gebruik oxazepam

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
kleintje1980
Moderator

gebruik oxazepam

Bericht door kleintje1980 » vr jan 31, 2014 12:46

weet iemand wat oxazepam eigenlijk doet
want heb het gekregen om rustig te worden in me hoofd voor overdag
nou wou ik weten van jullie of jullie er ervaring mee hebben
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Wim

Re: gebruik oxazepam

Bericht door Wim » vr jan 31, 2014 13:51

Dit is een benzodiazepine en wordt vooral voorgeschreven tegen angst. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik zou hierin het advies van de arts opvolgen.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » vr jan 31, 2014 15:15

mag het 1 week iedere dag gebruiken en daarna zo nodig als ik de onrust weer terug voel komen in me lichaam
dus tja kijk wel wat het doet als ik ga google wordt ik alleen maar onzekerder ervan
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Hope
Moderator

Bericht door Hope » vr jan 31, 2014 17:23

Waarom wordt je er onzeker van?

Ik heb wel ervaring met het gebruik ervan. Ik denk dat het inderdaad rust in je hoofd kan brengen voor eventjes. Maar houdt voor ogen dat het geen oplossing is. Het verdooft alleen voor een tijdje. Daarnaast is het verslavend en zul je steeds meer nodig hebben om hetzelfde effect te bereiken. Neem het dus inderdaad alleen als het ECHT nodig is.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust :)
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

harry

Bericht door harry » vr jan 31, 2014 17:29

oxazepam is een kalmeerings middel, een goedkope vervanger van seresta.

ik gebruik ozazepam nu al 27 jaar en dat is eigelijk veels te lang, je kunt er snel aan
verslaaft worden, zeker al je het langer dan een paar maanden gebruikt.

ook de bijwerkingen zijn niet ongevaarlijk. maar voor een korte periode kan ozazepam
een goede ondersteunig zijn en heb je ook weinig last van bijwerkingen.

en klopt wat wim en niets zeggen volg het advies van de arts

liewe

Bericht door liewe » di mar 18, 2014 02:35

oxazepam en temazepam hielpen wel rustig te worden niet tegen angst daarvoor ondervond ik lorazepam als beter, ik sliep niet meer stond met paniek weer op. lorazepam was eerder beter geweest dan de beide anderen, maar het ligt eraan wat je klachten zijn

Wim

Bericht door Wim » di mar 18, 2014 09:10

Oxazepam is trouwens wel zeer populair onder de patiënten. Bij mij op de afdeling zijn er steevast een paar die om hun oxazepam roepen. Ze mogen er dan tot 6 krijgen indien nodig. Eigenlijk worden er op deze manier junkies gecreëerd, want stoppen of minderen doet niemand.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » di mar 18, 2014 19:09

Das denk ik niet helemaal waar..... Ik ben zelf het voorbeeld van iemand die wel is afgekickt van bergen -pammetjes... En ik ken meer mensen die dat gedaan hebben.
In mijn ogen is de tijd van verdoving met pillen en verder niets, wel steeds meer aan het veranderen. Is nu het streven om therapie te ondersteunen met pillen in plaats van pillen voor te schrijven en therapie ter ondersteuning.

Tenminste dat is mijn ervaring ermee.

Wel vind ik dat er mensen zijn binnen het GGZ die veel te veel van dit soort bende krijgen. Vaak mensen die al langer in "het circuit" zitten. ik ben er zelfs tegengekomen die zo verslaafd waren dat ze lorezapam INGESPOTEN kregen om hun dagen door te komen. Mensen die er echt van overtuigd zijn dat ze dood gaan zonder die rustgevers. Junkies, letterlijk. Die WILLEN niet afkicken en hun pillen afpakken zou levensgevaarlijk zijn. Dus denk ik dat ze die mensen een beetje hebben opgegeven, zo van we gaan het bij de nieuwen wel beter doen, maar hoe we dit moeten oplossen weten we niet.

En dat zijn helaas vaak de mensen die in dit soort instellingen als waar jij zit, praktisch wonen. Dus misschien krijg jij zo een verkeerd idee over hoe de psychiatrie hier in ingericht?
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Wim

Bericht door Wim » di mar 18, 2014 20:22

Niets schreef:En dat zijn helaas vaak de mensen die in dit soort instellingen als waar jij zit, praktisch wonen. Dus misschien krijg jij zo een verkeerd idee over hoe de psychiatrie hier in ingericht?
Dat zou best kunnen. Het viel mij gewoon op dat in het ziekenhuis waar ik nu in ben oxazepam de populairste benzodiazepine is, terwijl in mijn vorige ziekenhuis lorazepam helemaal de max was. Het heeft mijn houding t.a.v. benzodiazepines wel behoorlijk veranderd. Ik zou er nu nooit meer aan beginnen. Ik wil niet zo'n oudje worden die tijdens het eten naar de verpleegkundige roept: ik wil mijn oxazepam! En dat de verpleegkundige zegt: u heeft er al zes gehad. Dat komt nog best vaak voor.

Ik snap overigens wel hoe het komt dat mensen zolang aan benzodiazepines blijven. Had ik zelf geen initiatief genomen zou ik er zelf ook nog steeds aan gezeten hebben.

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » wo mar 19, 2014 06:00

Ik weet eigenlijk niet wat mijn medebewoners slikte, maar heb ze nooit om pillen horen roepen eigenlijk...
Er was maar 1 iemand die moest gaan afbouwen en daar een probleem van maakte, maar dat was dan ook haar probleem, overal een probleem van maken. Geen idee wt voor pillen zij kreeg.
Dus bij mijn opname viel het allemaal reuze mee.
When someone else's happiness is your happiness,
that is love

Plaats reactie