Vraag over depressie

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
hana

Vraag over depressie

Bericht door hana » zo jan 17, 2016 11:55

Ik heb een tijdje terug een depressie gehad, in eerste instantie leek het er pats boem te zijn. Achteraf gezien was het meer iets wat er langzaam aan het insluipen was. Maar ik kan me nog wel herinneren dat er een moment was, dat het er plots echt leek te zijn > meteen met dat moment werd ik misselijk en begon het echt problematisch te worden.

Dat vond ik nog niet eens zo raar, het werd natuurlijk getriggerd door iets. Alsof je over een soort van drempelwaarde van jezelf heen stapt.

Het rare vond ik, dat het andersom ook gold. Er was een moment waarop het leek alsof ik ineens er vanaf was, en geen depressie meer had. Ik had het er toen over met mijn therapeut, en die zei zoiets van: ja, je bent de laatste tijd met dit en dat bezig geweest, dus zonder dat je het hebt gemerkt ben je aan het herstellen.

Nu vond ik het nogal raar, want ik heb wel geprobeerd me te houden aan al die dingen die ze adviseerde, maar dat lukte lang niet vaak genoeg. Ik kan nou niet zeggen dat door hoe ik me die periode inzette, dat daardoor de depressie weg was..

Ik had toen een heel goed weekend achter de rug, waarna ik dacht: volgens mij ben ik niet meer depressief. Alsof ik weer een drempel over was... :?

Mijn vraag:
Is dit normaal bij depressies/ komt het vaker voor? En waarom werkt het zo?

Hopelijk is mijn verhaal niet te vaag om mijn vraag te kunnen beantwoorden. Anders hoor ik het wel.
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Psycholoog

Re: Vraag over depressie

Bericht door Psycholoog » ma jan 18, 2016 14:08

Hai Hana,

Het kan bij een depressie absoluut zo zijn dat je je ineens een dag (of langer) weer een stuk beter voelt. Soms komt de depressiviteit dan toch weer terug, soms ook niet. Er zijn ook verschillende soorten depressie waarbij je een verschillende soorten belopen kunt verwachten. (wist je dat? Kijk anders eens op:

http://www.psychischegezondheid.nl/soor ... oC2z3w_wcB

Dit is dus niet raar, bij anderen kan dit ook als bij jou verlopen. Wat daar precies de reden voor is is moeilijk te zeggen, zeker omdat ik jouw voorgeschiedenis natuurlijk niet ken. Ik kan mij wel voorstellen dat jij het hier met jouw therapeut over hebt en dat jullie wellicht samen kunnen achterhalen wat nou heeft gemaakt dat jij je zo spontaan weer een stuk beter bent gaan voelen. Vaak gaan daar ongemerkt dan toch een aantal dingen aan vooraf en komt het minder plotseling dan je aanvankelijk dacht. Had je bijvoorbeeld al langere tijd goed geslapen? Of had je goed nieuws te horen gehad of juist al enige tijd geen slecht nieuws. Allemaal factoren die bij jou van belang kunnen zijn.

In ieder geval fijn om te horen dat jouw depressie over is gegaan. In dat kader zou ik zeggen: lekker naar buiten vandaag, het is heerlijk weer en dat is goed voor de stemming!

Groetjes Sabine

Plaats reactie