verlies van een dierbaren

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

verlies van een dierbaren

Bericht door kleintje1980 » vr dec 18, 2015 16:34

ik heb een vraagje ik ben 4 jaar geleden me vader verloren en 3 jaar geleden me moeder en nu vraag ik me af hoe kan het dat ik van me vader wel verdriet voel en dat ik wil dat hij weer terug komt
terwijl ik me moeder ook verloren heb maar daar helemaal niks bij voel juist het tegenover gestelde dat ik blij ben dat ze dood is.
vind het een beetje heel vreemd dat het niet hetzelfde bij alle 2 me ouders is je zou toch zeggen je moet om alle 2 evenveel verdriet hebben het waren toch mijn ouders
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Psycholoog

Re: verlies van een dierbaren

Bericht door Psycholoog » ma dec 21, 2015 16:50

Beste kleintje 1980,
Ik kan mij jouw vraag goed voorstellen en ook dat het je een wat bevreemdend gevoel kan geven; waarom is dat niet voor beiden precies hetzelfde? Er kunnen meerdere antwoorden van toepassing zijn op jouw situatie. Het belangrijkste wat ik jou mee wil geven is dat het in ieder geval helemaal niet raar is dat jij dit zo ervaart. Het is zo dat ieder rouwproces een eigen weg aflegt welke elke keer anders kan zijn. Dat heeft oa te maken met de band die je met diegene had. Misschien herken jij dat jij een andere band met jouw vader had dan met jouw moeder?
Maar dit proces wordt ook bepaald door hoe jij zelf op dat moment in het leven staat/stond. Wanneer jezelf stabiel bent zal je bijvoorbeeld merken dat je beter met verlies om kunt gaan dan wanneer je op dat moment wat minder in balans bent. Ook wanneer je een eerdere ervaring met een verlies hebt gehad kan het zijn dat je de keer daarna daar anders reageert.
Het rouwen om iemand is dus van vele dingen afhankelijk. Dat kan verklaren waarom jij niet hetzelfde bij jouw moeder als vader voelt.

Ok, ik hoop dat ik jouw vraag zo goed heb kunnen beantwoorden!
Groet Sabine

Plaats reactie