Waarom kunnen we in Nederland alleen via de huisarts worden verwezen naar een psycholoog?

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
essy

Waarom kunnen we in Nederland alleen via de huisarts worden verwezen naar een psycholoog?

Bericht door essy » di dec 15, 2015 17:49

Waarom kunnen we in Nederland alleen via de huisarts worden verwezen naar een psycholoog? Zijn er ook andere directere manieren om hulp te zoeken?
Ik (en ik denk meerderen) durf niet de stap richting de huisarts te zetten.

Psycholoog

Re: Vraag

Bericht door Psycholoog » ma dec 21, 2015 17:04

Hai Essy, bedankt voor jouw vraag. Allereerst, je hoeft niet per se een verwijzing van de huisarts. Echter, om de behandeling vergoed te krijgen bij jouw verzekering is die wel nodig inderdaad. Dit is nodig omdat er, om de zorg vergoed te krijgen, een indicatie moet zijn dat er sprake is van een probleem waar een professional voor nodig is. Dit heeft dus deels te maken met geld (vergoedingen) en deels met het vaststellen van de noodzaak dat er een professional aan te pas moet komen. Je kunt dit ook vergelijken met bijvoorbeeld het maken van een hersenscan. Die kun je niet zelf aanvragen, daarvoor moet (meestal) de huisarts er het nut en de noodzaak van inzien.

Wat ik eigenlijk nog veel interessanter aan jouw vraag vind, is de constatering dat jij en vele anderen niet de stap naar de huisarts durven te zetten. Het contact en vertrouwen in de eigen huisarts is heel erg belangrijk. Niet alleen voor psychische zorg maar ook wanneer je lichamelijk wat mankeert. Wat maakt dat er geen vertrouwen is dat de huisarts zorgvuldig omgaat met hetgeen je verteld? Is dit eerder gebeurd? Had hij/zij daar toen redenen voor?

In ieder geval wil ik je meegeven dat het van groot belang is goed contact met jouw huisarts te ervaren. Wanneer dit er niet is zou ik je aan willen raden er alles te doen om dit te herstellen. Jouw huisarts draagt de verantwoordelijkheid voor jouw zorg. Wat hij/zij niet weet kan natuurlijk ook niet verzorgd worden.

Laat mij vooral weten wanneer er specifieke redenen zijn die maken dat je niet naar de huisarts durft te stappen. Wie weet kan ik dan nog gerichter ingaan op jouw vraag!

Groetjes Sabine

essy

Bericht door essy » di dec 22, 2015 00:20

Beste Sabine,

Ik ben nogal vaak verhuist en ik ben al een jaar of vijf niet bij een huisarts geweest. Mijn huidige huisarts heb ik nog nooit gezien. Daardoor schaam ik mij des te meer voor het feit dat de huisarts mijn verleden weet en kan bekijken (ongeacht het probleem waar ik voor kom), dat geeft me een zeer ongemakkelijk gevoel. Dat anderen mij in een wachtkamer zien zitten. Maar vooral ook dat de assistente bijvoorbeeld weet waarvoor ik kom. Dat iedereen me aan lijkt te kijken en lijkt te weten wat mijn problemen zijn. Ik ben er nu eenmaal niet trots op.

Dit maakt ook dat ik voor andere problemen niet durf te gaan, omdat ik bang ben dat de huisarts dingen aan mij ziet en erover begint.

Het is niet zozeer dat ik hele slechte ervaringen heb met huisartsen, maar ik heb niets met die mensen. We zijn immers ook maar een nummer voor een huisarts, zolang we maar betalen. Daarnaast heb ik een probleem dat ik mensen niet vertrouw, mijn directe naasten niet maar ook vrienden die ik al jaren ken weten niet hoe ik mij voel. Laat staan dat ik bij een eerste afspraak met een huisarts rustig ga vertellen waar ik mee zit.

Ik denk elk moment anders over dit onderwerp, ik kan op moment A een afspraak willen maken bij de huisarts en tien minuten later in gedachten iedereen "omleggen" die in de huisartsenpraktijk werkt. Ik vertrouw mijzelf niet en ik ben bang dat ik agressief wordt.

Esther.

Psycholoog

Bericht door Psycholoog » ma dec 28, 2015 11:56

Hai Esther, dank voor jouw openhartige antwoord op mijn post. Lastig dilemma waar jij voor staat; enerzijds vertrouw jij mensen niet (en dus huisartsen ook niet) anderzijds wil je (althans dat denk ik) wel zorg wanneer jij die nodig hebt. Klopt dat?

Een huisarts is een professional die, om jou zo goed mogelijk te helpen, op de hoogte moet zijn van jouw achtergrond. Ik begrijp uit hetgeen jij schrijft dat jij dit echter als iets negatiefs ziet.
Zou jij hier hetzelfde over denken wanneer het zou gaan om een fysieke aandoening? Bijvoorbeeld rugklachten? Zou jij je dan ook zo schamen?

Verder schrijf jij 'maar ik heb niets met die mensen'. Ik kan mij ook voorstellen dat jij dit zo voelt, je bent immers ook al lange tijd niet meer bij een huisarts geweest. Dat is jammer, want dat ontneemt je de kans dat je wel een goede ervaring opdoet en wellicht zelfs vertrouwen voelt in de deskundigheid en professionaliteit van de huisarts. Je zou dan kunnen ervaren dat de huisarts er is om jou goede zorg te leveren, en niet om een oordeel over jou als persoon te vellen. Ik zou je zo'n positieve ervaring enorm gunnen!

Ok Esther, ik wens je veel succes met dit dilemma en wie weet dat je in 2016 de stap durft te zetten!

Groetjes Sabine

Plaats reactie