Vraag over depressie en genezen

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Flora

Vraag over depressie en genezen

Bericht door Flora » za mar 31, 2018 16:39

Wanneer ben je genezen van een (zware) depressie? En hoe doe je dat? Wie baseert (en waarop) wanneer je genezen bent?

Ik volg nu al een intensieve behandeling voor mijn zware depressie, maar het gaat me niet snel genoeg. Hoe kom ik van deze depressie af?

suzie

Re: Vraag over depressie en genezen

Bericht door suzie » ma apr 02, 2018 18:55

Moet eerlijk zeggen dat dat een lastige vraag is. Dat dingen niet snel genoeg gaan kan ik goed begrijpen, maar de dingen kosten tijd. Geef je zelf die tijd. Dat helpt sowieso. Neem optijd voldoende rust, en accepteer als het even iets minder gaat.

Psycholoog

Re: Vraag over depressie en genezen

Bericht door Psycholoog » di apr 03, 2018 13:28

Hai Flora,

Hoewel je al reactie hebt gehad hierbij ook eentje van mij. Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat wanneer je je zo slehct voelt als bij een zware depressie dat herstel te langzaam gaat. Goed om te horen dat jij hiervoor intensieve hulp hebt gezocht en in behandeling bent. Hoe lang het gaat duren kan ik je helaas niet vertellen. Dit verschilt per persoon. Jouw (hoofd) behandelaar kan samen met jou bepalen wanneer er geen sprake meer is van een depressie. Het aller belangrijkste hierin is natuurlijk dat jij je leven weer op kunt pakken zoals voordat jij depressief werd. Dat je weer plezier ervaart en niet meer zoveel last hebt van dat sombere gevoel. Meestal is dit een geleidelijk proces en ben je hier niet van de een op andere dag vanaf.

Ik raad je aan vooral met jouw behandelaar te spreken over het gevoeld at jij hebt dat het herstel je te langzaam gaat. Ook kun je met hem/haar bespreken wanneer jullie eigenlijk vinden dat er geen sprake meer is van een depressie. Dit zijn namelijk belangrijke dingen om het over eens te zijn.

Ok, ik wens je veel succes!

Groet Sabine

Plaats reactie