Nog nooit zoveel zelfmoorden

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Violence

Nog nooit zoveel zelfmoorden

Bericht door Violence » ma dec 08, 2014 21:36

Dit jaar zijn er weer meer mensen geweest die zelfmoord gepleegd hebben.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... elfmoorden
(Is ook op NOS journaal geweest, dus redelijk betrouwbaar)

Ik vraag mij dan toch af, waaraan ligt dat? Ik kan niet geloven dat het probleem direct bij de mensen zelf ligt. De samenleving vraagt zoveel van de mensen tegenwoordig. Voor een kassabaantje heb je al HBO nodig, HBO!?
En ze willen ook de rekentoets weer terug het onderwijs in hebben, alsof die tweede kamerleden zelf kunnen rekenen. :roll:

De havo eindexamens zijn aangepast, strenger geworden. Ram er per SET maar 7 hoofdstukken geschiedenis in, leerlingen hebben in hun vakantie toch niets beters te doen. Alsof geschiedenis het enige vak is.

Maar goed. En dan de economische crisis. Ja, we gaan er 1 hele procent op vooruit. Ja vast. Geef de mensen maar valse hoop.

Het punt is,
Ik vind dat er tegenwoordig te veel verwacht wordt van de mensen. En ik denk dat daar een belangrijk verband met de hoge zelfmoordcijfers zit.

Wat denken jullie? Houdt het netjes alsjeblieft.

Wim

Re: Nog nooit zoveel zelfmoorden

Bericht door Wim » wo jan 21, 2015 23:37

Ik denk dat individualisme en perfectionisme belangrijke peilers zijn. In deze samenleving draait het om individueel presteren. Succesvol zijn zowel op het terrein van een carrière als op het terrein van de liefde, gezin e.d. Vroeger werkten mensen hun leven lang bij dezelfde baas. Tegenwoordig wordt van ieder verwacht een carrière op te bouwen bij verschillende werkgevers. Wie daar niet in slaagt faalt en valt buiten, zonder werk. Vroeger stond het redelijk vast met wie je zou trouwen en bleef je daar je leven bij. Na de seksuele revolutie in de jaren zestig is alles vrijer geworden. Mensen gaan meer relaties aan en deze worden oppervlakkiger (zie de inflatie van het begrip 'vriend' op facebook). En er zijn mensen die volledig van het relationele verstoten blijven en leven in afzondering. Als je dan ook je baan kwijt raakt snap ik dat je zelfmoord overweegt.

Hoe het ook zij is zelfmoord iets dat al sinds mensenheugenis bestaat. Grote wereldleiders en filosofen zijn hierin voorgegaan. Ik hoop dat onze huidige samenleving in staat zal zijn zorg te dragen voor de suïcidale medemens, opdat deze toch nog een gelukkig leven kan leiden.

Violence

Bericht door Violence » do jan 22, 2015 17:11

Ik ben het helemaal met je eens Wim. Maar ik heb nooit beweert dat zelfmoord alleen iets van de laatste jaren is? Dat speelt inderdaad al langer. Zelfmoord is van alle tijden.

Wim

Bericht door Wim » do jan 22, 2015 23:57

Je hebt gelijk, je hebt inderdaad nooit beweerd dat zelfmoord alleen iets van de laatste jaren is.

Maar soms geeft het wel een rustgevend gevoel om te weten dat zelfmoord alle rangen, standen en tijden kon treffen.

Violence

Bericht door Violence » za jan 24, 2015 17:49

Dat wel, is ook een soort gevoel dat het niet helemaal aan jou ligt.

Ik denk ook dat iedereen dat ooit mee maakt, een stadium waarin ze denken: ''is dit alles het wel waard? Is het leven het wel waard?''
Alleen de een blijft er wat langer in hangen dan de ander. En de een ervaart het heftiger dan de ander.

sywokin

Bericht door sywokin » wo mei 18, 2016 13:06

de maatschappij is hard.

Michael32

Bericht door Michael32 » vr jul 01, 2016 20:47

Volgens mij mist hier een heel stuk xD
Goede interventie !
Waanzin is, altijd hetzelfde blijven doen , maar toch een andere uitkomst verwachten. :hart:

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » vr jul 01, 2016 22:25

:help: ze hebben volgens mij het hele stuk van vanmiddag er uit gehaald... maar is ook wel begrijpelijk als ik eerlijk ben want er werden wel kwetsende dingen in gezegd... en tja euuhhh was het nuttige info niet echt :wink: :?
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr jul 01, 2016 22:36

Bedoelen jullie misschien dit topic?
viewtopic.php?f=18&t=11522#p154176
Gezien het zo off topic ging, hebben we het maar verplaatst naar koffiehoekje. Kan er daar verder gepraat worden. :wink:

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » vr jul 01, 2016 22:53

:wink: volgens mij mogen wij hier spoorzoekertje gaan doen :lachen: houd ons ook van de straat zullen we maar zeggen maar gelukkig hebben we panthera nog die de link effe geeft zodat we weten waar we moeten zoeken :swingen: :wink:
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Michael32

Bericht door Michael32 » vr jul 01, 2016 23:14

Hahaha moderators spelen gewoon bezigheidstherapie met ons xD
Onder t motto ' laat ze maar zoeken dan zijn ze rustig '.
Waanzin is, altijd hetzelfde blijven doen , maar toch een andere uitkomst verwachten. :hart:

Doingitanyway

Bericht door Doingitanyway » vr jul 01, 2016 23:54

Of je hebt gewoon het verkeerde topic aangeklikt... :roll:
"hoe hoger de pieken, hoe dieper de dalen"
"wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen"

Plaats reactie