Hoe accepteer je dysthymie?

Hier staan de vragen die beantwoord zijn als naslagwerk en om er met elkaar verder over te praten

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Christine

Hoe accepteer je dysthymie?

Bericht door Christine »

Op dit moment volg ik schema therapie. Door verschillende omstandigheden heb ik regelmatig terugvallen in depressie. Ik heb (nog) niet de diagnose dysthymie. Door medicatie ga ik niet zo diep in de depressie, maar genoeg om er toch flink last van te hebben. Ik wil die terugvallen niet, maar ze zijn er steeds weer. Vandaag tijdens de therapie werd gezegd dat ik het zou moeten accepteren dat die terugvallen er zijn. Maar hoe doe je dat? Het is steeds weer knokken om er niet aan toe te geven, dan verzet je je er toch tegen? Dat rijmt toch niet met acceptatie? Moet ik er toch aan toe geven, en bv in mijn bed blijven liggen als ik me zo rot voel? Ik vind het erg verwarrend.
Hulpverlener

Re: Hoe accepteer je dysthymie?

Bericht door Hulpverlener »

Beste Christine,
Ik kan mij voorstellen dat het verwarrend is en acceptatie is ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Soms is het zo dat ondanks de medicatie en vaardigheden die je inzet de depressieve klachten toch komen. Je schrijft al, die terugvallen wil ik niet. Echter ondanks dat je het niet wilt gebeurd het toch. Je energie kan gaan zitten in: ik wil dit niet. Bij acceptatie betekend het niet dat je het er mee eens bent maar verdraagt dat het zo is en kijkt wat kan ik in deze situatie doen om hier zo goed mogelijk door heen te komen.
Het eerste is meer verzet tegen de situatie. Hierbij gaat dan vaak je energie zitten in ik wil dit niet. Als je, je meer richt op wat helpt mij in deze situatie dan ben je meer bezig met acceptatie van de situatie.
Het kan helpend zijn om een signaleringsplan te hebben, zodat je snel kan ingrijpen als je stemming verminderd. Welke dingen/vaardigheden helpen mij dan om door de situatie heen te komen. Maar ook wat moet ik dan juist niet doen.
Ik zou zeggen niet in bed blijven liggen maar wel misschien je dag aanpassen aan wat is haalbaar en reëel op dat moment. Waarschijnlijk lukken bepaalde dingen je minder goed bij verminderde stemming.
Heb je nog vragen dan hoor ik het graag. Sterkte. Gr Astrid
Christine

Re: Hoe accepteer je dysthymie?

Bericht door Christine »

Dankje Astrid. Dit geeft meer duidelijkheid. Iemand zei ook tegen me dat accepteren niet het juiste woord is, maar dat je beter over verdragen kunt spreken. Ik ga je advies ter harte nemen. Dankjewel. :hug:
Plaats reactie