Stemmingsstabilisator Valproinezuur

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Martina1962

Stemmingsstabilisator Valproinezuur

Bericht door Martina1962 » wo okt 23, 2013 23:06

Omdat ik nogal last heb van stemmingswisselingen heb ik vandaag een recept gekregen van de psychiater voor een stemmingsstabilisator Valproinezuur, ofwel beter bekend onder de naam Depakine.
Omdat ik dit nog nooit geslikt heb vraag ik me af of anderen hier ervaringen mee hebben en hoe hun zich erbij voelen?
Ik weet dat iedereen anders reageert op medicijnen en hun werking en bijwerkingen en ik daar ook niet van moet uitgaan wat anderen voelen of ervaren.
Maar ik ben alleen benieuwd naar de ervaringen van anderen of het hun heeft geholpen en hoelang ze het slikken, tijdelijk of langdurig?

Martina.

Hope
Moderator

Re: Stemmingsstabilisator Valproinezuur

Bericht door Hope » do okt 24, 2013 07:22

Ik gebruik het zelf niet, maar ik heb een vriendin die al heel lang Depakine slikt.

Ik weet dat het haar enorm helpt, maar dat ze er als bijwerking van heeft dat ze heel erg gaat trillen. Zo erg dat ze weer medicatie heeft gekregen om dat tegen te gaan....
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Wim

Bericht door Wim » do okt 24, 2013 08:00

Ik heb ruim twee jaar Valproinezuur (Depakine®) genomen tegen migraine. Ik ben er dit jaar mee gestopt en geswitcht van medicament. Ook in mijn puberteit heb ik dit middel meer dan een jaar lang genomen.

Tegen depressiviteit doet Valproinezuur weinig, maar het zou vooral werkzaam zijn bij het stabiliseren van manische episodes. Voor migraine werkt het wel in het verminderen van aantal aanvallen (maar daar neem je het natuurlijk niet voor).

De voornaamste bijwerking die ik had als puber was haaruitval. Als volwassene had ik vooral last van gewichtstoename. Buiten dat was ik wel goed met dit medicijn.

Wishing

Bericht door Wishing » do okt 24, 2013 08:13

hoi martina
nu weet ik dus wat je bedoelt met dat medicijn
ben benieuwd naar eventuele andere reacties
groet
w

Martina1962

Bericht door Martina1962 » do okt 24, 2013 09:55

Dank je wel voor jullie reactie`s.

Ik ga vanavond beginnen met dit medicijn en laat het gewoon op me af komen wat de werking zal zijn en wat de eventuele bijwerkingen zullen zijn.

Enerzijds heb ik hoop en vertrouwen dat het me gaat helpen, anderzijds ben ik ook bang voor de bijwerkingen.
Ben eigenlijk nog nooit echt bang geweest om medicijnen in te nemen, tenminste niet voor de bijwerkingen, maar nu voel ik wel wat angst.
Ben eigenlijk toch heel wat gewend in mijn leven wat medicijnen slikken betreft. maar nu...mijn hart klopt in mijn keel.
Deze angst had ik al bij het aannemen van het recept, maar mijn psychiater verzekerde me dat ik er niet anders door zou worden en dat de bijwerkingen wel zouden meevallen en minder zouden zijn dan als ik Lithium zou gaan slikken.
Dus probeer er maar op te vertrouwen.

Zoals ik al schreef in het begin, ik laat het maar op me afkomen wat de werking en de bijwerking zullen zijn.

Martina.

Wishing

Bericht door Wishing » do okt 24, 2013 10:22

hai martina
ik heb voor nood altijd een stripje oxazepam liggen.
toen ik met seroquel begon heb ik er dus 's avonds ook 1 genomen om wat rustiger te zijn
dus ben wel blij met mijn noodstripje
voordeel van eerdere medicatie is, dat je weet - in je hoofd- dat een pil bijwerkingen kan hebben. en als je al e.e.a. qua bijwerkingen hebt ervaren weet je ook op het moment dat je gaat slikken, dat dat bijwerkingen zijn en niet dat jij knettergek aan het worden bent of zo
dat heb ik geleerd van medicijnen slikken, dat ik weet dat het puur de medicatie is en dat dat altijd voorbij gaat, die eerste bijwerkingen
succes er mee en hoop dat je goed kunt slapen vannacht

Wim

Bericht door Wim » do okt 24, 2013 11:22

Martina1962 schreef:Deze angst had ik al bij het aannemen van het recept, maar mijn psychiater verzekerde me dat ik er niet anders door zou worden en dat de bijwerkingen wel zouden meevallen en minder zouden zijn dan als ik Lithium zou gaan slikken.
Ik heb zelf geen ervaring met Lithium, maar je psychiater heeft wel gelijk dat Lithium meer bijwerkingen heeft dan Valproinezuur. Probeer het gewoon en kijk voor jezelf hoe de bijwerkingen zijn. Je zult er als persoon niet door veranderen. En de bijwerkingen die er mogelijkerwijs op kunnen treden zijn gelukkig omkeerbeer.

Martina1962

Bericht door Martina1962 » vr okt 25, 2013 11:58

Vandaag gelukkig geen bijwerking gevoeld of ervaren, maar wel vannacht een onrustige nacht gehad, veel wakker geweest, wat ik anders niet heb.
Ook niet suf of zo, maar goed slik ze nu de komende week alleen nog s`avonds in. en dan ga ik slapen, dus dan merk ik er niet zoveel van.
volgende week moet ik beginnen met 1 s`morgens en 1 s`avonds, dus dan zal ik het misschien overdag ook gaan voelen.
Maar gelukkig is dat pas volgende week.
Nu geniet ik nog lekker van de huidige dosering.

Martina.

Plaats reactie