En...... als wij het zelf konden handlen, tja dan zaten we hier niet.
Ik moet zeggen dat therapie in het alternatieve circuit mij meer ondersteunt, maar ja, dat wordt meestal niet vergoed, en als je al zo lang aan het modderen bent, heb je meestal niet voldoende inkomen om andere therapie te doen.
Maar om dood te willen omdat er geen adequate hulp is, tja dat is wat mij betreft wel heel triest in een land als Nederland waar ze overal wel een potje voor hebben.
En om dan maar altijd medicijnen te blijven slikken (want die bui zie ik wel hangen bij mij) is ook niet prettig met de bijwerkingen en zo.
Nou wie weet komt 'onze psycholoog' :D nog met wat ideetjes.
Ik hoop wel dat jullie nog een beetje van Pasen hebben kunnen genieten.
Ik wel, ondanks alles.
Het wisselt, maar gelukkig wel fijne momenten.
Groetjes van W

HSPtje

Bericht door HSPtje » wo mar 30, 2016 16:21

Ik slik geen medicatie van de psychiater of zo......

Alleen een homeopathisch rustgevend middel waar ik beter op kan slapen.
Maar binnenkort begin ik met wietolie.
Is al besteld!
Dat zet je eigen lichaam aan tot genezing, van autisme tot zonneallergie...... :wink:
Ik slik nml. veel pijnstillers en voedingssupplementen, en die moet ik bijna allemaal zelf betalen.
Ook mijn man gaat het gebruiken.
We zullen zien wat ons dat brengt!

Wishing

Bericht door Wishing » wo mar 30, 2016 16:30

Hoi Hsp
Ja ik heb het op het nieuws gezien
Lijkt me een prachtige uitvinding, dat medicijn, en je wordt er niet high van.
Ben benieuwd hoe het gaat werken voor je.
Laat je het tzt weten?
Groetjes van W

HSPtje

Bericht door HSPtje » do mar 31, 2016 05:48

Ja, ik zal hier ook laten weten hoe het mij/ons vergaat, heb het al binnen en begin zodadelijk met de 1ste druppel nemen.
Je moet de dosis langzaam opvoeren van 3x daags 1 druppel onder de tong, tot zo'n 20 druppels per dag.
Ben er erg positief over, als je leest hoeveel mensen met zelfs uitbehandelde kankergevallen, gewoon genezen zijn.........je moet ook weer vertrouwen krijgen in je eigen lijf, want die moet het uiteindelijk zelf doen! :wink:

Ik maak een dagboek aan, en daar zal ik het bijhouden hoe ik het ervaar! :)

Plaats reactie