Wat is jouw ervaring met EMDR therapie?

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Wat is jouw ervaring met EMDR therapie?

Bericht door Christine »

Ik ben vorige week begonnen met emdr therapie. Het lijkt me goed om verschillende ervaringen met deze therapie samen in één topic te verzamelen om leden die deze therapie nog moeten ondergaan een beeld te geven van deze vorm van therapie. Ikzelf kan nu nog niet zeggen of de emdr me zal gaan helpen. Wat ik wel ervaar is dat het erg vermoeiend is.

Dus graag ieders ervaring met emdr therapie.

Dank alvast. :hug:
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door kleintje1980 »

ik heb hem 2x gehad de eerste keer kwamen ze er niet doorheen omdat ik een te grote muur om me heen gebouwd had en kwamen ze niet bij mijn emoties en ja het was wel de bedoeling dat je dingen kon verwerken...

de 2e keer voelde ik juist te veel.. waardoor ik ging dissocieren en ze het doordat ik door die dissocaties en dat ik thuis niet echt rustiger werd eerder bozer en bozer omdat ik niet snapte wat er in mijn hoofd gebeurde omdat het zoveel emoties vrij kwamen.. vonden ze het verstandig om te stoppen.. terwijl al mijn trauma's nog open lagen...

dus ik heb zelf hele slechte ervaringen met emdr.. dus voor mij echt no way dat ik nog ooit emdr ga doen...
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Hope »

Mijn eerste ervaring met traumaverwerking was EMDR. Ik vond het een ontzettend invasieve therapie. Niet zo erg als imaginaire exposure, maar toch wel moeilijk om steeds terug te gaan naar de nare gebeurtenissen uit het verleden en die te blijven herhalen tot ze geen lading meer opriepen.

Mijn ervaring is dat ik eigenlijk weinig gehad heb aan de anderhalf jaar EMDR die ik gedaan heb. De situaties die ik daar heb behandeld, komen alsnog nog steeds terug in mijn nachtmerries en herbelevingen en ik vind niet dat de lading er dusdanig vanaf is dat ik nu kan zeggen dat ik er "goed" mee om kan gaan.

Ik snap dat nare herinneringen, nare herinneringen blijven, maar ik heb ook met andere technieken trauma's verwerkt en die kan ik nu beter verdragen.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Pietje
Berichten: 2421
Lid geworden op: do dec 07, 2017 16:58

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Pietje »

Voor mij heeft het ook heel veel open gemaakt en weinig afgesloten. Ik ben echt jaren banger gebleven als ik voor de EMDR was.
Ik heb het in totaal 3 keer geprobeerd, alle 3 de keren is het denk ik mijn eigen schuld of ik vind de handelaren niet aardig en sloot me af de laatste was de behandelaar prima maar kreeg ik vaak niks meer mee. Voelde ik niks meer en zei ik dus al snel de lading is er vanaf. Daarentegen als ik in mijn veilige omgeving was kwamen de beelden en nachtmerries 10 keer harder terug.

Toch hoor ik van sommige mensen dat ze er erg veel aan gehad hebben dus het is het proberen waard
Scratching at the surface but the bottoms where I'm at ▪▪▪ Hello darkness my old friend ▪▪▪ you can't see my tears in the rain
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

Wat jammer dat jullie alledrie slechte ervaringen hebben met emdr. Ik hou mijn hart vast wat het met mij gaat doen... gisteren mijn 2e emdr sessie. Was erg zwaar, en we hebben deze herinnering niet af kunnen sluiten omdat ik zo moe was en niet meer kon. Volgende week gaan we het opnieuw proberen. Op het einde nog wel ingeprent dat ik een goed mens ben ondanks dat ik toen niet voor mezelf op ben gekomen.
Diuz
Berichten: 78
Lid geworden op: zo nov 18, 2018 21:42

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Diuz »

Ik volg sinds augustus emdr. 1x per week 75 minuten. Ik heb eerst 30 weken schematherapie gevolgd, waarin ik meer inzicht kreeg in mijn valkuilen, modi enz. Ik wilde eigenlijk het tegelijk doen, maar en traumaverwerking en praten over het hier en nu in de groep was veel te zwaar.
Ik ben vroeger lichamelijk en emotioneel/geestelijk mishandeld , seksueel misbruikt en heb emotionele verwaarlozing.

De eerste keer hebben we een opsomming gemaakt van herinneringen, waarin ik het zo moeilijk vond deze een naam te geven en over het seksueelmisbruik zei ik al helemaal niks. Toen de psycholoog erover doorvroeg, raakte ik al helemaal van slag. Thuis de opdracht gekregen om de gebeurtenissen op te schrijven van de meest heftige naar de minste. Ik kwam uit op 12 beelden. Later is daar nog een beeld aan toegevoegd.
De eerste benoemde ik niet en deed alles vanuit het beeld. Half kotsend zat ik daar. Totaal in tranen. Wilde absoluut niet naar het beeld kijken en kon de lampjes niet volgen door dissociatie. De psycholoog heeft het gecombineerd met imaginaire exposure en rescripting. Dit hielp beter. Ook de trillers weghalen en gaan tappen in een moeilijk ritme helpt goed om het werkgeheugen vol te krijgen.

Ik ben er na al die maanden wel achter dat het geen kattenpis is. Ik heb meerdere paniekaanvallen gehad en heb elke keer nog moeten huilen. Met de dissociatie gaat het steeds iets beter. De combinatie van emdr en imaginary is voor mij een goede combinatie. Ik merk dat mijn angst en ook schaamte steeds meer plaats maakt voor de boosheid die in mij zit. Hier kan ik goed over praten met de psycholoog gelukkig. Verder leer ik ook het omdraaien, zodat ik mij minder slachtoffer voel. De herinneringen zijn zeker niet weg, maar de ergste lading is er wel af. Zeker ook omdat bij elke afsluiting (als de sud 0 is) ik een positief iets moet noemen (geholpen door de psycholoog, want iets positiefs zeggen over mijzelf is niet mijn sterkste kant)

Lol is ook heel belangrijk moet ik zeggen. Elke keer dat er een negatief plaatje de kop op steekt, denk ik aan de grappige opmerkingen of handelingen die mijn psycholoog zei of deed.

Ik heb nog wel elke keer dat ik er zeker 3 dagen last van heb. Hoofdpijn, herbelevingen, nachtmerries en zo vreselijk moe dat ik letterlijk bijna hele dagen in bed lig.
hana
Berichten: 4547
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 02:34

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door hana »

Ik heb maar 1x een aantal jaar terug een emdr sessie gehad, waar ik achteraf gezien best wel wat aan heb gehad. Ik denk er nu alleen nog maar aan als iemand het over emdr heeft. Maar mijn herinneringen zijn niet traumatisch, dus de emdr sessie was niet per se belastend voor mij. Ik werd zo nu en dan 'gepest' - dit zet ik tussen aanhalingstekens gezien ik het me niet herinner als zodanig, lang verhaal. In ieder geval voor die specifieke herinnering heeft het dus blijkbaar geholpen.
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

Dank je Diuz voor je uitgebreide verhaal en wat ben ik blij om te lezen dat je er baat bij hebt. Mijn ervaringen wat betreft de reden om emdr te krijgen zijn niet te vergelijken met jou ervaringen. Maar het gaat erom hoe je het ervaren hebt. Bij mij zijn er 6 beelden en vorige week is er een 7e aan toegevoegd.

Ik neem aan dat je niet iedere week een onderwerp helemaal af kunt sluiten. Hoe heb jij het ervaren dat je midden in een ervaring moet stoppen?

Hana, fijn dat emdr jou heeft geholpen. Pesten is zo vervelend en kan je zo onzeker maken. Ik spreek uit ervaring.

Allebei heel erg bedankt voor jullie verhaal.
Diuz
Berichten: 78
Lid geworden op: zo nov 18, 2018 21:42

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Diuz »

Als een beeld niet volledig tot 0 is, sluiten we voor die keer wel af met iets positiefs zeggen over mijzelf. Thuis merk ik dan wel dat de herbelevingen en nachtmerries erger zijn. Het jammere is dat bij de volgende sessie de stress en het gevoel weer hoger is dan waarmee afgesloten de vorige keer.
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

Ja herkenbaar Diuz. Bij mij ook zo. Nu blijf ik bij een gebeurtenis maar vinden dat ik had moeten opstaan en voor mezelf had moeten opkomen. Er blijft maar spanning bij dat beeld. Ik begrijp ook dat iedereen in deze situatie het moeilijk zou hebben gevonden om te reageren. Ik ben dus weer eens streng voor mezelf.

Nu heeft de psycholoog voorgesteld om een fictieve situatie te gaan behandelen die veel lijkt op de echte situatie, en mijn wenselijke reacties daarin mee te nemen. Heb jij hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door kleintje1980 »

Dat is helemaal klote om te doen als ik heel eerlijk ben hebben ze bij mij ook geprobeerd om wat lager in me emoties te komen... ik werd daardoor alleen maar bozer en bozer... want hoe kan je jezelf nu voorstellen dat je bijvoorbeeld gered zou worden door de politie terwijl dat helemaal niet gebeurd is in werkelijkheid...

Bij mij zijn ze nu via een andere organisatie op trauma tekenen over gegaan en dat werkt veel beter voor mij want dan mag je wat je voor je ziet ook echt uittekenen en er over praten.. en niet 1 woord zeggen als bij de emdr
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

Wat naar dat het voor jou zo averechts gewerkt heeft Kleintje. Bij mij gaat het om mijn eigen reactie. Ik ben nu steeds weer zo boos en verdrietig dat ikzelf niet gereageerd heb in die situatie. Het gaat bij mij dus niet om wat anderen wel of niet gedaan hebben. Het lijkt me moeilijker om voor te stellen dat een ander anders had gedaan zoals in jou geval dat de politie je snel en adequaat geholpen had. Wat naar dat je zo'n levensbedreigende situatie mee hebt gemaakt. Ik hou je ervaring met trauma tekenen in mijn achterhoofd. Dank je voor je reactie. :hug:
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Hope »

Christine schreef: di nov 27, 2018 23:41 Nu heeft de psycholoog voorgesteld om een fictieve situatie te gaan behandelen die veel lijkt op de echte situatie, en mijn wenselijke reacties daarin mee te nemen. Heb jij hier ervaring mee?
Wat jij benoemt heet rescripting. Het gaat er vanuit dat de hersenen geen onderscheid maken tussen wat echt gebeurd is en wat je verzint, maar dat beiden even echt kunnen gaan "voelen". Je herschrijft als het ware je geheugen, maar nu met een positief einde. Hoe vaker je dat positieve stuk van je brein aanspreekt, hoe groter dat wordt en hoe makkelijker het ook wordt om in die "modus" te komen bij triggers. Je denkt dat als het ware niet meer terug aan de nare gebeurtenis maar aan de goede die je zelf in je geheugen gecreëerd hebt.

Ik doe deze therapievorm nu ongeveer een jaar elke week en ik heb er ontzettend positieve ervaringen ermee.

Ik schreef al ergens in mijn andere stukje dat ik EMDR en imaginaire exposure gedaan heb in de drie jaar hiervoor en daarmee heb ik eigenlijk weinig bereikt. Pas nu, met de rescripting, kan ik stappen zetten, kan ik voelen dat het allemaal niet mijn schuld was en compassie voelen voor mezelf, "medelijden" (rot woord) voor wat me is aangedaan. En ik denk, als ik terugdenk aan wat ik van jou gelezen heb op het forum, dat dat gevoelens zijn, die jij ook heel goed zou kunnen gebruiken.

Ik denk dus dat jij heel veel aan deze therapievorm zou kunnen hebben, Maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen positieve ervaring en wat ik van jou weet vanuit wat je geschreven hebt.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

O wat fijn Hope! Ik hoop ook zo dat ik 'compassie' voor mezelf kan gaan voelen en dat ik niet meer boos op mezelf ben omdat ik niet goed gereageerd heb. Ik krijg werkelijk tranen in mijn ogen van jou verhaal. Heel erg bedankt voor je reactie. :hug: :hug: :hug:
Diuz
Berichten: 78
Lid geworden op: zo nov 18, 2018 21:42

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Diuz »

Christine schreef: di nov 27, 2018 23:41

Nu heeft de psycholoog voorgesteld om een fictieve situatie te gaan behandelen die veel lijkt op de echte situatie, en mijn wenselijke reacties daarin mee te nemen. Heb jij hier ervaring mee?
Nee niet met fictieve. Het lijkt mij behoorlijk schadelijk om een nep situatie aan je beelden toe toevoegen. Wel met echte beelden. Dat heet imaginaire. Je kan dit doen in exposure (steeds het beeld herbeleven en bekijken) of rescripting (hulp in het bestaande beeld van een volwassene dat zal in het begin de psycholoog zijn en later jijzelf)
Plaats reactie