antidepressiva

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
nohopenofear

antidepressiva

Bericht door nohopenofear » vr feb 13, 2015 19:39

Medicatie nemen ik denk dan aan antidepressiva is zowat het enige dat ik nog nooit eens geprobeerd heb om mij beter te voelen of om te dienen als duwtje in de rug. Ik heb sterkte twijfels om dat te proberen omwille van mogelijke bijwerkingen en afhankelijkheid. Zijn er mensen hier die toch positieve ervaringen hebben met medicatie, kan dat wel eens ergens mee helpen?

Wim

Re: antidepressiva

Bericht door Wim » vr feb 13, 2015 20:09

Ik heb heel veel ervaring met antidepressiva. Ik kan wel een overzichtje geven. Hou er wel rekening mee dat mijn ervaring subjectief is en dat het effect van de medicatie bij jou anders kan zijn.

escitalopram (Sipralexa®) 10mg, 15mg, 20mg
In het begin van de behandeling een verbetering van het slaappatroon, minder depressiviteit en daling suïcidegedachten. Geen last van bijwerkingen. Het antidepressief effect hield bij mij ondanks verhoging der medicatie helaas niet aan. In totaal een jaar lang gebruikt.

venlafaxine (Efexor®) 150mg, 225mg, 300mg
In het begin een merkbaar antidepressief effect. Ondanks verhoging toch een volledig depressieherval met psychotische kenmerken. Bijwerkingen zijn droge mond.

clomipramine (Anafranil®) 75mg, 150mg, 225mg + lithiumcarbonaat (Priadel®, Camcolit®) 400mg, 800mg
Antidepressief effect duurde enkele weken om op gang te komen. Vooralsnog geen depressieherval. Zeer veel bijwerkingen, o.a. urineretentie, overvloedig zweten, tremoren, impotentie, droge mond, spierschokken, obstipatie, neuralgie, evenwichtstoornissen, niet meer normaal kunnen traplopen, rbpa, moeheid.

nohopenofear

Bericht door nohopenofear » zo feb 15, 2015 21:24

Dank je voor de reactie Wim :)