Moet een hulpverlener wel of geen aantekeningen maken als je met hem/haar praat?

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
hana

Moet een hulpverlener wel of geen aantekeningen maken als je met hem/haar praat?

Bericht door hana » do nov 03, 2016 14:54

Het viel me op dat mijn vorige therapeut wel aantekeningen maakte terwijl we met elkaar praatte, maar degene die ik nu heb dit niet doet (uitgezonderd van het intakegesprek).

Wat vinden jullie? Heb je liever dat je hulpverlener aantekeningen maakt of niet en waarom?
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Panthera
Moderator

Re: Moet een hulpverlener wel of geen aantekeningen maken als je met hem/haar praat?

Bericht door Panthera » do nov 03, 2016 22:22

Heb het bij 1 peut gehad.
En gelijk gevraagd of ze dat niet wilt doen, vond ze prima. Vond het eigenlijk niet heel storend, maar toch ergens het gevoel dat ze dan niet oplet of iets mist. En vooral heel nieuwsgierig wat ze dan opschrijft.
Staat toch ook zo onpersoonlijk en heel zakelijk, afstandelijk, zo'n schrijfbord ertussen in.

Maar wat vind jij zelf dan?

Gatita
Moderator

Re: Moet een hulpverlener wel of geen aantekeningen maken als je met hem/haar praat?

Bericht door Gatita » vr nov 04, 2016 06:26

ik weet niet of het echt zou moeten, ik denk dat het erg aan de persoon ligt. Persoonlijk vind ik het niet echt moeten....
Wat Panthera ook zegt gebeurde dit wel bij elke intake die ik had, maar later werden er praktisch geen aantekeningen gemaakt bij die ik de afgelopen tijd heb gehad. ECHTER zij mijn vorige spv'er altijd wel dat hij 'na mijn gesprek' het dossier ging bijwerken met wat er was besproken. Dus hij onthield gewoon wat we bespraken en maakte hier samenvatting van.

Een psycholoog die ik ergens zo'n vijf jaar terug had deed het wel en inderdaad ook ik probeerde altijd zijn hanenpoten schrift te lezen om te zien wat hij noteerde waardoor ik snel afgeleid was en vergat wat ik echt wou zeggen. :lachen1:
Ik denk dat ik liever dus iemand heb die gewoon aandachtig naar mijn verhaal luistert en met mij praat dan meer in de pen zit.

<"Voel niets, zeg niets, vraag niets, verwacht niets, krijg niets">

hana

Bericht door hana » vr nov 04, 2016 09:20

@Panthera: Wel fijn dat die peut zich aan jou heeft aangepast.
Ja ik was ook redelijk nieuwsgierig bij de vorige peut wat ze opschreef en ik raakte erdoor afgeleid. Maar ik raak door veel dingen afgeleid, en ik dacht dat het normaal was. Dus.. heb er nooit iets van gezegd. Maar ik moet toch wel zeggen dat ik het prettiger vind als iemand niet schrijft terwijl ik praat. Maar.. aan de andere kant.. als iemand aan het schrijven voel ik me minder bekeken. XD
Gatita schreef: ook ik probeerde altijd zijn hanenpoten schrift te lezen om te zien wat hij noteerde waardoor ik snel afgeleid was en vergat wat ik echt wou zeggen
Haha, herkenbaar :P
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

north

Bericht door north » vr nov 04, 2016 11:14

Het ligt inderdaad aan de persoon. Heb verschillende therapeuten gehad en maar een enkeling maakte aantekeningen tijdens het gesprek. Persoonlijk vindt ik het fijner als ze het niet doen. Geeft een beter gevoel dat ze luisteren en inderdaad ben ik er minder door afgeleid.
I have a compass to show me the way...
.......But I wish I knew how to use the darn thing!

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » vr nov 04, 2016 12:26

ik heb als me psych aantekeningen maakt zoiets van luister je wel naar me... dus nee vind het niet fijn dat ze het doet...maar gelukkig doet ze het ook niet en doet ze het na de hand..in het epd... maar ben niet nieuwschierig moet ik zeggen naar wat ze opschrijft zal in grote lijnen zijn hoe het met me gaat en hoe het gesprek verlopen is..

en bij me thuisbegeleiding vind ik het juist wel fijn als we dingen opschrijven maar die blijven dan ook hier liggen want dat zijn handvaten voor hun en voor mij..dus jah een psych mag het van mij niet want die moet naar me luisteren maar me thuisbegeleiding mag het wel voor handvaten voor ons samen :wink:
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

celine

Bericht door celine » di feb 07, 2017 22:13

Zou mijn niet zoveel uitmaken ,als ik maar weet waar ze het overheeft ,en het verder een goed gesprek is ..

parkes99

Bericht door parkes99 » wo sep 19, 2018 22:26

Als je een goeie hulpverlener hebt dan vind ik het oke als hij/zij aantekeningen maakt.
Je kan ook niet verwachten dat ze alles onthouden met een mega-aantal aan clienten.
Ik vind het dan eerder een aanwijzing dat ze het serious nemen. Als je een goeie hulpverlener hebt.

Gr Parkes

suzie

Bericht door suzie » do sep 20, 2018 21:56

ik heb mensen die wel aantekeningen maken (psychiater bv) tijdens de afspraak.
Maar dan stelt die gerust de vragen om de afspraak opnieuw. (we hebben al een keer of 4 discussie gehad of bepaalde medicatie wel zou helpen, want als hij het nam zou die druk worden. Ik geef aan dat mij helpt en er zelf mee kan slapen) Dus dan heeft dat schrijven geen nut volgens mij haha.
Andere, waaronder PMT-er deed het soms. Maar dat waren dan vragen/ dingen uitzoeken etc.
Tijdens EMDR werdt er volgens mij wel eens wat geschreven, ik weet niet wat. Verder schrijft ze eigenlijk nooit tijdens een afspraak. Maar volgens mij hebben ze tegenwoordig ook best vaak tijd na een afspraak en maken ze dan snel aantekeningen, danwel direct alles in systeem.

Persoonlijk. Ik ben gewend dat mijn psychiater schrijft.. Soms wel geneigd die schrijfblok uit zijn handen te trekken en te checken wat die schrijft. Maar als ze maar luisteren en mijn 'dossier' uiteindelijk maar klopt vind ik het goed. Maar eerlijk, durf mijn dossier niet op te vragen. Wil hun waarheid niet weten.

Plaats reactie