antidepressiva

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
nohopenofear

antidepressiva

Bericht door nohopenofear » vr feb 13, 2015 19:39

Medicatie nemen ik denk dan aan antidepressiva is zowat het enige dat ik nog nooit eens geprobeerd heb om mij beter te voelen of om te dienen als duwtje in de rug. Ik heb sterkte twijfels om dat te proberen omwille van mogelijke bijwerkingen en afhankelijkheid. Zijn er mensen hier die toch positieve ervaringen hebben met medicatie, kan dat wel eens ergens mee helpen?

Wim

Re: antidepressiva

Bericht door Wim » vr feb 13, 2015 20:09

Ik heb heel veel ervaring met antidepressiva. Ik kan wel een overzichtje geven. Hou er wel rekening mee dat mijn ervaring subjectief is en dat het effect van de medicatie bij jou anders kan zijn.

escitalopram (Sipralexa®) 10mg, 15mg, 20mg
In het begin van de behandeling een verbetering van het slaappatroon, minder depressiviteit en daling suïcidegedachten. Geen last van bijwerkingen. Het antidepressief effect hield bij mij ondanks verhoging der medicatie helaas niet aan. In totaal een jaar lang gebruikt.

venlafaxine (Efexor®) 150mg, 225mg, 300mg
In het begin een merkbaar antidepressief effect. Ondanks verhoging toch een volledig depressieherval met psychotische kenmerken. Bijwerkingen zijn droge mond.

clomipramine (Anafranil®) 75mg, 150mg, 225mg + lithiumcarbonaat (Priadel®, Camcolit®) 400mg, 800mg
Antidepressief effect duurde enkele weken om op gang te komen. Vooralsnog geen depressieherval. Zeer veel bijwerkingen, o.a. urineretentie, overvloedig zweten, tremoren, impotentie, droge mond, spierschokken, obstipatie, neuralgie, evenwichtstoornissen, niet meer normaal kunnen traplopen, rbpa, moeheid.

nohopenofear

Bericht door nohopenofear » zo feb 15, 2015 21:24

Dank je voor de reactie Wim :)

Snap dat het altijd subjectief is maar toch de laatste soort lijkt mij toch niet een goed begin. Sipralexa ken ik van naam en wordt ook wel vaak gegeven denk ik, geen bijwerkingen lijkt mij dan ook de beste keuze om als eerste te proberen.

Wels sneu om te horen dat je nu zoveel mogelijke bijwerkingen hebt :(

Ankes

Bericht door Ankes » di mei 05, 2015 16:07

kun je antidepressiva zo maar aan apotheker vragen of heb je attest nodig van dokter?

Hope
Moderator

Bericht door Hope » wo mei 06, 2015 19:05

Ik heb geen idee hoe dat in Belgie werkt. Hier in Nederland heb je een recept nodig van een arts. Dat kan een huisarts zijn of een psychiater.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

dutchy77

Bericht door dutchy77 » za mei 09, 2015 13:19

in het algemeen lijkt het me ook niet verstandig om met dit soort medicatie te beginnen zonder begeleiding van een arts. Het zijn geen snoepjes :D

Karin

Bericht door Karin » vr jul 10, 2015 03:55

Weet je dat een bijwerking van antidepressiva zelfmoordgedachten en -neigingen zijn? Dat is in ieder geval mijn ervaring. De gedachten had ik wel, maar ik wilde niet actief een eind aan mijn leven maken (ik zit in een euthanasie-traject), door de medicatie overwoog ik sterk om actief een eind aan mijn leven te maken. Dan schiet ik mijn doel voorbij en doe ik misschien iets wat ik absoluut niet wil doen! Zie mijn verhaal onder 'Euthanasie: gecontroleerde zelfmoord?' Nu ik gestopt ben met de medicatie heb ik het de neigingen niet meer en kan ik het traject afwachten.

Onlangs heb ik op Canvas het programma 'Panorama De bittere pil' gezien. Op dat moment slikte ik antidepressiva en wilde er toch al mee stoppen, na het zien van dit programma helemaal.
Om 'Panorama De bittere pil' te vinden is een gedoe, maar hier komt 't:
http://www.canvas.be/programmas/panoram ... b3c5bebe35
naar beneden scrollen naar ALLE AFLEVERINGEN, hierop klikken
drie pagina's naar rechts gaan en openen.

Grtz,

Karin

Plaats reactie