trauma therapie

Hier kun je je vraag stellen aan hulpverlener uit de Geestelijke gezondheidszorg. De vragen worden iedere woensdag beantwoord.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

trauma therapie

Bericht door kleintje1980 »

hoi..

ik ben nu ongeveer 6 maanden bezig met trauma therapie voor de 3e keer.. en ja ik weet dat het altijd erger wordt en dan pas rustig want dat hebben ze mij ook gezegd en dat zegt mijn eigen hulpverlener die het me iedere week geeft ook.. dat ik geduld moet hebben en dat het niet erg is dat ik als ik bij haar vandaan kom nog steeds crisis momenten heb.. Dat ik overvallen wordt door me stemmen en dissocaties.. Want haar theorie is dat het ook thuis gewoon doorwerkt en het er gewoon uit moet.. en ja ik heb een hele lijst met handvatten wat ik kan doen zoals een puzzel gaan doen.. of gaan tekenen of gaan schrijven .. of afleiding zoeken door naar iemand toe te gaan..
maar nu vroeg ik me af zijn er eigenlijk nog meer dingen die je kan doen om de dissocaties en de herbelevingen een beetje op afstand te houden zodat je er minder door overvallen wordt door de dag heen ?
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Hulpverlener

Re: trauma therapie

Bericht door Hulpverlener »

Beste ...
Zo wie zo veel sterkte met je proces. Traumatherapie is heftig en zwaar en vraagt veel van je. Zeker met een goed doel maar dit neemt het eerder genoemde niet weg. Ik hoor je zeggen dat je al een hele lijst hebt met handvatten en veel uitleg hebt gehad. Je vraag is echter wat kan ik nog meer doen. Je vraag is moeilijk te beantwoorden met de informatie die ik nu van je hebt. Ik geef je wat ideeën maar weet natuurlijk niet of dit al geopperd is. Ik vroeg me af wat je voorbereiding is voor de dag. Sta je bij opstaan stil bij hoe je je voel? Hou je hier ook rekening mee als je dingen plant? Hoeveel prikkels kan ik hebben die dag. Zijn je triggers duidelijk? Heb je die in kaart gebracht? Zodat je misschien ook beter kan inschatten of je die dag daar ook mee te maken hebt. Herken je lichamelijke signalen bij start dissociaties, wat zeggen de stemmen? Heb je tegenwerpingen op papier, spraakberichten om de stemmen te beïnvloeden. Kun je contact maken met je lichaam, doe je lichaamsgerichte oefeningen of ademhalingsoefeningen? Soms kan het oproepen van andere sensatie je helpen: koud water, prikkel balletje.
Ik realiseer mij dat het veel vragen zijn. Mocht je toch in een andere richting denken of nog vragen hier over hebben laat het mij dan vooral weten. Veel sterkte en succes. Gr Astrid
Plaats reactie