hoe vertel je

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
babe

hoe vertel je

Bericht door babe » do dec 13, 2018 21:25

Hallo
even heel kort ik ben een dik jaar geleden gediagnosticeerd met depressie.
IK begin steeds vaker terug dezelfde gedachten te hebben als toen. Ik heb ook last met mijn slaappatroon. IK pieker s'nacht, ik word om de seconde wakker en uit bed komen s'morgens is een hel.

Ik denk eigenlijk dat ik terug in een depressie aan het vallen ben. Ik zou graag hulp willen zoeken maar de vorige keer ben ik naar een psycholoog gegaan die wel redelijk duur was. (Toen viel het mee, maar mijn financiële situatie is veranderd)

Hoe kan ik nu hulp zoeken? Ik wil namelijk niet dat het erger wordt (vorige depressie was echt te erg voor woorden)
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:

Diuz

hoe vertel je

Bericht door Diuz » zo dec 16, 2018 14:19

Basis ggz zit in de basisverzekering. Sommigen hebben geen contract met de zorgverzekeraar, maar dat valt makkelijk uit te zoeken. Ik zou naar de huisarts gaan en vragen om een verwijzing.

Hope
Moderator

Re: hoe vertel je

Bericht door Hope » zo dec 16, 2018 17:31

Misschien is het handig om hierbij te vermelden dat babe in België woont. Hoe dat daar geregeld is, weet ik niet, maar ze hebben daar sowieso een ander systeem qua vergoeding, dan wij hier in Nederland
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Psycholoog

Re: hoe vertel je

Bericht door Psycholoog » ma dec 31, 2018 12:12

Hai Babe,

Wat vervelend zeg, dat jij het idee hebt dat je weer terug aan het vallen bent in een depressie. verstandig van je dat je hier graag hulp bij wilt hebben. Ik begrijp dat jij in België woont en ik weet te weinig van het zorgsysteem daar af om je daar goed in te kunnen adviseren. Weet jij zelf misschien iemand die daarover met je mee kan denken? Bijvoorbeeld jouw huisarts? Zijn er in België instanties die met jou mee zouden kunnen kijken naar jouw financiën? In Nederland heb je bijvoorbeeld maatschappelijk werk. Is er zoiets in België?

Verder zou ik je nog de tip willen geven om zoveel mogelijk ritme en structuur aan te houden. Dit betekent dat je elke dag op ongeveer hetzelfde moment naar bed gaat en ook op hetzelfde moment opstaat. Hoe lastig dit ook is. Het is namelijk bewezen dat structuur en voldoende slaap heel belangrijk is in de behandeling van depressie. Ook is het zo dat daglicht belangrijk is. Dit betekent dat overdag slapen en s' nachts wakker zijn niet verstandig is. daarnaast is bewegen belangrijk. vaak is het zo dat mensen door een depressie in een negatieve spiraal komen. Zij voelen zich slecht, gaan niet meer naar buiten en bewegen, zonderen zich af, slapen minder goed en voelen zich dan nog slechter. Herken jij dat Babe?

Het is dan ook belangrijk die negatieve cirkel te doorbreken door wel te bewegen, wel onder de mensen te blijven en wel voldoende slaap te krijgen. ok, ik hoop dat jij wat aan mijn tips hebt. ik raad je dus aan iemand in te schakelen die met jou mee kan denken over hoe je goede zorg kunt krijgen. daarnaast is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen!

voor nu wens ik je een goede jaarwisseling Babe en ik hoop dat het je gauw lukt om uit deze negatieve gedachten spiraal te komen!

Groetjes Sabine

Plaats reactie