Wat is het verschil tussen een dipje en een echte despressie?

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Wat is het verschil tussen een dipje en een echte despressie?

Bericht door Panthera »

Wanneer heb je last van een dipje of een winter dipje. En wanneer mag je spreken van een despressie of depressieve klachten?
En wat kun je in beide gevallen het beste doen?
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Wat is het verschil tussen een dipje en een echte despressie?

Bericht door Hulpverlener »

Beste Panthera, bedankt voor jouw goede vragen! Ik zie dat je er twee hebt gepost, ik reageer even per vraag, dat houdt het wel zo overzichtelijk denk ik. Wat betreft jouw vraag 'wanneer heb je last van een dipje en wanneer kun je spreken van een depressie'' het volgende. Iedereen heeft wel eens last van een dipje. Dan voel je je even wat minder lekker in je vel dan gewoonlijk. Veel mensen hebben hier last van wanneer de dagen weer wat korter worden en er minder zonlicht is. Je kunt dan misschien wat chagrijniger zijn en minder makkelijk uit bed komen. Dit duurt vaak niet zo lang en het belemmert je niet om je dagelijkse dingen zoals werk of school te doen.
Om te kunnen spreken van een depressie moet er minimaal twee weken achter elkaar gedurende het grootste deel van de dag sprake zijn van een sombere stemming. Je bent dan futloos en je beleeft nauwelijks ergens meer zin in. Een professional (huisarts, psycholoog, etc) stelt de diagnose van een depressie aan de hand van enkele criteria. Ik stuur je hierbij even een linkje naar een site waar je goede info vindt over de symptomen van een depressie:

http://www.psychischegezondheid.nl/acti ... essie.html

Goed dat je vraagt wat je in beide gevallen kunt doen. Het is in beide gevallen belangrijk om goed voor jezelf te zorgen wat betreft eten, slapen, bewegen. We weten dat een regelmatig leefpatroon en veel daglicht goed werkt om een depressie te voorkomen en te genezen.
Wil je in de toekomst een depressie voorkomen? Het kan dan erg nuttig zijn om een stemmingsdagboekje bij te houden en te achterhalen wat bij jou de triggers zijn om depressief te worden. Mocht je twijfelen of er bij jou sprake is van een depressie is het verstandig jouw huisarts hierover te raadplegen.

Ok, ik hoop jouw vraag zo beantwoord te hebben! Groet Sabine (Psycholoog 113online)
Gisela
Berichten: 2566
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 14:09

Re: Wat is het verschil tussen een dipje en een echte despressie?

Bericht door Gisela »

@Panthera, wat fijn dat je deze vraag stelde! (waarom kom ik daar zelf nou niet op.. :oops: )
@Sabine/Psycholoog, bedankt voor het antwoord. Als ik op de link klik en bij "klachten" kijk, zie ik voor mezelf een heel groot stuk erkenning van wat ik eigenlijk al weet, dat ik er wel degelijk één heb. En niet een "dipje", zoals iemand in mijn kennissenkring het tot mijn frustratie noemt.
(Sinds kort ben ik er weer voor naar de huisarts gegaan, die gaat verder kijken/overleggen met een psychiater). Wordt aan gewerkt)
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: Wat is het verschil tussen een dipje en een echte despressie?

Bericht door Panthera »

Ja, ik moest ook wel even aan je denken hoor, met deze vraag :)
Fijn dat je wel erkenning ziet in dat lijstje.

@Sabine, bedankt voor je goede antwoorden!
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Plaats reactie