Wat is jouw ervaring met EMDR therapie?

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Diuz
Berichten: 78
Lid geworden op: zo nov 18, 2018 21:42

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Diuz »

Hope schreef: wo nov 28, 2018 19:35
Christine schreef: di nov 27, 2018 23:41 Nu heeft de psycholoog voorgesteld om een fictieve situatie te gaan behandelen die veel lijkt op de echte situatie, en mijn wenselijke reacties daarin mee te nemen. Heb jij hier ervaring mee?
Wat jij benoemt heet rescripting. Het gaat er vanuit dat de hersenen geen onderscheid maken tussen wat echt gebeurd is en wat je verzint, maar dat beiden even echt kunnen gaan "voelen". Je herschrijft als het ware je geheugen, maar nu met een positief einde. Hoe vaker je dat positieve stuk van je brein aanspreekt, hoe groter dat wordt en hoe makkelijker het ook wordt om in die "modus" te komen bij triggers. Je denkt dat als het ware niet meer terug aan de nare gebeurtenis maar aan de goede die je zelf in je geheugen gecreëerd hebt.

Ik doe deze therapievorm nu ongeveer een jaar elke week en ik heb er ontzettend positieve ervaringen ermee.

Ik schreef al ergens in mijn andere stukje dat ik EMDR en imaginaire exposure gedaan heb in de drie jaar hiervoor en daarmee heb ik eigenlijk weinig bereikt. Pas nu, met de rescripting, kan ik stappen zetten, kan ik voelen dat het allemaal niet mijn schuld was en compassie voelen voor mezelf, "medelijden" (rot woord) voor wat me is aangedaan. En ik denk, als ik terugdenk aan wat ik van jou gelezen heb op het forum, dat dat gevoelens zijn, die jij ook heel goed zou kunnen gebruiken.

Ik denk dus dat jij heel veel aan deze therapievorm zou kunnen hebben, Maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen positieve ervaring en wat ik van jou weet vanuit wat je geschreven hebt.
Wat schrijf je dat mooi Hope. Ik vind de combinatie van emdr met rescripting ook geweldig en zoals ik al schreef, is dat voor sommige beelden beter dan de emdr.

Maar ze heeft het over fictief beeld en niet het beeld zelf. In rescripting gebruik je het beeld hoe het is opgeslagen in je hersenen en die wordt herschreven.
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door kleintje1980 »

Denk dat er ook wel een verschil in gaat zitten of je je trauma's hebt mee gemaakt in je kinder jaren zeg maar tussen de 0 en de 12 of in je puber jaren van 12 tot 18 ongeveer of in je volwassen leven... niet dat de trauma's minder erg zijn als je ze pas mee maakt als je volwassen bent of zo.. maar denk dat je er dan wel een andere manier van omgaan mee hebt dan als je je trauma's mee maakt op hele jongen leeftijd...
Want dat merk ik ook.. want ik was toen het de 1e keer gebeurde pas 10 en de laatste keer 17 dat ik me zelf steeds afvraag van ja waarom heb ik niks gedaan ? En daar ook echt wel boos om kan worden.. maar een kind van 10 die kan niks tegen over een volwassen doen... want daar is de volwassen altijd fout.. en daar hadden de ouders haar moeten gaan beschermen... en dat is niet gebeurd.. en ik kan er theorieën en plaatjes op los laten met exposure en emdr die ik gehad heb.. ik werd gewoon steeds woest op mezelf dat ik mezelf niet beschermd had want dat had ik moeten doen op het moment dat niemand anders het deed..

En ja nu heb ik trauma tekenen dat werkt met het onderbewuste eigenlijk want ik krijg een vraag van ja hoe voel je je vandaag of wat zit je dwars ? En dan ga ik tekenen en dan gaat zij aan de hand van mijn tekening kijken wat er gebeurd is en welke dingen er heel actief in me omgaan en waardoor ik zo enorm onderuit ga iedere keer in me trauma's en emoties...
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

Dat heb ik dan ws verkeerd begrepen dat het een fictieve situatie is. Ik heb het ff opgezocht: Tijdens de behandeling Imaginaire Rescripting wordt steeds een klein deel van een herinnering aan een traumatische ervaring opgeroepen.

Binnen deze techniek wordt de herinnering samen met de therapeut als het ware herschreven. U beeldt zich in hoe u zou willen dat de gebeurtenis afloopt en u verbeeldt zich ook dat u dit uitvoert.

Hierbij maakt u contact met uw eigen behoeften, maar leert u ook om gedrag te verbinden aan uw gevoel. U leert bijvoorbeeld om gevoelens van machteloosheid of boosheid als het ware handen en voeten te geven en hiermee om te gaan.
Christine
Berichten: 369
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 17:05

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Christine »

Ik heb nu een aantal emdr sessies gehad waaronder een 'flash foreward', een situatie waar ik erg tegenop zag. De flash foreward heeft in zoverre geholpen dat ik als een 'gezonde volwassene' gereageerd heb in de moeilijke situatie.

Wat de emdr met betrekking tot mijn trauma betreft, merk ik dat ik minder vermeid en dat ik er met minder heftige emoties aan terug kan denken. Dat is fijn. Tot nu toe ben ik wel tevreden over de emdr therapie.
Norah
Berichten: 16
Lid geworden op: ma feb 11, 2019 03:03

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Norah »

Ik heb in totaal 3 keer EMDR gehad. Maar omdat ik mij daardoor nog slechter ging voelen dan ik mij al voelde ben ik ermee gestopt. Daarbij wordt je er heel moe dooe. Ik had al wen groot slaapprobleem. Daarom hebben we besloten om te stoppen

Groetjes,
Norah
You never fail until you stop trying :hart:
Elvo
Berichten: 57
Lid geworden op: za apr 27, 2019 17:59

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Elvo »

Even dit topic terug halen.
Er is door iemand geadviseerd om deze therapie te doen.
Maar wat ik zo begrijp is dat om trauma's te verwerken en dat heb ik niet. Er zit van binnen wel boosheid over mijn jeugd en dat ik jaren onder druk ben in relatie.
Maar is dit dan wel geschikt? Wil niet alles oproepen van vroeger. Ik wil sterker worden en leren iemand tegen te spreken. En mezelf leren begrijpen. En mijn boosheid durven uiten.
Maar weet dan niet wat voor therapie bij mij past. En wat de kosten zijn.
Kan ik mijn hoofd af en toe even uitzetten. Even geen pijn. Even geen gepieker. Even rust. Even stilte
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Hope »

Probeer een wat te zoeken over imaginary rescripting therapy. Dat sluit aan bij jouw behoeftes en wordt bij het GGZ gegeven
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Elvo
Berichten: 57
Lid geworden op: za apr 27, 2019 17:59

Re: Wat is jou ervaring met emdr therapie?

Bericht door Elvo »

Ok ga ik zeker doen
Kan ik mijn hoofd af en toe even uitzetten. Even geen pijn. Even geen gepieker. Even rust. Even stilte
Plaats reactie