rokers

Voor algemene onderwerpen, mag over van alles en niks gaan.

Moderator: Modgroep

Rook je?

ja
31
41%
nee
34
45%
ja maar stop per 1 january
2
3%
vroeger wel maar gestopt
9
12%

Totaal aantal stemmen: 76

Deniz

Re: rokers

Bericht door Deniz » wo mar 08, 2017 15:07

"Moet je er ook één?" vroegen ze aan mijn vader toen hij 20 was. Hij dacht, ach laat ik het eens proberen, toen was ook nog niet bekend dat het slecht was en iedereen ging toen massaal roken, doordat het zoveel 'gesponsord' werd/ gewoon werd gemaakt dat het heel normaal was om dat te doen of omdat iedereen het deed, je dacht er niet echt over na. Je bent jong en je probeert wat uit (met z'n allen)
toen hij 78 was, stierf hij aan longkanker. Hij rookte de laatste 5-10? jaar van zijn leven niet meer. Hij werkte op de boerderij en kon al nooit bij de varkens werken, vanwege meer stof daar en hij kuchte de laatste 20-30 jaar van zijn leven, vreselijk in de ochtend, dan had ik echt met hem te doen, ik dacht dat gaat niet goed.

Om vrouwen aan het roken te krijgen, kregen vrouwelijke actrices een pot met geld om op filmfestivals oa. te gaan roken, omdat die beelden de hele wereld over zou gaan.
Mensen laten zich beïnvloeden.
Als die stoere cowboy of voor jou voorbeeld vrouw/actrice ook rookt en er goed uitziet en het normaal lijkt en je jong bent en je nog gezond voelt, ga je het veel sneller proberen en meestal besef je nog niet werkelijk, dan alleen nog maar van horen zeggen dat het niet goed is. Ook nu mensen weten dat roken slecht is, starten er nog steeds mensen of jongeren met roken. Je voelt nog niet.. hoe het werkelijk voelt om je niet goed te voelen. De nadelen van roken komen voor velen vaak pas veel later en dan ben je verslaafd.

We zeggen vaak dat we allemaal zelf kiezen, maar dat houden we onszelf vaak maar voor. Als het om je heen voorhanden is, als je in een omgeving leeft waar het zich heel makkelijk aandient of aangeboden wordt, als je vrienden, bekenden, familie ook dat ziet eten, roken, drinken, doen, zich zo gedragen, of dingen zeggen of juist niet ed. maakt het voor velen wel gemakkelijk om die stap daar naar toe (ook) te maken.

20 jaar geleden waren er ook mensen die zeiden. Van mij hoeft zo'n mobiel niet, ik hoef niet zo nodig overal bereikbaar te zijn.
Ik ben benieuwd of deze mensen nu (nog leven ) geen smartphone hebben met internet en alles erop de hele dag bij zich dragen en gebruiken, is het niet voor zichzelf dan wel omdat hun werk of kinderen het 'afdwingen'.

maar buiten alles heb je idd. een keuze. Vaak moet je daarvoor eerst goed voelen dat je iets overduidelijk niet meer wilt en kun je daarmee ook op andere vlakken in je leven makkelijker een duidelijke NEE verkondigen omdat je de harde leerschool hebt doorlopen van een keuze die je gigantisch heeft geschaad en waar je op een dag een duidelijke nee tegen zegt of hebt kunnen zeggen. Ik ben nog steeds op weg omtrent eetverslaving, heb toch daarin veel bereikt in mijn beleving, ben er nog niet, maar.. heb nog steeds hoop, ook al dringt de tijd, dit zo schrijven is wel weer een goed besef van hoe het zit of hoe zit het nou, hoop snel een keer een duidelijk NEE daartegen te kunnen zeggen.

Carlo

Re: rokers

Bericht door Carlo » za apr 14, 2018 00:41

Ben 4 jaar gestopt geweest, maar toch weer begonnen

Plaats reactie