Ik wil niet dat mijn ouders weten dat ik hulp zoek/heb

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Ik wil niet dat mijn ouders weten dat ik hulp zoek/heb

Bericht door Panthera »

Eigenlijk heb ik meerdere vragen, die over hetzelfde onderwerp gaan.
Wat als je niet wilt dat je ouders weten dat je hulp zoekt, of bang bent dat ze alles te weten komen wat je bespreekt.
Ik lees vaak dat vooral jonge gebruikers het eng vinden om de stap naar hulp te zetten, uit angst voor wat hun ouders ervan denken (of ouders die niet willen dat hun kind hulp zoekt bij een therapeut). Of dat de school persoonlijke dingen die besproken zijn, aan de ouders heeft doorverteld.

Zijn er manieren om hulp te krijgen zonder dat je ouders dit weten. Dan denk ik bv ook aan de zorgverzekering, is het daarop terug te zien?
Waar kun je om hulp vragen?

En wat zijn de regels omtrent vertrouwelijkheid. Mogen huisartsen, therapeuten en vertrouwenspersonen (of een mentor) op school, dingen die je bespreekt doorgeven aan je ouders / andere leerkrachten als je onder de 18 jaar bent?
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Ik wil niet dat mijn ouders weten dat ik hulp zoek/heb

Bericht door Hulpverlener »

Hai Panthera, ik kan mij de vragen goed voorstellen, dit kan inderdaad lastige situaties opleveren. Het volgende is van toepassing wat betreft professionele zorg:
• Kinderen tot 12 moeten toestemming hebben van hun ouders voor behandeling.
• Kinderen tussen de 12-16 jaar: kind en ouders moeten toestemming geven voor (GGZ) behandeling. De jongere en de ouders hebben het recht om volledig geïnformeerd te worden. Als de jongere niet wil dat zijn ouders worden geïnformeerd, kan de hulpverlener hiermee in uitzonderlijke gevallen akkoord gaan, mits in belang van patiënt. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar beslist de huisarts zelf of hij de ouders inlichtingen geeft. Hij doet dat na overleg met het kind.
• Kinderen vanaf 16 worden gezien als meerderjarig. Dat betekent dat het kind toestemming moet geven om de ouders inzage te geven in gegevens.

Dit is dus wat in het algemeen geldt en je ziet dat op bepaalde punten het een inschatting betreft van de professional, de uitkomst daarvan is afhankelijk van de situatie. Na 16 jaar ben je dus meerderjarig en moet jij toestemming geven voor communicatie met jouw ouders.
OK, ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag!

Groetjes Sabine
Plaats reactie