Is iemand die suïcidaal is per definitie depressief?

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
hana

Is iemand die suïcidaal is per definitie depressief?

Bericht door hana » za jan 02, 2016 16:41

De naam van het topic zegt het al: is iemand die suïcidaal is per definitie depressief?

Het is iets wat ik me al een tijdje afvraag. Soms lees ik verhalen van mensen die zeggen wel dood te willen maar (naar eigen zeggen) niet depressief zijn. Ik snap dat er vele andere redenen achter kunnen zitten waarom iemand dood wil; lichamelijke/andere geestelijke ziekte, ouderdom, etc. Hoewel die mensen het soms ook via euthanasie regelingen proberen 'op te lossen'.
Maar over het algemeen word wel aangenomen dat iemand die suïcidaal is of zelfmoordgedachtes heeft automatisch ook depressief is, dat ontleen ik ook aan hulpsites (zoals 113 en sensoor etc.), depressiviteit word eigenlijk altijd als hoofdoorzaak erbij gehaald.
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Psycholoog

Re: Is iemand die suïcidaal is per definitie depressief?

Bericht door Psycholoog » ma jan 04, 2016 12:19

Hai Hana, allereerst: de beste wensen voor 2016! Ik vind het een interessante vraag die jij stelt. Er zijn zoals jij ook schetst inderdaad ook situaties denkbaar waarbij er niet sprake is van een depressie maar iemand wel een einde aan zijn/haar leven wil maken. Dat wil zeggen; iemand hoeft dan niet te voldoen aan de criteria van een (klinische) depressie. Een depressie is een medische term en om de diagnose 'depressie' te krijgen moet je aan een aantal criteria voldoen(oa sombere stemming, weinig tot geen plezier). Ook worden er enkele 'exclusie' criteria genoemd, dit zijn criteria waaraan je juist niet moet voldoen want dan kan de diagnose depressie niet gesteld worden. Een voorbeeld van zo'n exclusie criteria is wanneer de klachten worden veroorzaakt door een lichamelijk aandoening. Dat neemt niet weg dat je dan wel symptomen van een depressie kunt hebben zoals een sombere stemming, geen zin/lust meer in het leven.
Dus hoewel je soms niet in diagnostische zin spreekt over een depressie kunnen de symptomen wel heel erg lijken op een depressie.
Daarnaast is het nog zo dat, om te kunnen spreken van een depressie de klachten minimaal twee weken aanwezig moeten zijn. Sommige mensen denken alleen in bijvoorbeeld een impuls (na het horen van slecht nieuws bijvoorbeeld) aan zelfmoord. Dan is er ook geen sprake van een depressie.
Ok Hana, ik hoop dat ik met bovenstaande voorbeelden wat duidelijker heb gemaakt waarom het inderdaad kan zijn dat er bij iemand geen sprake is van een depressie maar wel van suïcidaliteit. Laat me vooral weten als er iets nog niet helemaal duidelijk is!
Groet Sabine (psycholoog 113online)

Plaats reactie