Ervaringen met Sipralexa?

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Winter

Ervaringen met Sipralexa?

Bericht door Winter » do mar 06, 2014 23:14

Hoi iedereen,

Sinds gisteren ben ik begonnen met het nemen van Sipralexa (10 mg/dag) Ik had maandag een afspraak bij een psychiater en na het beschrijven van de situatie, stelde zij deze medicatie voor. Ik gebruikte hiervoor een ander antidepressivum, maar dat had geen (merkbaar) effect.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, en zo ja, of jullie het zinvolle medicatie vinden/vonden? En hoe en wanneer merkte je dat het effectief werkte? Had je last van bijwerkingen?
Gezien het falen van de vorige medicatie, ben ik erg benieuwd naar deze. Ik vrees echter dat ik het effect misschien gewoon niet merk. Vandaar mijn vragen naar jullie toe.

Ik wens iedereen een fijne avond toe!
Groetjes,
Winter

Wim

Re: Ervaringen met Sipralexa?

Bericht door Wim » do mar 06, 2014 23:42

Dag Winter,

Sipralexa® (Lexapro®, escitalopram) was mijn eerste antidepressivum. Ik heb dit een jaar genomen, aanvankelijk 10mg, toen 15mg en uiteindelijk 20mg.

Bijwerkingen had ik niet. Het middel is goed te verdragen, zeker in vergelijking met latere antidepressiva die ik nam.

Sipralexa is een SSRI en inhibeert de heropname van serotonine in de synaptische spleet. Het is een veelgebruikt eerste keus antidepressivum in België.

Ik merkte in het begin wel wat effect. Mijn slaap verbeterde onder andere. Uiteindelijk was dit middel niet sterk genoeg voor mij. Bij de laatste verhoging belandde ik alsnog in een klinische depressie.

Antidepressiva werken bij iedereen weer net iets anders. Het kan zijn dat jij er meer baat bij hebt. Geef echter duidelijk aan als het niet werkt. Vaak is het dan zinloos om nog een SSRI te proberen.

Stella

Bericht door Stella » vr mar 07, 2014 21:54

Hoi Winter,

ik slik nu ongeveer 2 jaar Sipralexa. Ben begonnen met 10 mg per dag, en zit nu op 15 mg. Ik ben er wel tevreden mee. De echt diepe depressie is verdwenen.
Het is niet dat ik nu gelukkig ben of zo, maar dat verwacht ik ook niet van een antidepressivum. Ik heb in mijn leven al heel wat antidepressiva versleten,
en vind dit een van de beste. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Hoop dat het bij jou ook gaat werken! Ik had niet echt last van bijwerkingen en het duurde denk ik een maand voor ik er wat van merkte.

Succes!

Stella
Besides:

My struggle was always against
an inner darkness: I carry within myself
the only known keys
to my death - to unlock life, or close it shut forever.

Uit: On stripping bark from myself.
Alice Walker.

Winter

Bericht door Winter » vr mar 07, 2014 23:16

Dank jullie wel voor jullie antwoord, Wim en Stella!

Ik besef dat het erg persoonsgebonden is, maar misschien is er toch een soort algemene tendens.
Fijn om te lezen dat het bij jullie wel (gedeeltelijk) hielp, en dat de bijwerkingen te verwaarlozen waren. Ik maak me daar namelijk wel wat zorgen om, maar goed, dat merk ik dan wel.
Ik vraag me alleen af... Hoe merk je dat precies, dat dat werkt? Ik kan me dat moeilijk voorstellen. En als het heel geleidelijk aan gaat, is het dan wel merkbaar? Ik heb ondertussen al van een vriendin gehoord dat zij een AD nam en het effect pas merkte toen ze ermee stopte.
Het blijft toch erg subjectief allemaal..

Groetjes,
Winter

Stella

Bericht door Stella » za mar 08, 2014 09:05

Voordat ik met Sipralexa begon, slikte ik Wellbutrin. Dit middel had weinig effect op mij. Ben toen overgestapt op Sipralexa en na ongeveer
een maand merkte ik dat mijn stemming begon te verbeteren. Moet er wel bij zeggen dat ik al langere tijd ook Abilify, een anti-psychoticum,
slik, en dat het kan zijn dat die medicijnen samen voor mijn verbeterde stemming zorgen.

Groet,
Stella.
Besides:

My struggle was always against
an inner darkness: I carry within myself
the only known keys
to my death - to unlock life, or close it shut forever.

Uit: On stripping bark from myself.
Alice Walker.

Plaats reactie