Antidepressiva lexapro / Escitalopram

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Danny

Antidepressiva lexapro / Escitalopram

Bericht door Danny » vr jan 11, 2013 12:01

Ik ben vandaag begonnen met lexapro, iemand daar ervaring mee?

Panthera
Moderator

Re: Antidepressiva

Bericht door Panthera » vr jan 11, 2013 14:37

Lexapro? Nee
ff wikipedia geraadpleegd:
Escitalopram is een antidepressivum uit de categorie van SSRI's. Het is chemisch vrijwel gelijk aan Citalopram;

Wat ik al dacht, ik gebruik wel citalopram (in de vorm van druppels omdat ik geen pillen kan slikken).
Eerste ervaring is dat het net lijkt alsof je aangeschoten bent, en dus ook minder reactievermogen, maar je voelt je wel lekker.
Daarna stompen mijn emoties af, dus minder somber maar ook minder blij.
Dan lijkt het (tenminste bij mij) of het niets meer doet, maar toen ik stopte; BAM alle emoties in hevigheid terug...!

Ik ben vaak gestopt en weer gestart met citalopram, dus nu ik net weer begonnen ben had ik niet meer de roes van die eerste keer, maar ik merk gewoon dat mijn emoties minder hevig zijn.

Is dat wat je wilde weten?
Heb je het al ingenomen? Meestal heeft het wel tijd nodig voordat je iets merkt.
................I love you................
..to the moon and back again..
.......to infinity and beyond......
...........forever and ever..........
.................... :hart: ....................

Danny

Bericht door Danny » vr jan 11, 2013 16:14

ja stom het de merknaam opgeschreven, op de achterkant staat esitalopram, ben vandaag begonnen maar heb al hier en daar vernomen dat ik het beter voor het slapen kan innemen.

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr jan 11, 2013 16:22

Ik neem het ook voor het slapen in, maar dat komt omdat ik savonds het meeste last heb van negatieve gedachtes. Overdag heb ik genoeg afleiding. Misschien helpt het ook wel beter te slapen, dat weet ik niet. Maar in feite maakt het niet veel uit wanneer (is mij verteld), als je maar elke keer op hetzelfde tijdstip in neemt.

Danny

Bericht door Danny » vr jan 11, 2013 16:30

ik hoop alleen dat mijn darmen niet nog gekker gaan doen, die is al steeds van streek door de metformine :(

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr jan 11, 2013 18:29

Ik weet niet wat metformine is, maar ik had laatst wel last van misselijkheid (toen ik net begon), maar ook dat ging gelukkig over bij mij.

Danny

Bericht door Danny » vr jan 11, 2013 18:33

is voor diabetes.

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr jan 11, 2013 23:42

Ow oké (weer wat geleerd). Ik denk dat het wel goed moet komen, maar ik zou het niet weten. Als er niets over in de bijsluiter staat zal het denk ik wel meevallen. Ik had alleen van mn maag last, niet mn darmen.

hupeldepup

Bericht door hupeldepup » vr jan 11, 2013 23:56

Hey Danny,

Ik heb er geen ervaring mee, maar mag vragen?
Was dit zo gepland, beginnen op een vrijdag?

Danny

Bericht door Danny » za jan 12, 2013 16:46

nee is niet zo gepland, had eigenlijk donderdag een afspraak maar ik voelde mij te slecht om te gaan, dus kon ik vrijdag terecht en dus ook maar meteen begonnen, hoezo eigenlijk maakt dat wat uit?

hupeldepup

Bericht door hupeldepup » za jan 12, 2013 16:59

Het zou niets uit mogen maken.
Maar hulpverleners zijn in het weekend toch niet zo makkelijk berijkbaar.
Dan moet je als er vragen komen of wachten tot na het weekend of met een vreemde hulpverlener aan de slag.

Danny

Bericht door Danny » za jan 12, 2013 17:19

op die mannier, nou die heb niet nodig en heb al het idee dat het werkt, wat een beetje onzin is natuurlijk maar het zal het idee zijn dat ik er nu iets aan doe en dat geeft al enige rust als je begrijpt wat ik bedoel.

hupeldepup

Bericht door hupeldepup » za jan 12, 2013 17:45

Ja volgens mij begrijp ik je.

Gisela

Bericht door Gisela » wo jan 23, 2013 16:42

Danny schreef:op die mannier, nou die heb niet nodig en heb al het idee dat het werkt, wat een beetje onzin is natuurlijk maar het zal het idee zijn dat ik er nu iets aan doe en dat geeft al enige rust als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat heb ik dus ook. Sinds de verhoging van mijn AD heb ik het gevoel dat ik er iets aan doe. Dat geeft hoop. Escitalopram heb ik nooit gebruikt, wel Citalopram. Dat was mijn 1e middel (nu gebruik ik Sertraline). Ik heb me echt maandenlang goed gevoeld met dat spul! Maar het werkt voor iedereen anders. Soms is het even zoeken met je huisarts of psychiater, wat voor jou het beste werkt. Het duurt meestal 2 tot 6 weken voordat je merkt of het helpt of niet. Ik hoop voor jou dat het snel begint te werken, niet over 6 weken pas! Zelf had ik niet veel bijwerkingen. Wel wat, maar die waren heel goed te verdragen vergeleken bij een depressie. (Beetje duf, 's ochtends in bed onrustige benen. Weet het niet meer zo goed want het is alweer een tijd geleden). Heb jij veel bijwerkingen?

Hoe is het nu met je?
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.

Danny

Bericht door Danny » za feb 02, 2013 20:21

heb het gevoel dat het wel wat beter gaat, ik heb geen hyperventilatie meer gehad en ook geen huilbuien, ik wil alleen nogsteeds wegvluigen, niet gezien worden, hopelijk wordt het nog beter, meschien de ad iets ophogen, zit nu op 10 mg per dag.

Plaats reactie