In therapie, waar doe ik het nog voor?

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

In therapie, waar doe ik het nog voor?

Bericht door kleintje1980 » za dec 05, 2015 12:53

Heb een vraag ik heb schema therapie maar merk doordat ze flink met me bezig zijn soms zoiets heb van waar doe ik het allemaal nog voor hoe kan ik dat zelf het beste opvangen zodat die gedachtes weer weg gaan ?
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Psycholoog

Re: vraag van kleintje1980

Bericht door Psycholoog » di dec 08, 2015 13:24

Beste Kleintje1980,

Hartelijk dank voor het stellen van jouw vraag! Schema therapie kan inderdaad best intensief zijn en soms is het je niet altijd direct duidelijk wat het je uiteindelijk op gaat leveren. Ik kan me dan ook best voorstellen dat je af en toe denkt; waar doe ik het allemaal voor?!
Mijn eerste tip is om op die momenten even stil te staan bij de lange termijn doelen die je jezelf wellicht hebt gesteld. Verandering komt vaak met weerstand maar je wil die verandering zodat je in de toekomst beter in je vel zit. Toch? Op moeilijke momenten kan het helpen je hier even van bewust te zijn.
Ook zou je dit natuurlijk met jouw therapeut of groep kunnen bespreken. Het is belangrijk dat jouw therapeut weet wanneer jij deze gedachten hebt zodat jullie ook samen kunnen kijken hoe je de motivatie vast kunt houden bij zo'n langer durend en soms best pittig traject. Ik ben ervan overtuigd dat je uiteindelijk een hele hoop kunt hebben aan schematherapie, ook wanneer dit je bij vlagen even duizelt!
Misschien helpt het je ook om op die momenten te bedenken wat de therapie je al wel heeft opgeleverd. Heb je bijvoorbeeld al inzichten gekregen in het ontstaan van jouw klachten?
Als laatste maar meest belangrijke advies: Geef jezelf een groots compliment dat jij, ondanks dat dit soms zwaar is, jouw problemen actief aanpakt en niet opgeeft! Daar is absoluut moed voor nodig!
OK, Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt en ik wens jou veel wijsheid tijdens jouw therapie traject.

Groetjes Sabine

Plaats reactie